Az új Nemzeti alaptantervvel terelnének a szakképzésbe?

A legfrissebb koncepció szerint a 9 évfolyamos általános iskola erősítené a gyermek-település kapcsolatot.

Hutter Marianna
2017. 08. 15. 16:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Megerősítené a kistelepüléseket, erősítené a gyermek-település kapcsolatot, helyben tartaná a szülői társadalmat – többek között ilyen és ehhez hasonló előnyei lennének a kilenc évfolyamos általános iskola bevezetésének az új Nemzeti alaptanterv (NAT) lapunk birtokába került részletes, 70 oldalas koncepciója alapján. Úgy tudjuk, a dokumentumot a kormány augusztusban küldte szét társadalmi egyeztetésre.

Mint ismeretes, a kormány az oktatással kapcsolatos tavalyi tiltakozások hatására úgy döntött: újból átalakítja a NAT-ot. Így vetődött fel annak a kérdése ismét, hogy érdemes lenne-e kilenc évfolyamossá alakítani az általános iskolákat, vagy inkább a jelenlegi, nyolc évfolyamos szerkezetet kell-e megújítani. A koncepció az esetleges bevezetésre több forgatókönyvet is felvázol. Ezek egyike, hogy három év kötelező óvodáztatást hat év általános iskolában töltött idő követne, vagyis „a kistelepüléseken a jelenlegi hét év helyett kilenc évig maradnának a gyermekek”. A dokumentum szerint így a hat iskolai alapozó évfolyam elvégzése megerősítené az alapkészségeket azon tanulói csoportok esetében is, amelyek eddig a legnagyobb valószínűséggel morzsolódtak le az iskolákból. „Megkönnyítené a középfokú továbbtanulásra, a szakközépiskolákba, szakgimnáziumokba lépést, és megadná a lehetőséget az általános iskolai diákok nagyobb számának az új szakképzési iskolába történő tereléséhez is.”

Az új szerkezet bevezetése révén az alsó tagozat elvégzése után a kistelepülések tanulói a létrehozandó iskolaközponti iskolákban folytatnák általános iskolai tanulmányaikat, „ezzel csökkenne a teher a kistelepülések iskolafenntartása vonatkozásában”. Egyúttal magasabb színvonalú oktatást biztosítana a felső tagozatokon. Ezenfelül az általános iskolák felsőbb évfolyamain nagyobb figyelmet kapna a pályaorientáció. „Így a szakképző iskolákba történő továbblépésre jobb és alaposabb felkészítést kapnának a diákok, nem csak kontraszelekcióval kerülnének be a gyerekek a szakképzésbe.” A tervezet leszögezi: az általános iskolai tanulók számára a jelenlegi tantárgyi tartalmak nem növekednének tovább. A kilenc évfolyammal működő általános iskola bevezetésével azonban dönteni kellene többek között az olyan iskolatípusok jövőjéről, mint a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumok.

A NAT-koncepció a tankönyvek kapcsán arról ír: „Folytatni szükséges az okostankönyvek készítését.” Ám leszögezik azt is: a nyomtatott tankönyvek elhagyása csak az esélyegyenlőségi szempontok figyelembevételével történhet, és nem általánosan. Úgy vélik, a középiskolai évfolyamokon a tanulók már általában rendelkezni fognak az információfeldolgozáshoz szükséges digitális kompetenciákkal, ezért a 9–12. évfolyamon bevezethető a kizárólag digitális tananyagok használata. Hangsúlyozzák azt is: az alsó tagozaton a tartós tankönyv használata kerülendő.

A tanév hosszával kapcsolatban a dokumentum szövege megjegyzi: a nyári szünetben több százezer gyermek felügyelete nem megoldott, mert szüleik dolgoznak. „Ezt a terhet csökkentené a tanítási év időtartamának növelése” – írják. Azt is hozzáteszik, hogy a magyar általános iskolások nemzetközi összehasonlításban kevesebb időt töltenek az iskolában, közvetlenül a pedagógusok irányítása mellett zajló fejlesztő foglalkozáson. Így a dokumentum a tanév rendjének módosítására több javaslatot is megfogalmaz. Ilyen például a tanítási szünetek elosztásának felülvizsgálata vagy annak kidolgozása, hogy a nemzeti táboroztatási program része legyen-e a tanévnek. Ezenfelül többek közt javasolják egy hét felkészülési idő biztosítását a diákoknak az érettségi vizsgák előtt.

Az egész napos iskolával kapcsolatban azt jegyzik meg: egy kutatás eredménye alapján arra a következtetésre jutottak, hogy érdemes lehet a délután négy óráig tartó iskolázást évfolyamonként differenciáltan kezelni. Ennek oka, hogy míg a benntartózkodás az 1–6. évfolyamon hatékonyan tud segítséget nyújtani a családoknak, addig a 7–8. évfolyamon már kevésbé. A dokumentum egyébként azt is hangsúlyozza: az új alaptanterv kialakításának minden fázisában széles körű, elsőként szakmai, majd társadalmi egyeztetés szükséges. „Ennek hiányában a meg nem értés és az ellenérdekeltség kockázati tényezőt jelent.”

Szüdi János, a Pedagógusok Szakszervezetének oktatási szakértője, volt államtitkár arról beszélt lapunknak: a NAT nem az iskoláknak szól, ugyanis a kerettanterv alapján kell elkészíteniük helyi tanterveiket. Tehát az új alaptantervvel az iskolák „csak akkor tudnak bármit is kezdeni”, ha a köznevelési törvényt úgy módosítanák, hogy az intézmény a NAT alapján készítse el a helyi tantervet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.