Nyitott és kritikusan gondolkodni tudó diákokra van szükség, máskülönben az ország jövője forog kockán – erről az MTA elnöke beszélt a pénteken megjelent interjúban.
Lovász László az Indexnek nyilatkozva sorolta a magyar oktatási rendszer alapvető problémáit és a lehetséges megoldásokat: mint mondta, hibának tartja a tankötelezettségi korhatár leszállítását 16 évre – lehet, hogy valakinek zsákutca az oktatás, de erre nem az a megoldás, hogy kizárjuk az iskolából – szögezte le.
El kell jutnunk oda, hogy minden, a rendszerből kikerülő fiatal legalább írni-olvasni tudjon
– tette hozzá a Magyar Tudományos Akadémia elnöke. Kifejtette: egyre nagyobb a lemaradók rétege, akiknek eszükbe sem jut feltétlenül, hogy a tanulással lehet előrejutni.
Lovász kérdésre válaszolva megjegyezte, több gimnazista és diplomás kell, méghozzá olyanok, akik a kötelező tananyag bemagolásán túl képesek a kreatív és gyakorlatias gondolkodásra is: „Egy érettségiző diáknak ma túl kevés az ismerete a jogról, a gazdaságról, a pénzpiac működéséről, így olyan csapdákba fut bele, mint a svájci frankban felvett hitelek” – jegyezte meg.
Lovász László kitért a Klik problémáira is: az oktatás centralizálását abból a szempontból szükségesnek látta, hogy a szegényebb részeken szegényesebb lett a képzés az önkormányzati fenntartású iskolarendszerben is – de hogy ezt így kellett megoldani, abban már nem biztos.
A rendszer szerinte merev és bürokratikus, az alacsonyabb szintű ügyeket is központosítva kezelik, amire nincs igazán szükség. Súlyos gondnak tartja a gyerekek túlterhelését is: az érettségiről régen azt gondolták, hogy magában foglalja a felnőttléthez szükséges tudást, de ezt egyre nehezebb belegyömöszölni a 12 évfolyamba.
A teljes interjút ide kattintva olvashatja el.