Nem mind lift, ami annak látszik a metróban

Mozgáskorlátozottak követelik, hogy a felújítás után legyen esélyegyenlőség.

2017. 03. 13. 6:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mégsem lesz mindenütt lift a 3-as metró állomásainál, mert van, ahol ez műszakilag kivitelezhetetlen – értesült a Magyar Nemzet. Lapunk éppen a tenderek dokumentációja alapján írta korábban, hogy „megvalósul a teljes akadálymentesítés”, s csak az kérdéses, hogy 2-2 vagy 1-1 liftpár működjön-e a metróvonal 19 állomásán. A felújítás három szakaszára kiírt közbeszerzési pályázatok műszaki előírásaiban szerepelnek a felvonók.

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója azonban elmondta: több állomáson a felvonók kialakítása fizikai akadályokba ütközik. Lapunk úgy tudja, ilyen például a Ferenciek tere. – A Műegyetem szakemberei kidolgoztak egy olyan szállítóeszközt, amely a kerekesszékesek közlekedését oldja meg. A berendezést a mozgólépcsőhöz lehet csatlakoztatni, s így megvalósulhat az akadálymentesítés, igaz, a használathoz külső segítség kell – mondta Bolla Tibor, aki szerint az is gondot okoz, hogy a mozgáskorlátozottak érdekképviseletei elutasítják ezt a megoldást. Hozzátette: ahol lehet, ott mindenütt lesz lift, s reményeik szerint ezekre lesz forrás a metrófelújításra meghatározott 137,5 milliárdból.

Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elnöke lapunk kérdésére megerősítette: elfogadhatatlannak tartanak minden olyan megoldást, amely kizárja, hogy bárki önállóan és méltóságteljesen használhasson bármilyen eszközt. Ráadásul ez a megoldás nem jó sem a babakocsisoknak, sem a nehezen járó időseknek – magyarázta a MEOSZ elnöke. Hozzáfűzte: Magyarország többszörösen elkötelezte magát a fogyatékos emberek esélyegyenlőségének megteremtése mellett. Ennek egyik alapfeltétele, hogy a közösségi közlekedés minden magyar állampolgár számára használható legyen, függetlenül attól, hogy fogyatékkal él-e, vagy sem. Az esélyegyenlőségi törvény szerint nem valósulhat meg hazai beruházás ezeknek a szempontoknak a maximális teljesítése nélkül. A magyar kormány vállalta ezt a kötelezettséget, egyrészt az említett törvényben, másrészt a világon másodikként ratifikálta a CRPD-t, vagyis az ENSZ fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló egyezményét.

A múlt héten kiírt, az állomások felújítására szóló közbeszerzési pályázatok ajánlattételi határideje április végén lejár, s még egy tender lesz a vágányfelújításra és az alagútépítési munkákra. Bár Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester a 137,5 milliárd forintos teljes infrastruktúra-rekonstrukció júniusi kezdését feltételezte, a vesztes pályázók esetleges megtámadási lehetőségeit, illetve a szerződéskötések határidejét és a tényleges munkálatok megkezdhetőségét összevetve legvalószínűbb az augusztus–szeptemberi időpont. Ugyanakkor a főpolgármester továbbra is cáfolja azokat a vádakat, hogy az olimpia visszavonása miatt nem jutna pénz a 3-as metróra. A felújításra ugyanis a fejlesztési tárca már tavaly szerződést kötött a fővárosi önkormányzattal, s a beruházás brüsszeli támogatását az Európai Unió regionális fejlesztéseket segítő szervezete, a Jaspers is javasolja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.