Azért nem készítette elő megfelelően a tram-train-beruházást a fejlesztési minisztérium Lázár János szerint, mert úgy volt vele: Lázár miatt így is, úgy is megcsinálják – mondta szerdán a Délmagyarnak adott exkluzív interjúban a Miniszterelnökséget vezető miniszter, Vásárhely és Makó térségének országgyűlési képviselője. Az már biztosnak tűnik: ha lesz is tram-train, legalább másfél évet csúszik az átadása.
Lázár emlékeztetett, a tram-train Szeged ötlete volt, tőle vette át Vásárhely – és nyolcévnyi munka után állították össze azt a megvalósíthatósági tanulmányt, ami szerint 23,5 milliárd forintból kivitelezhető a két várost összekötő kötöttpályás vonal, amin Stadler-gyártású hibrid, részben elektromos, részben dízelüzemű villamosok járnának.
A kancelláriaminiszter szerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV előkészítési hibái miatt történhetett meg, hogy a projekt tervezett költségei végül 48,5 milliárdra drágultak – ebből a pedig a megvásárolni kívánt 8 tramtrain ára 10 milliárd forintról 16 milliárdra emelkedett.
Az NFM szerint ők szabályos közbeszerzést alkalmaztak, a Stadler pedig jelezte, komolytalanok Lázár állításai, hiszen a járművek csak 16 százalékkal lettek drágábbak az először becsült értékekhez képest.
Lázár Jánost ez azonban nem hatja meg: mint mondta, ilyen áron nem kell a tram-train- projekt, mivel ők nem egy presztízsberuházást, hanem reális értékű fejleszést akarnak, ráadásul egy tavalyi kormányrendelet értelmében 30 százalékos drágulás felett még a kabinet sem bólinthatna rá egy beruházásra.
A kancelláriaminiszter tíz kérdést tett fel a témában a fejlesztési tárcának:
Lázár indulatait jelzi, hogy az interjúban tőle szokatlan élességgel figyelmeztette az érintetteket: „Létezik egy határ, amit nem lehet átlépni. Senkinek sem. Ha én nem léphetem át, akkor más se. Ezt tekinthetjük üzenetnek is, minden irányba.”