150 milliós bírság a BKK e-jegy-rendszere miatt

Megbüntette a Közbeszerzési Döntőbizottság a BKK-t és a T-Systemst a félkészen átadott jegyrendszerért.

MN
2017. 12. 21. 14:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elektronikus jegyrendszer bevezetése miatt összesen 150 millió forintra büntette a Közbeszerzési Döntőbizottság a BKK-t és a T-Systemst – közölte a Hír TV híradója. A döntőbizottság szerint az ajánlatkérő és a kérelmezett megsértette a közbeszerzésekről szóló törvényt azáltal, hogy a BKK közbeszerzési eljárás nélkül újra a T-Systemst bízta meg a jegyrendszer elkészítésével annak ellenére, hogy az az első verzióban súlyos hibákat hagyott.

A BKK a budapesti vizes vb kezdetén indította el kísérleti jelleggel az e-jegyek értékesítését. Hamar kiderült, hogy az internetes rendszer nagyon könnyen kijátszható. A hibákból országos botrány kerekedett, amikor egy tizennyolc éves fiú az e-jegy-rendszer egyik hibáját akarta demonstrálni a T-Systemsnek, és bemutatta, hogy egy laikusok számára is megtanulható módszerrel ötven forintért vásárolt magának jegyet BKK felületén. A T-Systems erre feljelentette őt rendszerük feltöréséért.

Később egy ennél súlyosabb hibára is fény derült: júliusban kiderült, hogy a rendszer adatbázisa is igen sérülékeny, és rosszindulatú hekkerek valószínűleg megszerezték több ezer felhasználó adatait a teljes névvel, ímélcímmel, személyiigazolvány-számmal.

Később a T-Systems részben elismerte a hibákat, és azt ígérte, saját költségén elvégzi a rendszer továbbfejlesztését. A HVG közben kiderítette, hogy a kivitelező valóban igen slendrián munkát végzett a rendszer fejlesztésekor: nem bérelt fel például tesztelőket, akik komoly terhelési próbát végrehajthattak volna, ehelyett a cég alkalmazottjait kérték meg, hogy próbálják ki a rendszert. Motivációként felajánlották, hogy öt darab Bubi-bérletet sorsolnak ki a jelentkezők között.

A HVG-hez eljutott levélből kiderült az is, hogy a tesztelésre a hivatalos indulás előtti utolsó pillanatokban került sor, sőt részben akkor, amikor már élesben működött az e-jegy-rendszer. Ez arra utal, hogy nem feltétlenül a T-Systems hibája volt, hogy félkész rendszert adtak át nyáron, hanem elképzelhető, hogy a megrendelő BKK, a budapesti önkormányzat vagy más állami körök sürgették őket, mert úgy döntöttek, hogy a rendszernek mindenképpen el kell készülnie a vizes vb idejére.

A BKK elfogadta a T-Systems ajánlatát, hogy az informatikai cég a saját költségén javítsa ki a hibákat. Ez azonban a Közbeszerzési Döntőbizottság szerint nem volt szabályos. Az állami szerv azt írja, hogy miután kiderültek a rendszer hibái, a BKK-nak új közbeszerzést kellett volna kiírnia a kijavításukra vagy új rendszer fejlesztésére ahelyett, hogy a T-Systemsszel kötött szerződést módosítja.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.