BKV-sztrájk lesz, ha elmarad a béremelés

A következő években ezer kilépő alkalmazott pótlását kell megoldani a BKV-nál évente – áll a tanulmányukban.

MNO
2017. 03. 06. 15:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lehangoló képet fest a BKV Zrt. 2017-2020 évekre elkészített humán stratégiája. Az Index birtokába került dokumentum szerint a közlekedési vállalatnál azzal számolnak, hogy a közeljövőben évente legalább ezer kilépő munkavállaló pótlását kell megoldani a társaságnál. A tanulmány szerint csak a tavaly 452 járművezető – közülük 353 buszvezető –, 248 szakmunkás, és 26 mérnök hagyta ott a céget. A távozók nem ritkán 30-50 százalékkal több bért kapnak, akár a közszférában működő cégektől, ezért a stratégia első számú teendőként határozza meg, hogy „a személyi alapbéreket a piaci viszonyokhoz kell igazítani”. Ezzel kapcsolatban a portálnak nyilatkozott Gulyás Attila, az egyik legnagyobb BKV-s szakszervezet (a VTDSZSZ) elnöke, aki elmondta, hogy a dolgozók nagyon elkeseredtek. Ezért a következő 3 évben összesen 30 százalékos béremelést követelnek. Mint mondta, ha ez nem teljesül március végéig, akkor nem marad más hátra, mint a sztrájk.

A cikk rámutat, hogy a MÁV-nál és a Volánoknál megadták a követelt béremelést, ezért fokozottan nő az elszívóhatás a BKV-nál. Szakmunkást és mérnököt már így sem találnak a BKV-nál, a dolgozók közül pedig sokan attól teszik függővé a maradást, hogy a mostani bérkövetelés teljesül-e. További veszélyt jelent a cégnek, hogy az elmúlt néhány hétben elterjedt a buszvezetők között, hogy a bécsi tömegközlekedési vállalat, a Wiener Linien buszvezetőket keres az U4 metróvonal felújítása miatti metrópótló buszokra. Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke szerint pár tucatnyi sofőr már korábban kiment Bécsbe. Néhányuk most visszajött és a háttérben toboroz a bécsi metrópótláshoz sofőröket.

Ez komoly probléma a BKV-nak, ugyanis ahogyan a humán stratégia is fogalmaz: a közeljövő legfontosabb kihívása az M3 metró pótlás jelentős részének lebonyolítása lesz. A 150 autóbusznyi teljesítményhez szükséges járművezetői és karbantartói létszám feltöltése előreláthatólag komoly nehézségekbe fog ütközni. Tehát kérdéses, hogy kik fogják vezetni Budapesten a metrópótló buszokat, ha a BKV sofőrjei inkább Bécsben dolgoznak majd, háromszoros fizetésért. A tanulmány szerint az idei év legmagasabb humán kockázatot jelentő munkaköre a buszvezető, mert az M3-as metró pótlás társasági kivitelezése esetén 650-700 fő járművezető felvételére van szükség. A szakszervezetek szerint mára a BKV a szakemberhiány miatt a működőképesség határára került.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.