– Megerősítené a kistelepüléseket, erősítené a gyermek-település kapcsolatot, helyben tartaná a szülői társadalmat – többek között ilyen és ehhez hasonló előnyei lennének a kilenc évfolyamos általános iskola bevezetésének az új Nemzeti alaptanterv (NAT) lapunk birtokába került részletes, 70 oldalas koncepciója alapján. Úgy tudjuk, a dokumentumot a kormány augusztusban küldte szét társadalmi egyeztetésre.
Mint ismeretes, a kormány az oktatással kapcsolatos tavalyi tiltakozások hatására úgy döntött: újból átalakítja a NAT-ot. Így vetődött fel annak a kérdése ismét, hogy érdemes lenne-e kilenc évfolyamossá alakítani az általános iskolákat, vagy inkább a jelenlegi, nyolc évfolyamos szerkezetet kell-e megújítani. A koncepció az esetleges bevezetésre több forgatókönyvet is felvázol. Ezek egyike, hogy három év kötelező óvodáztatást hat év általános iskolában töltött idő követne, vagyis „a kistelepüléseken a jelenlegi hét év helyett kilenc évig maradnának a gyermekek”. A dokumentum szerint így a hat iskolai alapozó évfolyam elvégzése megerősítené az alapkészségeket azon tanulói csoportok esetében is, amelyek eddig a legnagyobb valószínűséggel morzsolódtak le az iskolákból. „Megkönnyítené a középfokú továbbtanulásra, a szakközépiskolákba, szakgimnáziumokba lépést, és megadná a lehetőséget az általános iskolai diákok nagyobb számának az új szakképzési iskolába történő tereléséhez is.”
Az új szerkezet bevezetése révén az alsó tagozat elvégzése után a kistelepülések tanulói a létrehozandó iskolaközponti iskolákban folytatnák általános iskolai tanulmányaikat, „ezzel csökkenne a teher a kistelepülések iskolafenntartása vonatkozásában”. Egyúttal magasabb színvonalú oktatást biztosítana a felső tagozatokon. Ezenfelül az általános iskolák felsőbb évfolyamain nagyobb figyelmet kapna a pályaorientáció. „Így a szakképző iskolákba történő továbblépésre jobb és alaposabb felkészítést kapnának a diákok, nem csak kontraszelekcióval kerülnének be a gyerekek a szakképzésbe.” A tervezet leszögezi: az általános iskolai tanulók számára a jelenlegi tantárgyi tartalmak nem növekednének tovább. A kilenc évfolyammal működő általános iskola bevezetésével azonban dönteni kellene többek között az olyan iskolatípusok jövőjéről, mint a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumok.