Biztosítva vannak a források a tervezett budapesti kötött pályás közlekedési fejlesztésekre, a tervek szerint öt-tíz év alatt valamennyi hévvonalat felújítják, és lecserélik a vonatállományt – mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Homolya Róbert szerdán a Cargo Közlekedési Kft. által szervezett KözlekedésVilág konferencián, Budapesten. Hozzátette: a múlt héten tárgyalt a kormány arról, hogy mindenáron véghezviszi a tervezett és bejelentett fejlesztéseket. Mint fogalmazott, „mindenki számára ismert a vonalak műszaki állapota”, a MÁV-HÉV Zrt. gördülőállományának átlagéletkora mintegy negyven év.
Az államtitkár szerint a tárca ősz elejére két fejlesztési koncepciót fog előterjeszteni a kormánynak a témában. Kitért arra is, hogy a hetekben kormánydöntés születik majd arról, hogyan valósuljon meg a Hódmezővásárhely és Szeged közötti vasútivillamos-projekt, nyolc jármű beszerzése folyamatban van.
Az autóbuszállományról szólva azt mondta, „van hova fejlődni”, az állomány több mint 90 százaléka dízelüzemű, és megjegyezte, hogy egyértelműen a sűrített földgázas (cng) technológiát tartják alkalmasnak a hatékonyabb személyszállítási közszolgáltatáshoz.
Beszámolt arról, hogy 2020-ra 750-re szeretnék fejleszteni a mostani 100-200-as állományt. Mint mondta, hansgúlyeltolódást szeretnének elérni, 15-20 százalékra tervezik növelni az alternatív üzemanyagot használó buszok arányát a jelenlegi mintegy 3 százalékról.
Nikoletti Antal, a Nemzetgazdasági Minisztérium nemzetközi gazdasági kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára szerint fontos, hogy az elektromos közlekedés fejlesztése nem csak az e-autókra vonatkozzon, hanem arra is, hogy az érintett cégek proaktívan vegyenek részt a kapcsolódó iparfejlesztésekben.
Az elektromobilitás elterjedését is célzó Jedlik Ányos-tervről szólva kiemelte: eddigi talán a legnagyobb eredménye az elektromos gépkocsik vásárlásának támogatása, így a magyar vevők összegszerűen megkapják ugyanazt a szintű támogatást, mint Európa bármely országában.
Kitért arra, hogy folyamatban van az elektromobilitási fejlesztések a jelenleginél is átfogóbb szabályozása, a tervek szerint egy nagy törvénycsomagban az év végéig nyújtja be a tárca.