Ismét Rogán szomszédja kaszálhat

A kormány új kampánya szerint „Magyarország erősödik”.

Markotay Csaba
2016. 12. 16. 4:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Rogán Antal miniszter Pasa parki szomszédja, Csetényi Csaba érdekeltségébe tartozó Egyesült Reklám Konzorciummal kötött keretszerződést a Miniszterelnöki Kabinetiroda a most induló legújabb kormányzati tájékoztató akcióra – közölte érdeklődésünkre a minisztérium. A kormány Facebook-oldalán tegnap jelent meg beszámoló arról, hogy a kormány tájékoztató akciót indít Magyarország erősödik szlogennel „annak érdekében, hogy minél többen értesüljenek a lakosság széles körét érintő döntésekről. Ezek közé tartozik, hogy 25 százalékkal nő a szakmunkás-minimálbér, tovább bővül a családi adókedvezmény, és 318 ezer gyermek kap ingyenétkezést”. Az újabb kormányzati sikerkampánnyal azt szeretnék elérni, hogy „ezt minden magyar család érezze a saját életében”.

Érdeklődésünkre a Miniszterelnöki Kabinetirodánál közölték, a kampány hagyományos eszközökkel: országos és helyi lapokban, rádiókban és televíziókban, valamint az interneten és közterületen elhelyezett hirdetésekkel zajlik.

A pontos költségekről egyelőre nem adnak tájékoztatást, és ahogy a korábbi akciók esetében, ezúttal is azt ígérik, hogy azt a tájékoztatás lezárása után teszik majd közzé.

A tárca által említett Egyesült Reklám Konzorciumnak tagja a Network 360 Reklámügynökség Kft. (korábbi nevén HG 360 Kft.) és az Affiliate Network Kft., ezek a cégek zsinórban nyerik az állami reklámtendereket. Mindkét cég Csetényi Csaba érdekeltségébe tartozik, és nemrég a kvóta elleni népszavazás kampányában is taroltak. Az október 2-i referendum előtti kampány még a kormány saját bevallása szerint is elérte a nettó 5,9, vagyis a bruttó 7,5 milliárd forintot. A valós összeg azonban ennél nagyobb, 12-13 milliárd forint is lehetett.

A népszavazás előtt kötött szerződések egy részét bizonyosan abból a 25 milliárdos keretből fizették ki, amit tavaly kötöttek kormányzati kommunikációs feladatok ellátására három konzorciummal. Az egyik nyertes épp a Network 360 Reklámügynökség Kft. és az Affiliate Network Kft. társulása volt. A másik konzorcium egyik tagja pedig Kuna Tibornak, Szijjártó Péter külügyminiszter jó barátjának a tulajdonában álló társaság. Rogán Antal szomszédjának cégeihez hasonlóan a Trinity International Communications Kft. is egymás után nyeri el az állami megbízásokat. A tavalyi pályázat harmadik nyertese pedig a MindShare Médiaügynökség Kft. volt. A 25 milliárdos kommunikációs keret, vagy annak nagy része vélhetően mostanra kimerült, annak ellenére, hogy a keretmegállapodás időtartamát 2017. augusztus 10-ig a nyáron meghosszabbították. A Nemzeti Kommunikációs Hivatal közben új reklámpályázatot írt ki, azaz feltöltötték a kommunikációs kasszát, de ennek részleteiről lapunknak a hivatal nem árult el részleteket.

Csetényi Csaba érdekeltségei mindenesetre a kormányzati kampányokra költött pénz 15 százalékát tehették zsebre. Ez csak a népszavazási kampánnyal, illetve annak felvezetésével összefüggésben – a különböző kalkulációktól függően – legalább 900 milliót, de akár 1,9 milliárd forintot is jelenthetett reklámközvetítői, illetve közzétételi díj címén Rogán Antal szomszédjának. A Miniszterelnöki Kabinetiroda közérdekűadat-igénylésünkre adott válaszából derült ki, hogy a kormányzati kampányokban részt vevő médiaügynökségek a gazdasági reklámtevékenység alapfeltételeiről szóló 2008-as törvény értelmében az általuk elhelyezett hirdetések értékének 15 százalékára igényt tarthatnak reklámközzétételi díjként.

Egyelőre nem tudni, de valószínű, hogy Csetényi érdekeltségei most is ennyivel számolhatnak, bár egyelőre a legújabb tájékoztató akció teljes költségét nem tudni. Valószínű továbbá az is, hogy ismét a kormányközeli médiában jelenhetnek meg majd a hirdetések, ahogyan a népszavazással kapcsolatos kampányban már látható volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.