– Kit érdekel, ha sztrájkolunk? Senkit. A hallgatókon kívül más nem nagyon veszi észre, és őket sem feltétlenül zavarja. Az embereknek az tűnik fel, ha a buszsofőrök sztrájkolnak. Annak van látszata. Azt már csak halkan teszem hozzá, hogy egy buszsofőr eleve többet keres, mint én. Ő fontosabb tagja a társadalomnak – ezt a gondolatmenetet még áprilisban hallottuk egy fővárosi egyetem fiatal tanárától. Azt követően, hogy Bárány Tibor, a BME GTK szociológia és kommunikáció tanszékének oktatója bejelentette: addig nem hajlandó tanítani, amíg a parlament nem vonja vissza a lex CEU néven elhíresült törvényt. A tanár a Közép-európai Egyetem ügyében ugyan teljes mértékben egyetértett az akkori tüntetőkkel, a sztrájkot mégis értelmetlennek tartotta. Bár a megmozduláshoz a béreknek semmi köze sem volt, reagálásából kihallatszott: az oktatókban egyre nagyobb feszültséget kelt, hogy lassan egy bolti eladó és egy kezdő sofőr is többet keres náluk.
A téma azért került elő újra, mert buszsofőrjeinek külföldre vándorlása miatt a BKV épp a hónap elején adott ki közleményt arról: náluk már egy kezdő járművezető is nettó 200 ezer forint körüli fizetést kaphat. Kiemelték, hogy ez az összeg a munkában töltött évekkel növekszik, beosztástól függően elérheti a 350–400 ezer forintot is. Van még cafeteria, illetve családbarát juttatásként a két hozzátartozónak járó utazási igazolvány.
– Hol keresünk mi ennyit? Miattunk hol adnak ki ilyen közleményeket? Az egyetemi tanársegédek bruttó fizetése alig haladja meg a kezdő sofőrök nettóját. Az adjunktusok, docensek sem keresnek sokkal többet, havi 300 ezernél magasabb összeget nem nagyon visz haza senki – emeli ki az oktató. Hozzáteszi, a tanársegédek bére a bolti pénztárosokéval egyezik meg: az Aldi bruttó 230 ezres fizetése abszolút versenyképes az övékkel. Alapvetően
nem az a gondjuk, hogy más szektorokban emelkednek a bérek, hanem az, hogy a keresetek nem állnak összefüggésben azzal, hogy ki mennyi energiát fektetett abba, hogy az adott hivatást vállalni tudja.