Késett a gépe? Ne érje be egy szendviccsel!

Több mint százmilliárddal tartoznak a légitársaságok az utasoknak. De lehet, hogy még ennél is jóval többel.

MN-összeállítás
2017. 06. 30. 16:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár az Európai Unióban (EU) régóta jár kártérítés a késések és a járattörlések esetére, az utasok jó része nincs tisztában a jogaival. Tudják ezt a légitársaságok is, amelyek gyakran megpróbálnak kibújni a fizetési kötelezettségek alól. Jelenleg 400 millió eurónyi (124 milliárd forint) kártérítéssel tartoznak csak a Görögországba, Törökországba és Spanyolországba járatokat indító társaságok. Az EU-hoz kapcsolódó repülőjáratokban fellépő fennakadások miatt pedig mintegy 8 milliárd euró (csaknem 2500 milliárd forint) maradt a légitársaságok zsebében, holott ez az utasokat illetné meg – derül ki a Skycop vállalat költség-visszatérítési adataiból.

Különösen időszerű a kérdés a nyaralási szezon elején, hiszen a nyár folyamán több mint 15 millió külföldi turistát fogad Törökország, míg a görög és spanyol tengerpartot 30, illetve 25 millióan keresik fel. A légitársaságok számára ez hatalmas megterhelést jelent, a járatkésések és -törlések statisztikái ugyanakkor azt mutatják, hogy ezen a területen mindent megtesznek a költségmegtakarítás és a nyereségnövelés érdekében. Ez kevesebb személyzetet vagy nagyobb munkaterhelést jelent, ezért

a világszerte indított járatok közül minden tizediknél merül fel olyan probléma, mint például a túlfoglalás, a késés vagy a poggyászok elvesztése.

Emiatt órákat rostokolhatnak az utasok a repterek várótermeiben: az Eurostat adatai szerint egy százalékuk tapasztal 3 óránál hosszabb késést vagy repülőjárat-törlést a reptérre érkezés után. 

Ilyen helyzetben az utasok az uniós törvények alapján kérhetik, hogy a légitársaság biztosítson megfelelő ellátást, ételt és italt, valamint telefonálási lehetőséget. Ha a várakozás tovább tart egy éjszakánál, a cégnek kell gondoskodnia az utasok elhelyezéséről is. Sokan hiszik azt tévesen, hogy a légitársaság ezzel minden kötelezettségének eleget tett. Az utasok jogainak érvényesítésével foglalkozó Skycop azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy

kártérítés címén nem szabad olyan felajánlásokat elfogadni, mint például élelmiszer-utalvány vagy repülőjegy, mert nem kevés pénz, 250-600 euró közötti összeg is jár a kárvallottaknak.

Ehhez ki kell tölteni egy kártérítési igénylapot, de szakértőre is bízhatják az ügyet. Amennyiben a járat hossza meghaladja az 1500 kilométert, a kártérítés összege elérheti a 250 eurót (77 500 forint), ha az utas több uniós reptér között utazott több mint 1500 kilométert, akár 400 euró (124 ezer forint) is járhat neki. Több mint 3500 kilométerre való utazás és négy órát meghaladó járatkésés esetén 600 euróig (186 ezer forint) mehet fel a kártérítés összege.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.