Megsemmisítik a vállalhatatlan metrótendereket

Éppen a budapesti vizes-világbajnoksággal párhuzamosan kezdik a 3-as metró felújítását.

2016. 11. 18. 14:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új közbeszerzési eljárást indítunk a 3-as metró infrastruktúrájának felújítására, mind a vágány- és alagútépítési, mind az eredetileg is három szakaszra bontott állomásmegújítási kivitelezésre – jelentette be szokásos sajtótájékoztatóján Tarlós István. Az újabb késedelemről leszögezte: az kizárólag azon magas árajánlatok miatt keletkezik, amelyeket – a 4-es metró végköltségei alapján kialakított mérnökárakhoz képest – 30 és 60 százalékkal megemeltek a tenderekre jelentkezők. Míg korábban ez a főpolgármester által is furcsának, akár kartellgyanúsnak is tartott tendencia csak a metróállomások pályázatainál jelentkezett, a napokban kiderült: a metró- és vasútépítésben jártas, a rekonstrukció iránt érdeklődő vállalkozások a teljes beruházásra is elfogadhatatlan ajánlatokat tettek. Megjegyezte: mivel a Nemzeti fejlesztési Minisztériummal megkötött támogatási szerződés, illetve az Európai Uniónak megküldött finanszírozási listán sem szerepel egy fillérrel több mint 137,5 milliárd forint, nem fizethetnek ki 170 milliárdnál is többet, és fedezet nélkül kötelezettséget sem vállalhatnak.

Ezért a főváros saját közbeszerzési cégének javaslata alapján az egész felújítást véglegesen is három szakaszra bontva írja ki az új pályázatokat, amelyek alapján legkorábban 2017 júniusában kezdődhetnének meg a munkálatok, éppen a Magyarország által rendezendő vizes-világbajnoksággal párhuzamosan. A nemzetközi sportesemény helyszíne kritikus, ugyanis a XIII. kerületi Dagály uszodakomplexum részben a 3-as metró felől közelíthető meg. – Nagyon sajnálom, hogy így alakult, fontos a rendezvény, de a metró még fontosabb, ezért nem lehetünk tekintettel arra sem – mondta Tarlós István. Szerinte a felelősséget azoknak kell vállalni, akik idáig húzták az időt, többek között a buszpótlás ügyében, amelyet mára megoldottak saját maguk. – A BKV-nál rendelkezésre állnak azok a járművek (70-75 darab csuklós és szóló autóbusz vegyesen), amelyekkel egy szakasz teljes felújítása megkezdődhet. A déli metrószakaszon a végleges kiviteli tervek november 30-ra, az északin december 10-ére, a középsőnél pedig december 12-ére készülnek el. Ezután kiírják az új tendereket, s az előbbi sorrendben a pályázatok bontása 2017. március 15-én, április 6-án és április 27-én várható.

– Ha az eljárásokon nem irracionális, kezelhető kereteken belül maradó ajánlatok érkeznek, abban az esetben hét hónap múlva elkezdődhet a felújítás, ellenkező esetben akár további két évet is várhatunk, miközben érdemben nem történik semmi. Ezért is arcátlanság, merészség és piszokság, amit egy korábbi szocialista képviselő művel – emelte fel hangját a főpolgármester, aki felmutatta a sajtótájékoztatója előtt Gy. Németh Erzsébet (DK) által osztogatott „Mit tegyünk, ha kigyullad a metró” című szórólapot, összegyűrte, majd a földre dobta. Azon az szerepel: „A Fidesz és Tarlós István 6 éve nem tesz semmit a metró biztonságáért. Nem fogjuk hagyni, hogy ön veszélyben utazzon!” – A jellemtelenségnek nincs határa, az ilyen ember erkölcsi nulla, akivel én soha többé nem állok szóba – mondta a főpolgármester, aki elődjére is tett egy epés megjegyzést: húsz éven át egy szalmaszálat sem tett keresztbe a 3-as metró felújításáért, most pedig Rejtő Jenő regényeibe illő bíráló megjegyzést tett közzé Facebook-oldalán.

A fővárosi önkormányzat jogászai egyébként fontolgatják, hogy közveszéllyel fenyegetés miatt büntetőfeljelentést tesznek a DK-szórólap ügyében. A hatályos büntető törvénykönyv 338. paragrafusa alapján ez a bűntett három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

Tarlós István egyébként Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter szerdai nyilatkozatára is reagált, amelyet a fideszes politikus az Országgyűlés gazdasági bizottságában tett. – Hogy mondhatja valaki, hogy a „3-as metró felújítása nem tartozik tárcájához, az fővárosi kompetencia”, amikor néhány hete saját maga intézkedett a metrópótlás meghiúsításáért? – kérdezte a főpolgármester, akinek szavaival később Horváth Csaba MSZP-s fővárosi képviselő is egyetértett, és botrányosnak nevezte, hogy a kormány „előkelő idegenként” viselkedik a metrófelújítással kapcsolatban.

Tarlós István egyébként azt is bejelentette: a korábbi tervező helyett a Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM) fejezi be a Római-parton megépülő mobilgát, illetve az egész csillaghegyi öblözet árvízvédelmét megoldó védmű tervezését. – Jövő ősszel kezdődhet meg a parti védmű építése, amelyet 2019. március 31-ig átadnak, a kapcsolódó beruházások pedig az év május végére készülhetnek el – húzta alá a főpolgármester, aki gondolt a „tamáskodókra” is, és elmondta: az eddigi tervező konzorciummal elszámoltak, nettó 35 millió értékben kifizették a teljesítést, ám a hatályos jogszabályok alapján nem kellett új közbeszerzést kiírni. – A végleges nyomvonalváltozat jövő január közepéig, a vízjogi engedélyezési tervek pedig jövő március végéig készülhetnek el. Ugyanakkor két hónapon belül minden eddiginél részletesebb szakvélemény fog készülni a Nánási út és a Király útja „alternatív nyomvonal” lehetőségeiről és problémáiról, a fakivágásokról, így azt bárki részletesen összehasonlíthatja majd a parti változattal – zárta le az évtizedes vitát a maga részéről Tarlós István.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.