Bőven vannak vitatható út- és vasútépítési tervek idehaza, de annak szükségességét eddig nem kérdőjelezte meg senki, hogy kötött pályán is el lehessen jutni a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2-es termináljára. Az már más kérdés, hogy ez a beruházás megér-e 100 milliárd forintot. Lázár János kancelláriaminiszter ugyanis ennyire becsülte ennek költségét a két héttel ezelőtti kormányinfón – írja a Figyelő. A lap megszerezte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. anyagát is, amely egy vasúti szakmai konferencián 115 milliárd forintban jelölte meg ezt az összeget, egy idén februári kormányhatározatban pedig szintén ez a szám szerepel.
A lap ugyanakkor idézi a távirati iroda 15 évvel ezelőtti hírét, amely arról szólt, hogy a 20 percenként induló és a távot 20 perc alatt teljesítő – a jelenlegi tervek is ilyen paraméterekről szólnak – gyorsvasút költsége 20 milliárd forintra becsülhető. Azaz a különbség legalább ötszörös.
A szorzót közel nyolcszorosnak is tekinthetjük, ha azt vesszük alapul, hogy a 2001-ben bejegyzés előtt álló MÁV–Trigránit projektcég ügyvezetője a Magyar Nemzetnek nyilatkozva – az előzetes számítások alapján – 15 milliárd forintban határozta meg a beruházáshoz szükséges összeget. Ezt a tetemes különbséget az építőipari költségek emelkedése biztosan nem indokolja.