Nagyon drágák lehetnek a Szeged–Hódmezővásárhely közé szánt villamosok

Egyedül a Stadler Rail Valencia S.A.U tett ajánlatot, a 12 jármű több mint 28 milliárd forintba kerülne.

MN
2017. 05. 25. 11:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az eredetileg tervezett 10, majd a közbeszerzés kiírásakor becsült 20 helyett végül több mint 28 milliárd forintba kerülhetnek a Szeged–Hódmezővásárhely-villamosvonalra szánt úgynevezett dízel-villamos tram-trainek, ha a nyolc, plusz opcionálisan még négy hibrid jármű beszerzése mellett döntenek – derül ki a Közbeszerzési Értesítőben csütörtökön megjelent közleményből, amit elsőként a 24.hu szúrt ki.

A közbeszerzésen egyedül a Stadler Rail Valencia S.A.U tett ajánlatot. A teljes ár 12 járműre vonatkozik, amelyekben vécé is lenne. Ha a megrendelő csak nyolcat kér, illetve nem tart igényt a vécékre, olcsóbb lehet a beszerzés, csak 15,5 milliárd forint.

A kormány még januárban döntött arról, hogy 13,25 milliárd forint uniós forrást szán a két város közti villamos- és vasúti pálya megépítésére, illetve további 10 milliárdot a járművekre. A költségek azonban meredeken emelkedni kezdtek, mire a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV előkészítette a projektet, a pályaépítés költsége már 30 milliárd fölé kúszott, a járművek árát pedig 20 milliárdra becsülték – ebből lett mostanra több mint 28 milliárd.

Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter, Hódmezővásárhely képviselője és korábbi polgármestere már áprilisban jelezte, hogy túlzónak tartja a költségek növekedését, amely az egész beruházás értelmét megkérdőjelezi. „Teljesen más a leányzó fekvése, ha 23,5 milliárd forintnyi EU-s pénzből vagy 50 milliárdos hazai forrásból valósul meg” – mondta Lázár egy kormányinfón.

Lázár csütörtökön a szokásos kormányinfón azt mondta: a Közbeszerzési Értesítőben megjelent döntésről csak egy előminősítés, a beszerzésről politikai döntés nem született, a kormány pedig felül fogja vizsgálni a projektet. A miniszter ugyanakkor azt szeretné, ha kibővítenék a programot, és a villamosok Szeged és Szabadka közt is közlekednének. Ezt szintén EU-s forrásból próbálják elérni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.