Keveslik a pénzt a BKV-sok

A tömegközlekedési szakszervezetek szerint elvándorlás veszélye fenyeget.

2016. 11. 28. 10:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapesten, Miskolcon, Debrecenben, Pécsett és Szegeden is egységesen 15 százalékos béremelést követelnek az érdekvédők 2017-re az önkormányzati tulajdonú közlekedési cégeknél – mondta lapunknak Nemes Gábor, a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének (VKSZSZ) elnöke. Szerinte a jövő évi minimálbér-emelésről megkötött országos bérmegállapodást követően itt volt az ideje, hogy a nagy önkormányzati fenntartású közlekedési társaságoknál összefogjanak a szakszervezetek, mert ezen a területen egyre súlyosabb a helyzet, és nagy a lemaradás. – Éppen ezért a napokban valamennyi tagszervezetünk megküldi postán az érintett menedzsmenteknek a hivatalos levelünket, amelyben még

további ötszázalékos emelést is szükségesnek tartunk

a bérek tekintetében legelmaradottabb régiókban – emelte ki Nemes Gábor, aki egyben a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke is. Hozzátette: az együttesen már húszszázalékos béremelésre például Szegeden lesz szükség, mert a déli megyei jogú városban az összes többi társaságnál dolgozókénál is jóval alacsonyabbak a fizetések. A VKSZSZ szerint a közlekedési ágazatban mindenképpen jelentős bérnövekedés szükséges ahhoz, hogy megállítsák az elvándorlást. A szakszervezeti elnök szerint ma már hiányszakma a járművezető, közülük sokan már most külföldre mentek, s ha nem tesznek semmit, a folyamat megállíthatatlanná válik.

– A tagszakszervezetek jól tudják: hiába jelentették be most novemberben a bérkövetelést, cégeik jövő február vége, március eleje előtt érdemi választ nem kaphatnak – válaszolta azon felvetésünkre Nemes Gábor, hogy a fővárosban és a megyei jogú városokban is hónapok múlva fogadják el költségvetésüket a közgyűlések. Az eddig soha nem tapasztalt egységes fellépéssel súlyt szeretnének adni követeléseiknek, a cégvezetések pedig felkészülhetnek a várhatóan hosszadalmas tárgyalásokra. Addig be is szeretnék mutatni a közlekedési társaságoknak és a fenntartó önkormányzatoknak, hogy szerintük egyáltalán nem irreális a 15+5 százalékos bérkövetelés. – A MÁV-nál másfél hete jelentették be, hogy a következő két évben összesen 30 százalékos lesz a bérkövetelésük, ehhez képest mondjuk azt, hogy a miénk teljesíthető. Ráadásul ha a vasúttársaságnál erről vagy a követelést megközelítő összegről állapodnak meg a felek, a fővárosi BKV-tól az állami MÁV-hoz került hévágazat több mint 1100 dolgozója is jobban jár, mint mi. Ráadásul a kafetériánál, a béren kívüli juttatásoknál sem jó irány, hogy ezek szinte mindenütt a készpénz felé toldódtak el. Egyrészt a bruttó összegekből természetesen a dolgozóktól levonják az adót, a járulékokat, másrészt az egész rendszer az öngondoskodás, például önkéntes nyugdíj-, illetve egészségpénztári tagság, az emberek hosszú távú érdekei ellen hat – fejtette ki Nemes Gábor. Úgy véli: egyelőre sztrájkra nem gondolnak, s bíznak a munkáltatók tárgyalási készségében.

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója egyébként már pénteken megkapta az EKSZ levelét a bérkövetelésről.

Teljesíthetetlen, irreális

– felelte érdeklődésünkre röviden az önkormányzati cégvezető. Elmondta: Budapesten is összesen 20 százalékos emelésről nyújtottak be igényt. Emlékeztetett rá: az előző években általában mindig nulláról indultak a bértárgyalások, s aztán inflációközeli megállapodás született. Bolla Tibor elismerte, hogy munkaerőhiány alakult ki a járművezetők, a karbantartók és a mérnökök körében, ezért többéves bérfejlesztési programot készítenek, amit majd a Fővárosi Közgyűlés elé terjesztenek a BKV 2017-es üzleti tervével együtt. Bár a hévágazat leválásával már csak alig 9500-an dolgoznak náluk, és az így megtakarított bértömeg sorsáról ugyancsak a tulajdonos főváros dönt, nem valószínű, hogy a pénz a cégnél maradna.

###HIRDETES2###

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.