Lehangoló képet fest a BKV Zrt. 2017-2020 évekre elkészített humán stratégiája. Az Index birtokába került dokumentum szerint a közlekedési vállalatnál azzal számolnak, hogy a közeljövőben évente legalább ezer kilépő munkavállaló pótlását kell megoldani a társaságnál. A tanulmány szerint csak a tavaly 452 járművezető – közülük 353 buszvezető –, 248 szakmunkás, és 26 mérnök hagyta ott a céget. A távozók nem ritkán 30-50 százalékkal több bért kapnak, akár a közszférában működő cégektől, ezért a stratégia első számú teendőként határozza meg, hogy „a személyi alapbéreket a piaci viszonyokhoz kell igazítani”. Ezzel kapcsolatban a portálnak nyilatkozott Gulyás Attila, az egyik legnagyobb BKV-s szakszervezet (a VTDSZSZ) elnöke, aki elmondta, hogy a dolgozók nagyon elkeseredtek. Ezért a következő 3 évben összesen 30 százalékos béremelést követelnek. Mint mondta, ha ez nem teljesül március végéig, akkor nem marad más hátra, mint a sztrájk.
A cikk rámutat, hogy a MÁV-nál és a Volánoknál megadták a követelt béremelést, ezért fokozottan nő az elszívóhatás a BKV-nál. Szakmunkást és mérnököt már így sem találnak a BKV-nál, a dolgozók közül pedig sokan attól teszik függővé a maradást, hogy a mostani bérkövetelés teljesül-e. További veszélyt jelent a cégnek, hogy az elmúlt néhány hétben elterjedt a buszvezetők között, hogy a bécsi tömegközlekedési vállalat, a Wiener Linien buszvezetőket keres az U4 metróvonal felújítása miatti metrópótló buszokra. Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke szerint pár tucatnyi sofőr már korábban kiment Bécsbe. Néhányuk most visszajött és a háttérben toboroz a bécsi metrópótláshoz sofőröket.
Ez komoly probléma a BKV-nak, ugyanis ahogyan a humán stratégia is fogalmaz: a közeljövő legfontosabb kihívása az M3 metró pótlás jelentős részének lebonyolítása lesz. A 150 autóbusznyi teljesítményhez szükséges járművezetői és karbantartói létszám feltöltése előreláthatólag komoly nehézségekbe fog ütközni. Tehát kérdéses, hogy kik fogják vezetni Budapesten a metrópótló buszokat, ha a BKV sofőrjei inkább Bécsben dolgoznak majd, háromszoros fizetésért. A tanulmány szerint az idei év legmagasabb humán kockázatot jelentő munkaköre a buszvezető, mert az M3-as metró pótlás társasági kivitelezése esetén 650-700 fő járművezető felvételére van szükség. A szakszervezetek szerint mára a BKV a szakemberhiány miatt a működőképesség határára került.