Számlacsalások tömegét hallgathatta el a Mol

Éberen figyelte és büntette a Mol a csaló benzinkutasokat, de a visszaéléseket nem jelentették az adóhatóságnak, írja a 24.hu.

MN
2017. 05. 30. 6:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Éveken át elhallgatta a hatóságok elől a kútjainál elkövetett számlacsalásokat a Mol Nyrt.

A nemzeti olajtársaság biztonsági szolgálata figyelte és házon belül rendszeresen bírságolta a kutak vezetőit a fiktív áfás számlákkal kereskedő alkalmazottak miatt, de az esetekről nem tett feljelentést – idézi több Mol-töltőállomás üzemeltetőjének egybehangzó állítását a 24.hu.

Alkalom bőven lett volna arra, hogy értesítsék az adónyomozókat. A portál birtokába került dokumentumok tanúsága szerint volt olyan időszak, amikor a Mol biztonsági emberei egyetlen hét alatt 170 számlacsalást jegyzőkönyveztek, sőt a szabálytalanságokért számlánként külön-külön 10 ezer forintos „kötbért” is kiszabtak. Ám a törvénytelenségek elleni adóhatósági fellépés elmaradt.

A Mol Működés Támogatás vezetője az összes belföldi kútnak elküldött körlevelében is csak feltételes módban fenyegette meg a kutasokat, hogy a kötbér után hatósági észlelés esetén súlyosabb, milliós nagyságrendű büntetés is bekövetkezhet.

A 25,2 százalékos állami tulajdonban lévő Mol jelenleg is több mint ötszáz töltőállomást működtet országszerte. A kutak nagy részét alvállalkozó cégek, úgynevezett Mol-partnerek üzemeltetik, de az alvállalkozók is a Mol nevében adnak számlát az üzemanyagról. Bár a szektorban a milliárdos vagyonokat megalapozó olajbiznisz kora rég lejárt, a szerényebb léptékű ügyeskedések azért nem szűntek meg. A hamis áfás számlák kiállítása például mind a mai napig nagy kísértés, hiszen jelentős adómentes mellékjövedelmet biztosíthat az alkalmazottaknak mindaddig, amíg le nem buknak.

Az áfacsalásoknál arra alapoznak, hogy az autósok jelentős része a készpénzes fizetés után úgy távozik a benzinkút kasszájától, hogy nem várja meg a vásárlásról szóló nyugtát. A pénztárosnak ilyenkor alkalma nyílik arra, hogy a kasszában a tranzakció lezárása előtt a magáncélú üzemanyag-vásárlás bizonylata helyett céges áfás számlát állítson ki. A számlát előre megbeszélt módon egy olyan vállalkozás nevére írja, amelynek a kedvezőbb adóelszámoláshoz szüksége van üzemanyagszámlára, és ezért hajlandó némi ellenszolgáltatásra is.

Csakhogy a fiktív számlák elkönyvelésével a vállalkozás költségvetési csalást követ el, mert szándékosan kevesebb adót fizet az államnak. A számlát előállító benzinkutas a törvényi megítélés szerint bűnsegéd ebben az akcióban.

Azzal, hogy a Mol házon belül tartotta a hasonló ügyeket, akadályozta, hogy az adóhatóság megtalálja a csaló cégeket, és behajtsa rajtuk az elmaradt adót – írja a portál.

Egy budapesti benzinkút valamivel több mint két éve készült jegyzőkönyvéből például látszik, hogy ott a „működéstámogatás” hetekig gyűjtötte az adatokat, és amikor kimentek a töltőállomáshoz, már több mint két tucat hamis számláról volt felvételük.

A 24.hu által megszerzett jegyzőkönyv szerint a számlák összértéke ennél az egyetlen kútnál megközelítette a félmillió forintot.

A számlacsalásokból befolyó kötbérek nagyságáról hiába kérdezte a Molt a portál. Forrásaik szerint azonban az biztos, hogy a bevétel egy részéből évente legalább 10 millió forintot – minimum ezer hamis számla ellenértékét – a rendszeresen megrendezett „Az év töltőállomása” verseny díjazására fordítottak.

A Mol-tól a következőket kérdezte a 24.hu:

Az elmúlt években mekkora értékben fülelt le szabálytalan áfásszámla-kiállítást a Mol belső ellenőrzése?

A lapnak adott rövid válaszában a Mol részben elismerte, hogy a vállalatnál előfordultak szabálytalanságok, de a sajtóosztály szerint ezeket törvényes keretek között kezelték. Azt is írták, hogy a kötbérezés mértékét befolyásolta a szabálytalanságok súlyossága, de mint azt a korábban idézett dokumentumok bizonyították, a hamis számlák esetében ez nem így volt: az áfacsalást fixáron büntették, a kötbér nem függött a számlaértéktől.

A Mol leszögezte, hogy minden olyan ügyben, amikor felmerül a szabálytalanság gyanúja, a jogszabályok szerint járnak el. Reagálásukban rámutattak: a töltőállomások munkatársai nem Mol-alkalmazottak, hanem a partnercégek dolgozói, ezért a partnerek felelőssége, hogyan járnak el a kérdéses esetekben, de ha súlyos vagy visszatérő szabálytalanságokat tapasztalnak, szerződést bontanak. Mindenesetre ha a Mol egy konkrét benzinkutasnál tapasztal visszaélést, felszólítja a töltőállomást üzemeltető céget, hogy váljon meg a munkavállalótól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.