Hatósági vizsgálat indult a Green Holidaysnél

A kormányhivatal vizsgálódik az utazási irodánál, a külügyminisztérium munkatársai segítenek a Törökországban rekedt magyaroknak.

MN
2017. 07. 03. 13:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétfőn reggel hatósági eljárás indult a vasárnap csődöt jelentő Green Holidays utazási iroda székhelyén, ennek keretében vizsgálják, hogy az iroda megtévesztő módon járt-e el az utasokkal szemben – nyilatkozta Keszthelyi Nikoletta, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára egy hétfőn más témában rendezett sajtótájékoztatón. Hozzátette: az érintett megkárosított utasoknak lehetőségük van, hogy a fogyasztóvédelmi hatósághoz, illetve a békéltető testülethez forduljanak. 

A Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) eközben közleményt adott ki a törökországi helyzetről, amiből az is kiderül, hogy az illetékes kormányhivatal a hatósági ellenőrzés elvégzése alapján azt a határozatot hozta, hogy az Uniqa Biztosító jogosult intézkedni a kártalanításban.

A KKM szerint több esetben munkatársaik közbenjárásának volt köszönhető, hogy az érintettek enni-inni kaptak, vagy hogy nem kellett azonnal elhagyniuk a hotelt. Olyanra is volt példa, hogy a konzul jelentős kedvezményt tudott kiharcolni az érintetteknek, hogy legyen hol aludniuk, mivel az utazási iroda nem egyenlítette ki a szállás költségét.

Mint ismert, sok magyar utazását keserítette meg a Green Holidays utazási iroda, amely vasárnap kora este bejelentette fizetésképtelenségét. A helyzetre jellemző, hogy a társaság szervezésében még aznap délelőtt is indult magyar csoport Budapestről charterjárattal a törökországi Antalyába, de lefoglalt szálláshelyükre már nem jutottak el.

Az utazási iroda csődje közel ezer utast érint, 99 százalékuk Törökországban tartózkodik. Ezenkívül vannak további károsultak is, akiknek befizetett útjuk van az irodánál, de még nem utaztak el. Annak a 370 utasnak a helyzete a legnehezebb, akik szombaton és vasárnap utaztak el, nekik csak az ideiglenes elhelyezésük megoldott.

Korábbi cikkünkben idéztük a Hír TV-nek nyilatkozó ankarai magyar nagykövetet is, aki hangsúlyozta, hogy egyelőre csak tegnap éjszakára sikerült szállást találni a kint rekedt utasoknak.

Kiemelték: a hatósági ellenőrzés alapján kiderült, a konzuli segítségnyújtás és védelem jogi keretein belül nincs lehetőség a hazautazás és a szállás költségeinek átvállalására, megszervezésére, mivel ez a biztosító felelőssége, így az Uniqa jogosult intézkedni a kártalanításban. 

A külügyminisztérium kér minden érintettet – és a helyszínen lévő kollégáikat is arra kérték, jelezzék a károsultaknak –, hogy vegyék fel a kapcsolatot a biztosítóval a 06 80 2999 99-as zöld számon vagy e-mailben a [email protected] címen. 

Vereczki András, az Uniqa Biztosító lakossági és kárrendezési területért felelős vezetője hétfőn bejelentette, hogy megkezdődött az utasok kártalanítása. A biztosító szolgáltatása arra vonatkozik, hogy a kényszerű kinn tartózkodás és hazautazás költségét fedezik, illetve a meghiúsult utazás számlával igazolt költségét részben vagy egészben megtérítik. Mindezt az Uniqa Biztosító által vállalt limiten belül, az utazási irodának 500 millió forintos fedezete volt – közölte Vereczki András az MTI-vel.

Tájékoztatása szerint a kárrendezés első része a külföldön lévő utasok hazahozatala, több légitársaság válaszára még várnak. A másik része a befizetett utakra vonatkozó iratok begyűjtése azoktól, akik még nem utaztak el, ezeket egy hónapon belül összesítik. Akkor meg tudják állapítani, hogy mi fér bele a kárrendezésbe a benyújtott igényekből.

Kara Ákos (NFM) infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár az üggyel kapcsolatban sajtótájékoztatón annyit nyilatkozott: az utazási irodákra vonatkozó garanciális szabályokat lehet és kell erősíteni.

Sejthető volt, hogy baj lesz

Nem a szerencsétlen véletlenek összjátéka okozta a Green Holidays csődjét – írja cikkében az Index. A portál iparági információkra hivatkozva állítja, a Green-csoporthoz köthető cégek gyanúsan olcsó utakat hirdettek a nyári szezonra. Ezeket az utakat a bekerülési ár alatt értékesítették, vagyis a cégvezetőknek feltehetően eleve nem is állt szándékában lebonyolítani az utazásokat.

A Green Holidays módszere a gyanú szerint az volt, hogy látszólag normál utazási hirdetéseket kínáltak rendkívül alacsony áron, ám valójában az út egyes elemeire külön szerződést kötöttek. Az utasok ugyan a szerződéskötéskor láthatták, hogy különböző cégek állnak az ajánlat mögött, de ennek kockázatát valószínűleg kevesen ismerték fel.

Mivel a szóban forgó utazásokat nem csomagban, hanem az egyes elemekre külön-külön kötött szerződésekkel értékesítették, az utakat szervező cégre nem vonatkozott a normál utazási irodákra kötelező vagyoni biztosíték szabálya. Vagyis az utasok pontosan annyira nem voltak védve egy esetleges csődtől, mintha önállóan foglaltak volna szállást és repülőjegyet. 

Az árulkodó jelek ellenére azonban a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatalnak nem volt hatásköre közbelépni, mert a cégek olyan rendszerben árulták a nyaralásokat, hogy ne vonatkozzon rájuk az utazásszervezőket szabályozó törvény. Más illetékes hatóságoknak, a Gazdasági Versenyhivatalnak, illetve a fogyasztóvédelemnek pedig elkerülte a figyelmét, hogy valami nincs rendben – hangsúlyozza az Index.

Emlékeztetnek, 2010-ben az Aeroviva több mint egymilliárd forinttal rövidítette meg utasait. A cég a mostani esethez kísértetiesen hasonló módszerrel csalta lépre a nyaralni vágyókat. Hiába teltek el évek azóta, a hatóságok még ma sincsenek felkészülve az ilyen módszerekkel dolgozó cégekre. (F.B.) 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.