Átalakítanák a menekültügyi rendszert a civilek

Romokban a menekültügy a civilek szerint: javaslatcsomaggal orvosolnák a problémákat.

Pintér Bence
2017. 02. 03. 14:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Helsinki Bizottság – a Cordelia Alapítvány a Szervezett Erőszak Áldozataiért és a Menedék Migránsokat Segítő Egyesület közreműködésével – olyan kiadványt jelentetett meg, amely tizenhárom tematikus fejezetben mutatja be a hazai menekültügy közelmúltjának legfontosabb változásait, és tesz átfogó javaslatokat egy szerintük működőképesebb rendszer felállítására.

Gyulai Gábor, a Magyar Helsinki Bizottság menekültügyi programjának vezetője a kiadványt bemutató sajtóeseményen arról beszélt, hogy a menekültügy Magyarországon ma szerintük romokban hever. Hozzátette: bár nincsenek illúzióik arról, hogy a kormányzat figyelembe fogja venni mostani javaslataikat, úgy gondolják, bármiféle jövőbeni diskurzushoz szükség van arra, hogy szakmai állásfoglalást fogalmazzanak meg az ügyben. Céljuk az, hogy józan és racionális irányba tereljék a téma körüli párbeszédet. A menekültügyi program vezetője szerint nem igaz, hogy ők szélsőséges álláspontot képviselnének.

A jelen kiadvány készítésében több szakember vett részt, az összeállítás során pedig három alapelvet vettek figyelembe. Először is úgy gondolják, hogy az emberi jogokkal kapcsolatos kötelezettségek, mint például a genfi egyezmény, élő kötelezettségek, és ha ezeket nem veszi figyelembe a kormányzat, akkor ilyen alapon akár a halálbüntetést és a rabszolgaságot is vissza lehetne állítani. Másodszor tisztában vannak a tavalyi válság kihívásaival, így hangsúlyt helyeztek az érkezők nagy számára, a terrorizmus veszélyeire és az embercsempészet körül kialakult szervezett bűnözés visszaszorítására.

Harmadrészt szakítani akarnak azzal a szemlélettel, ami Magyarországot egyértelműen csak tranzitországnak tekinti, mivel szerintük ez gyakran csak ürügy volt a valóban megfelelő rendszer felállításának, a meglévő intézmények fejlesztésének elodázására az elmúlt évtizedekben. Tehát nem csak az elmúlt évek fejleményeire, de a menekültválság előtt létező rendszer strukturális problémáira is szerettek volna reagálni a javaslatcsomaggal.

Az egyik fontos pont, hogy a déli határkerítés mentén jelenleg működő, a Helsinki Bizottság szerint több szempontból is jogsértő tranzitzónák helyett regisztrációs táborok létrehozását javasolják. Ez nem olyan zárt gyűjtőpont lenne, mint a mostani, hanem nagyobb, emberi tartózkodásra alkalmas helyek, amelyek azonban továbbra is zártak lennének. Itt vennék fel a menedékkérők adatait, átesnének egy egészségügyi vizsgálaton, és egy nemzetbiztonsági szűrésen; valamint itt kiszűrhetnék a valamilyen szempontból „sérülékeny” menedékkérőket, akik különleges ellátásra szorulhatnak. Itt egy-egy menedékkérő huszonnyolc napot töltene el.

Emellett a dokumentumban arra tesznek javaslatot, hogy a magyar állam bővítse a menedékkérelem leadásának legális csatornáit: több legális belépési pontra lenne szükség a határkerítésnél. De az embercsempészek pozícióját gyengítené a hatékony családegyesítés, a magyar állam által egyszeri beutazásra jogosító úti okmány vagy például tanulmányi céllal válságzónákból érkező diákok fogadása.

A belépés utáni elhelyezés jelenleg paradox helyzetben van, hiszen a kormány a nagy befogadóközpontokat bezárta, a helyette nyitott „krízisszállások” – mint a körmendi – viszont permanens központokként működnek. A javaslatcsomag ajánlása szerint kisebb befogadóállomásokra van szükség, lehetőség szerint nagyobb települések lakott területén belül, de nem központi helyen. A kisebb szállások a dokumentum szerint csökkenthetik a nagyobb táborokban jelentkező feszültségeket.

Külön kitérnek egyébként arra, hogy a helyszín kiválasztásakor mindenképpen figyelembe kell venni a helyi lakosság véleményét – ez korábban több esetben, például a mai napig működő vámosszabadi, körmendi táborok esetében sem történt meg. A másik javaslat szerint a befogadóállomásokat nem a menekültügyi hivatalnak és közvetve a Belügyminisztériumnak, hanem például a szociális igazgatással foglalkozó Emberi Erőforrások Minisztériumának kéne működtetnie.

Gyulai Gábor külön hangsúlyozta, hogy a magyar hozzáállás az őrizetbe vételhez kivételes Európában. Kivételnek kéne lennie, hogy egy menedékkérő őrizetbe kerül, nálunk mégis ez a szabály: az általa ismert legfrissebb adatok szerint kétszer annyian vannak ma a menedékkérők közül őrizetben, mint ahányan nyílt táborokban. A Helsinki Bizottság menekültprogramjának vezetője szerint ez hungarikum, és a strasbourgi bíróságon már több ilyen ügyet is elbukott a magyar állam.

Az ajánlás szerint három elfogadható oka van az őrizetbe vételnek: ha nemzetbiztonsági veszély merül fel; ha a menedékkérő korábban súlyosan megszegte a hatósággal való együttműködési kötelezettséget; illetve akkor, ha az a küszöbön álló dublini átadást segíti elő. Ezen felül hiányzik az őrizetbe vételek hatékony bírói felülvizsgálata, pedig annak hiányát 2014-ben éppen a Kúria állapította meg.

A javaslatcsomag ezen felül részletesen taglalja, hogy a menekültügyi eljárás most még jogi szakemberek számára is átláthatatlanul bonyolult rendszerét hogy lehetne egyszerűsíteni. Különválasztanák a menekültügyi hivatalt a bevándorlási hivataltól; az eljárást pedig egy rendes (két hónap) és egy gyorsított (egy hónap) eljárásra szűkítenék le. Ezzel párhuzamosan szükség lenne arra, hogy az eljárás során az állam hatékonyabban kommunikáljon a menedékkérőkkel: ne csak szöveges formában, hanem audiovizuális anyagok segítségével is.

Kováts András, a hatóságokkal az idegenrendészeti fogdában folyamatosan együttműködő Menedék Egyesület igazgatója szerint konzervatív javaslattal álltak elő az integráció ügyében: azt szeretnék, ha a kormány visszaállítaná a másfél-két évig nagyjából jól működő, 2016 nyarán eltörölt integrációs rendszert. Ez két évig folyamatosan csökkenő összegekkel támogatta a menedékjogot elnyerő embereket, ami egy szerződéses viszonyon alapult.

A dokumentum több ponton, így itt is hangsúlyozza, hogy a menekültügyi rendszer minden szintjén több képzett szakemberre, több tolmácsra és a menekültüggyel évtizedek óta foglalkozó civil szervezetek rendszeres, szabályozott bevonására lenne szükség. Emellett a biztonságról szóló szakaszban javaslatot tesznek egy olyan anonim kommunikációs csatorna létrehozására, amelyen a kérelmezők és a már elismert menekültek jelenthetik, ha ismeretségi körükben olyan személlyel vagy tevékenységgel találkoznak, ami a szakszolgálatok további vizsgálatát tehetik szükségessé.

Gyulai Gábor a dokumentum ismertetése után elmondta, hogy az általuk javasolt változtatások nem kerülnének többe, mint a mostani rendszer fenntartása. Az őrizet fenntartása sokba kerül, ezen az általuk javasolt rendszerben lehet spórolni. Ráadásul a források jelentős részét már most is az EU biztosítja, az irányelvekhez közelebb álló változásokra pedig nyilván Brüsszel is szívesen áldozna. Gyulai példaként arról beszélt, hogy a kormány csak a migrációs referendum kampányára négymilliárd forinttal többet költött, mint ami a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal éves költségvetése.

Rákérdeztünk, hogy milyen a viszonya a területtel foglalkozó civileknek az állami szervekkel most, amikor kormányzati részről a szavak szintjén legalábbis nekimentek a civil szervezeteknek. Kováts András erre azt felelte, hogy a civilekkel kapcsolatos negatív kormányzati kommunikáció úgy tűnt, hogy nem jut le a pragmatikus, adminisztrációs szintre. Kiemelte: a rendőrséggel ugyan megvannak a prioritásbeli és egyéb véleménykülönbségek, de szerinte példaértékű az a munka, amit már évek óta végeznek együtt a Menedék Egyesülettel. Pardavi Márta, a Magyar Helsinki Bizottság társelnöke arról beszélt, hogy a magasabb politikai szinteken jelentkező elvárások mostanában többször megbénították, befékezték a szakmai munkát.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.