Az eredetileg tervezett 10, majd a közbeszerzés kiírásakor becsült 20 helyett végül több mint 28 milliárd forintba kerülhetnek a Szeged–Hódmezővásárhely-villamosvonalra szánt úgynevezett dízel-villamos tram-trainek, ha a nyolc, plusz opcionálisan még négy hibrid jármű beszerzése mellett döntenek – derül ki a Közbeszerzési Értesítőben csütörtökön megjelent közleményből, amit elsőként a 24.hu szúrt ki.
A közbeszerzésen egyedül a Stadler Rail Valencia S.A.U tett ajánlatot. A teljes ár 12 járműre vonatkozik, amelyekben vécé is lenne. Ha a megrendelő csak nyolcat kér, illetve nem tart igényt a vécékre, olcsóbb lehet a beszerzés, csak 15,5 milliárd forint.
A kormány még januárban döntött arról, hogy 13,25 milliárd forint uniós forrást szán a két város közti villamos- és vasúti pálya megépítésére, illetve további 10 milliárdot a járművekre. A költségek azonban meredeken emelkedni kezdtek, mire a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV előkészítette a projektet, a pályaépítés költsége már 30 milliárd fölé kúszott, a járművek árát pedig 20 milliárdra becsülték – ebből lett mostanra több mint 28 milliárd.
Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter, Hódmezővásárhely képviselője és korábbi polgármestere már áprilisban jelezte, hogy túlzónak tartja a költségek növekedését, amely az egész beruházás értelmét megkérdőjelezi. „Teljesen más a leányzó fekvése, ha 23,5 milliárd forintnyi EU-s pénzből vagy 50 milliárdos hazai forrásból valósul meg” – mondta Lázár egy kormányinfón.
Lázár csütörtökön a szokásos kormányinfón azt mondta: a Közbeszerzési Értesítőben megjelent döntésről csak egy előminősítés, a beszerzésről politikai döntés nem született, a kormány pedig felül fogja vizsgálni a projektet. A miniszter ugyanakkor azt szeretné, ha kibővítenék a programot, és a villamosok Szeged és Szabadka közt is közlekednének. Ezt szintén EU-s forrásból próbálják elérni.