Még mindig javítják a felújított orosz metrókocsikat

Zajlik a folyton meghibásodó szerelvények ellenőrzése, a gyártó egymilliárd forintnál is nagyobb kötbért fizethet.

Koncz Tamás
2017. 07. 12. 6:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Július első hetére ígérték, de még mindig nem szállítanak utasokat az orosz Metrovagonmas által felújított metrószerelvények, és úgy tűnik, hogy nem is fognak még egy ideig.

A Magyar Nemzet kérdésére a BKV sajtóosztálya konkrét dátumot nem tudott vagy nem akart elárulni. Válaszukból viszont kiderül, hogy még mindig tart az utasforgalomban tapasztalt hibákkal (vagyis a szeszélyesen nyíló-záródó metróajtókkal) kapcsolatos vizsgálat és az eredmények értékelése, és csak ezután adják ki majd a hatósági engedélyeket a szerelvények forgalomba állításához.

Bolla Tibor, a BKV vezetője korábban még arról beszélt, hogy szoftver- és kábelhiba okozta az ajtók önműködését, amit a Metrovagonmas mérnökei már elhárítottak.

A jelek szerint ennél jóval komolyabb ügyről lehet szó, a BKV azonban láthatóan igyekszik kicsinyíteni a motorkocsik hibáit: mint írták, csak az utasbiztonságot nem veszélyeztető problémákat találtak – magyarán, nem veszélyes, ha a felújított szerelvények ajtói váratlanul mindkét oldalon kinyílnak a Kálvin téri megállóban, vagy ha közel negyedórára foglyul ejtik az utasokat.

A hibák miatt a Metrovagonmas már bocsánatot kért a magyar utazóközönségtől, de ennyi kevés lesz a BKV-nak, ami már egymilliárd forint fölötti kötbérigényt jelentett be a gyártó felé; ráadásul a megállapodás értelmében napi 23 ezer eurós fájdalomdíj járna nekik minden, el nem indítható szerelvény után.

Hogy pontosan mekkora kár érte a BKV-t a sorozatos hibák miatt, azt csak a szerelvények újbóli elindítása után derülhet ki.

A közlekedési vállalat összesen 37 motorkocsi felújítását rendelte meg a moszkvai vállalattól: ezek közül 11 már Magyarországon van, de csak öt állt ideiglenesen forgalomba.

A felújítást – ami sokak szerint inkább új járművek beszerzése volt, néhány régi alkatrész felhasználásával – sok kritika érte, már csak azért is, mert brutálisan túlárazottnak tartják.

A Metrovagonmas legmodernebb, légkondicionált, érintőképernyős utastájékoztató rendszerrel ellátott járművét is kocsinként 73 millió rubelért gyártja, miközben a magyar kocsik renoválását 72,5 millió rubelért vállalták.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.