Befejeződött a nyomozás annak a kamionnak az ügyében, amelynek hűthető rakterében az osztrák rendőrök 2015. augusztus 27-én 71 holttestet találtak az A4-es autópálya Bécs felé vezető oldalán Pándorfalu (Parndorf) térségében. Az áldozatok – köztük négy gyermek – illegális bevándorlók voltak, akiket egy 2013 óta oltalmazottként Magyarországon élő afgán migráns által irányított bűnszervezet szállított volna a magyar–szerb határról Ausztriába.
Három óra sem telhetett el azonban az indulás után, és már mind halottak voltak. Az osztrák és a magyar orvos és gépjárműszakértők egyaránt arra a következtetésre jutottak, hogy a 31 iraki, 21 afgán, 14 szír, 4 iráni és 1 ismeretlen állampolgárságú utas megfulladt. Bár több mint másfél év telt el a tragédia és a nyomozás befejezése között, a gyors és hatékony nemzetközi rendőri információcserének köszönhetően a gyanúsítottak döntő többségét már órákkal a kamion felfedezése után azonosította és három kivételével el is fogta a rendőrség. Mivel magyar rendszámú kamionban találták meg a holttesteket, az osztrák rendőrség azonnal értesítette az ORFK-t. És bár akkor még hivatalosan az osztrák rendőrség nyomozott az embercsempészek ellen, Magyarországon is megkezdődhetett az ügy szálainak felgöngyölítése.
Nagy szerencséjük volt a nyomozóknak, hogy a kamion utasteréből előkerült egy adásvételi szerződés, amelyből kiderült, a járművet egy bolgár–libanoni kettős állampolgár vásárolta Kecskeméten a tragédiát megelőző napon. A férfit egy órával később a kiszombori határátkelőnél fogták el a határrendészek, amikor Románia felé el akarta hagyni az országot. A banda többi tagja néhány órával később a bűnszervezet afgán vezetőjének budapesti lakásán, illetve annak közelében került rendőrkézre.
Még ugyanazon a napon Magyarországon begyűjtötték az összes olyan térfigyelő és biztonsági kamera felvételeit, amely a kamion feltételezett útvonalán a rendőrség számára hasznos információkat rögzíthetett. Összesen 24 kamera 1500 órányi felvétele, valamint az autópályák forgalomfelügyeleti rendszerének képei alapján sikerült rekonstruálni a kamion utolsó útját.
Először Kecskemétről lement a magyar–szerb határra. Egy, az embercsempészek által kedvelt átrakóhelyen felvette a zöldhatáron át érkezett migránsokat, majd az M5-ös, az M0-s és az M1-es autópályán elindult Ausztria felé. Útját három különböző típusú személygépkocsival biztosították a bűnszervezet tagjai. Az előfutó és a követő kocsik utasainak feladata lett volna jelezni a kamionban ülő két sofőrnek, ha valahol rendőri ellenőrzés van, hogy kerüljék el az adott útszakaszt. Nem tudni, a sofőrök mikor döbbentek rá, hogy utasaik nem élték túl a „szállítást”. Tény, hogy Pándorfalu térségében leparkoltak az autópálya szervizsávján, és sorsára hagyták a teherautót. Valószínűleg pánikba estek, különben aligha hagyták volna hátra a kamion adásvételi szerződését.
Az eset óta számos szakértői vizsgálatot folytattak le az ügyben. Hónapokba telt, amíg az osztrák hatóságoknak sikerült tisztázniuk az elhunytak személyazonosságát. Miután pedig egyértelművé vált, hogy az áldozatok magyar területen meghaltak, átadták az ügyet a Nemzeti Nyomozó Irodának (NNI).
Bár addigra a magyar nyomozók az embercsempészek többségét azonosították és elfogták, számos nyomozati cselekmény még hátravolt. Ráadásul az osztrák eljárás során rögzített bizonyítékok átvétele és a jegyzőkönyvek lefordítása is sok időt vett igénybe.
De mára már mindennel végeztek. Az NNI befejezte a csempészett személyek sanyargatásával, bűnszervezetben és üzletszerűen elkövetett embercsempészés gyanújával kilenc személy, egy afgán, egy bolgár–libanoni és hét bolgár ellen folyó nyomozást. Csütörtökön az ügy iratait vádemelési javaslattal átadták a Bács-Kiskun Megyei Főügyészségnek.