Mégsem lesz mindenütt lift a 3-as metró állomásainál, mert van, ahol ez műszakilag kivitelezhetetlen – értesült a Magyar Nemzet. Lapunk éppen a tenderek dokumentációja alapján írta korábban, hogy „megvalósul a teljes akadálymentesítés”, s csak az kérdéses, hogy 2-2 vagy 1-1 liftpár működjön-e a metróvonal 19 állomásán. A felújítás három szakaszára kiírt közbeszerzési pályázatok műszaki előírásaiban szerepelnek a felvonók.
Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója azonban elmondta: több állomáson a felvonók kialakítása fizikai akadályokba ütközik. Lapunk úgy tudja, ilyen például a Ferenciek tere. – A Műegyetem szakemberei kidolgoztak egy olyan szállítóeszközt, amely a kerekesszékesek közlekedését oldja meg. A berendezést a mozgólépcsőhöz lehet csatlakoztatni, s így megvalósulhat az akadálymentesítés, igaz, a használathoz külső segítség kell – mondta Bolla Tibor, aki szerint az is gondot okoz, hogy a mozgáskorlátozottak érdekképviseletei elutasítják ezt a megoldást. Hozzátette: ahol lehet, ott mindenütt lesz lift, s reményeik szerint ezekre lesz forrás a metrófelújításra meghatározott 137,5 milliárdból.
Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elnöke lapunk kérdésére megerősítette: elfogadhatatlannak tartanak minden olyan megoldást, amely kizárja, hogy bárki önállóan és méltóságteljesen használhasson bármilyen eszközt. Ráadásul ez a megoldás nem jó sem a babakocsisoknak, sem a nehezen járó időseknek – magyarázta a MEOSZ elnöke. Hozzáfűzte: Magyarország többszörösen elkötelezte magát a fogyatékos emberek esélyegyenlőségének megteremtése mellett. Ennek egyik alapfeltétele, hogy a közösségi közlekedés minden magyar állampolgár számára használható legyen, függetlenül attól, hogy fogyatékkal él-e, vagy sem. Az esélyegyenlőségi törvény szerint nem valósulhat meg hazai beruházás ezeknek a szempontoknak a maximális teljesítése nélkül. A magyar kormány vállalta ezt a kötelezettséget, egyrészt az említett törvényben, másrészt a világon másodikként ratifikálta a CRPD-t, vagyis az ENSZ fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló egyezményét.
A múlt héten kiírt, az állomások felújítására szóló közbeszerzési pályázatok ajánlattételi határideje április végén lejár, s még egy tender lesz a vágányfelújításra és az alagútépítési munkákra. Bár Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester a 137,5 milliárd forintos teljes infrastruktúra-rekonstrukció júniusi kezdését feltételezte, a vesztes pályázók esetleges megtámadási lehetőségeit, illetve a szerződéskötések határidejét és a tényleges munkálatok megkezdhetőségét összevetve legvalószínűbb az augusztus–szeptemberi időpont. Ugyanakkor a főpolgármester továbbra is cáfolja azokat a vádakat, hogy az olimpia visszavonása miatt nem jutna pénz a 3-as metróra. A felújításra ugyanis a fejlesztési tárca már tavaly szerződést kötött a fővárosi önkormányzattal, s a beruházás brüsszeli támogatását az Európai Unió regionális fejlesztéseket segítő szervezete, a Jaspers is javasolja.