150 milliós bírság a BKK e-jegy-rendszere miatt

Megbüntette a Közbeszerzési Döntőbizottság a BKK-t és a T-Systemst a félkészen átadott jegyrendszerért.

MN
2017. 12. 21. 14:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elektronikus jegyrendszer bevezetése miatt összesen 150 millió forintra büntette a Közbeszerzési Döntőbizottság a BKK-t és a T-Systemst – közölte a Hír TV híradója. A döntőbizottság szerint az ajánlatkérő és a kérelmezett megsértette a közbeszerzésekről szóló törvényt azáltal, hogy a BKK közbeszerzési eljárás nélkül újra a T-Systemst bízta meg a jegyrendszer elkészítésével annak ellenére, hogy az az első verzióban súlyos hibákat hagyott.

A BKK a budapesti vizes vb kezdetén indította el kísérleti jelleggel az e-jegyek értékesítését. Hamar kiderült, hogy az internetes rendszer nagyon könnyen kijátszható. A hibákból országos botrány kerekedett, amikor egy tizennyolc éves fiú az e-jegy-rendszer egyik hibáját akarta demonstrálni a T-Systemsnek, és bemutatta, hogy egy laikusok számára is megtanulható módszerrel ötven forintért vásárolt magának jegyet BKK felületén. A T-Systems erre feljelentette őt rendszerük feltöréséért.

Később egy ennél súlyosabb hibára is fény derült: júliusban kiderült, hogy a rendszer adatbázisa is igen sérülékeny, és rosszindulatú hekkerek valószínűleg megszerezték több ezer felhasználó adatait a teljes névvel, ímélcímmel, személyiigazolvány-számmal.

Később a T-Systems részben elismerte a hibákat, és azt ígérte, saját költségén elvégzi a rendszer továbbfejlesztését. A HVG közben kiderítette, hogy a kivitelező valóban igen slendrián munkát végzett a rendszer fejlesztésekor: nem bérelt fel például tesztelőket, akik komoly terhelési próbát végrehajthattak volna, ehelyett a cég alkalmazottjait kérték meg, hogy próbálják ki a rendszert. Motivációként felajánlották, hogy öt darab Bubi-bérletet sorsolnak ki a jelentkezők között.

A HVG-hez eljutott levélből kiderült az is, hogy a tesztelésre a hivatalos indulás előtti utolsó pillanatokban került sor, sőt részben akkor, amikor már élesben működött az e-jegy-rendszer. Ez arra utal, hogy nem feltétlenül a T-Systems hibája volt, hogy félkész rendszert adtak át nyáron, hanem elképzelhető, hogy a megrendelő BKK, a budapesti önkormányzat vagy más állami körök sürgették őket, mert úgy döntöttek, hogy a rendszernek mindenképpen el kell készülnie a vizes vb idejére.

A BKK elfogadta a T-Systems ajánlatát, hogy az informatikai cég a saját költségén javítsa ki a hibákat. Ez azonban a Közbeszerzési Döntőbizottság szerint nem volt szabályos. Az állami szerv azt írja, hogy miután kiderültek a rendszer hibái, a BKK-nak új közbeszerzést kellett volna kiírnia a kijavításukra vagy új rendszer fejlesztésére ahelyett, hogy a T-Systemsszel kötött szerződést módosítja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.