Keresztülhúzzák a biciklitolvajok számításait

Rendőrségi adatok azt mutatják, csökken a lopások száma.

2016. 11. 23. 5:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem a felére csökkent a biciklilopások száma az elmúlt négy évben, amióta egyre elterjedtebb a kerékpáros-regisztráció – derült ki az ORFK lapunk kérésére megküldött adataiból. Közölték, a Belügyminisztérium által működtetett Egységes Nyomozóhatósági és Ügyészségi Bűnügyi Statisztika kimutatásai szerint egyértelmű a tendencia: míg 2013-ban még jóval több mint 12 ezer kerékpárlopást tartottak nyilván, addig 2016 októberére a lezárt eljárások nyomán ez a szám 6500 körülire csökkent. Arról nincsenek pontos adatok, hogy Magyarországon mindeddig mennyien regisztrálták kerékpárjukat valamilyen rendszerbe, de tény: az eredményes nyomozások aránya az említett időszakban nem sokkal több mint 21 százalékról majdnem 37 százalékra nőtt.

Az ORFK kiemelte: a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács támogatásával májustól országos kiterjesztésű lett az évekkel ezelőtt indult Bike Safe kerékpárjelölő és -nyilvántartásba vevő program.

A Székesfehérvár és Környéke Közbiztonságáért Vagyonvédelmi Alapítvány által működtetett Bike safe szervesen kapcsolódik a Házhoz megyünk! rendőrségi megelőző-vagyonvédelmi programhoz, amelyet a megyei, illetve a fővárosi rendőr-főkapitányságok szerveznek, kitelepülésekkel.

Budapesten az ősszel csak Óbudán egyetlen ilyen alkalommal negyven jelentkező volt, a biciklijükről fotót készítettek, rögzítették a vázszámot, valamint a tulajdonos adatait a rendőrség rendszerébe. Az eljárásban a kerékpárvázra sorszámozott matricát ragasztanak, illetve speciális, csak UV-fényben olvasható tollal is ráírják a regisztrá­ciós számot. – Online regisztrációra is van lehetőség egyénileg, a rendőrségtől függetlenül, a Bikesafe.hu honlapon – közölte az ORFK.

Ezen a portálon pontos útmutatót talál minden érdeklődő, s az oldalon rendre közzé is teszik a bejelentett ellopott biciklik adatait és fotóit. Így bukkantak például 2014 elején Simada Josihiro japán világutazó egyedi, német gyártású, összehajtható kerékpárjára. A hazánkba érkezett férfi bemondásos regisztrációja alapján rövid időn belül ismert rá valaki a világjáró túraeszközére, amelyet éppen egy budapesti bolhapiacon akartak értékesíteni. A tolvajt végül elfogták a rendőrök.

Sokan emlékezhetnek a korábbi blogger, Polgár Tamás (Tomcat) vezette Tolvajkergetők nevű csapatra, akciói bár részben eredményesek voltak, a módszerrel a hatóságok nem értettek egyet. Előfordult, hogy a „bevetés” tettlegességgel zárult, és Tomcaték ellen büntetőeljárás is indult. A rendőrségnek valamit lépnie kellett, hogy elkerüljék az önbíráskodás határát súroló eseteket, illetve azt, hogy úgy tűnjék, tehetetlenek.

A regisztráció gyakorlati hasznáról Kürti Gábort, a Magyar Kerékpárosklub elnökét is megkérdeztük.

– Többféle rendszer létezik, a legrégebbi talán a szegedi, a legismertebb a székesfehérvári, de találkoztam már terézvárosi kezdeményezéssel is – mondta el. Szerinte az eredményességről sokat elárul, hogy a Bikesafe.hu oldalán jelenleg is csupán két lopott kerékpár fotója látható. Úgy véli, vannak praktikus szabályok és trükkök, amelyek alkalmazásával távol tarthatók a tolvajok. – Fontos a zár típusa: legjobb a hajlított, minőségi tömörfémből készült U-lakat, amelyet általában meg sem kísérelnek lefűrészelni a bűnözők. Nem szabad olyan helyre letennünk a bringát, ahol nem látják. Ne láncoljuk például régi bérházak kivilágítatlan folyosó- vagy lépcsőkorlátjaihoz, ahonnan a tolvajok akár korlátostul is vihetik kedvenc járművünket, hiszen egy márkás kerékpár ára ma már több százezer forint is lehet – hangsúlyozta Kürti Gábor. Ismét a lakat választására hívta fel az egyszerűbb drótszamarak tulajdonosainak figyelmét a következő mottóval: „Olcsó bringa, drága lakat, sokáig a tiéd marad.” A klub elnöke ugyanakkor megjegyezte: senki se kösse ki a biciklijét alumínium, a helyéről egy rántással kivehető közlekedési táblához, de nem tanácsos használni az első kerekes rögzítésű városi kerékpártámaszokat sem, ahol lecsavarozhatják az első kereket, s úgy vihetik el a bicikli nagyobbik részét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.