Ismeretlen csalók újabb trükkökkel próbálják megszerezni a Telekom óvatlan ügyfeleinek pénzét. Legújabb e-mailjeiket a cég nevében, annak logójának kicsinyített másával küldik ki a Telekom.hu oldalra hivatkozva. A levél arról értesíti a címzettet, hogy a Telekom új számlát állított ki az illető részére, amit a cég honlapján megtekinthet, és ugyanott több kényelmes fizetési lehetőség között választva ki is egyenlíthet. A fizetési határidő május 31. Az összeg pedig 1315 forint. (Jóval kisebb, mint a többségnek lenni szokott. Fizetésre csábítóan kisebb.)
Az utóbbi időben több adathalász-támadás is érte a mobilszolgáltatókat a feltöltőkártyás adategyeztetés kapcsán. Ismeretlenek hívták fel a mobilszolgáltatók gyanútlan ügyfeleit, hogy figyelmeztessék őket: ha június 30-ig nem adják meg adataikat a szolgáltatójuknak, feltöltőkártyás telefonjuk hívószámát július elsejével lekapcsolják. Magyarországon január elseje óta szűnt meg a feltöltőkártyás mobilok anonimitása, miután kiderült, hogy – épp a Telekomtól – egy hajléktalan nevére kétszázezer SIM-kártyát vásároltak. Később ezeket bűnözők vették meg, de eljutott belőlük vagy féltucatnyi annak a terrorszervezetnek a Magyarországon átutazó tagjaihoz is, akik a 2015. november 13-án csaknem 150 ember halálát okozó párizsi terrortámadást végrehajtották.
Sem a Telekomnak nem volt gyanús, hogy egyetlen magánszemély kétszázezer feltöltős SIM-kártyát vásárolt tőlük, sem a titkosszolgálatoknak, a terrorelhárításnak, sem pedig a rendőrségnek. Senki nem követte a jelek szerint a bűnözők által használt anonim mobilok nyomát, noha számos ügyben kizárólag ilyen kártyás telefonokat használnak a csalók, és gyakran cserélgetik is azokat. De, ahogy már lenni szokott, nem a hatóságokat vonták kérdőre az ügyben, inkább a feltöltőkártyás telefonok beszerzését nehezítették meg, és korlátozták. Magánszemélyeknek maximum tíz, vállalkozóknak, cégeknek maximum ötven feltöltőkártyás telefonjuk lehet.
A jogszabály fél évet adott az adategyeztetésre. Mivel a szolgáltatók közlései szerint több mint négymillió anonim kártya tulajdonosát kell nyilvántartásba venni, és ahogy lenni szokott, sokan az utolsó pillanatra hagyták az egyeztetést, a folyamat nem mindenütt és nem mindig megy zökkenőmentesen.
Épp ezt próbálják meg kihasználni azok az adathalászok, akik SMS-ben figyelmeztetik az ügyfeleket egyeztetési kötelességükre, és egyszersmind egy kényelmes megoldást is kínálnak nekik. Küldjék el a személyes adataikat egy megadott telefonszámra SMS-ben, a többit ők elintézik. A szolgáltatók folyamatosan figyelmeztetik az ügyfeleket, hogy ne dőljenek be a csalóknak, ők SMS-ben semmiféle adatot nem kérnek, aki pedig kér, az biztosan csaló. Ahogy azok is, akik zavaros e-mailekben szólítják fel a címzetteket számlatartozásuk kiegyenlítésére, vagy arra, hogy a részükre újonnan kiállított új számlát haladéktalanul fizessék be. A levelüket rossz magyarsággal (vélhetően fordítóprogram felhasználásával) író csalók azoknak is kiküldik a kamu felszólítást, akik a díjnetet használják, sőt olyan is kaphat felszólítást, akinek nincs is számlája az adott szolgáltatónál.
A levél végén ott a link, „amelyre kattintva a fizetés gyorsan és kényelmesen lebonyolítható”, és amely persze valójában egy olyan oldalra vezet, amelynek a segítségével jó esetben csak ellopják az ügyfél telefon- és bankkártyaadatait, rosszabb esetben még egy pusztító vírussal is megfertőzik.
Nem árulták el a Telekomnál, hogy ezekben az ügyekben tettek-e feljelentést. Csak annyit közöltek, hogy minden hasonló próbálkozás esetén megteszik a szükséges intézkedéseket ügyfeleik védelmében.