Csúszik a Déli pályaudvar átalakítása

Egyelőre nem született meg a támogatói szerződés, így nem tud fizetni a MÁV.

Erdősi Csaba
2017. 12. 27. 13:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lefújták a Déli pályaudvar átépítésének előkészítésére kiírt közbeszerzést – ez derül ki a Közbeszerzési Értesítő legfrissebb számából. Az eredménytelenség oka, hogy a MÁV-nak nincs meg a fedezete a pályaudvar üzemi részére tervezett „sport- és szabadidős célú városfejlesztés megvalósításához szükséges tervezési feladatok” elvégzésére. Erre egyébként lehetett számítani, az állami vasúttársaság eleve feltételesen írta ki a pályázatot, jelezve, hogy az eljárás megindításának időpontjában, azaz idén október 11-én, „a tárgyi eljárás fedezetét biztosítani hivatott támogatási szerződést” még nem írták alá. Most kiderült, hogy erre azóta sem került sor, így nem kötnek szerződést a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. vezette győztes konzorciummal. A nyertes vállalkozónak a tervek elkészítése mellett a bontásról, a kármentesítésről, az engedélyeztetésről és a megvalósíthatóságról is gondoskodnia kellett volna.

A Déli pályaudvar megszüntetése vagy átalakítása régóta napirenden van. Szó volt arról, hogy teljesen lebontják a korszerűtlen épületet és egy kórházat építenek a helyére, később más tervek is születtek és haltak el. Tavaly márciusban azután arról határozott a kormány, hogy a pályaudvar területét vegyék állami tulajdonba, s ennek nyomán a MÁV már csak mint vagyonkezelő működtesse az átalakuló létesítményt. A kormányhatározat a különféle előkészítő feladatok elvégzéshez kereken egymilliárd forint közpénzt rendelt.

A pályaudvar átalakításának ötletéről valószínűleg nem tett le a kormány, most már csak az a kérdés, hogy a jövő évi választások előtt lépnek-e bármit is az ügyben, vagy inkább az új kabinetre hagyják a feladatot. A jelenlegi elképzelés szerint a Déliben megmarad a személyforgalom, az üzemi területeken pedig olyan sportcélú beruházásokat hajtanak végre, amelyek alapvetően a Testnevelési Egyetem céljait szolgálják, de az elképzelés szerint a nagyközönség is használhatná majd azokat. Szó volt például jégcsarnok, tenisz- és fallabdapályák építéséről, de ha megvalósul a terv, a Déli mellett lesz például sípálya gyermekek számára, lehet majd a területen sziklát mászni, golfozni tanulni, utcai kosárlabdát játszani, és extrém sportokra alkalmas pályát is kiépítenek majd. A munkálatokat a tervek szerint 2018-ban kellett volna elkezdeni, hogy 2022-re befejeződhessenek.

A Déli pályaudvar átalakítása mellett napirenden van a Kelenföldi pályaudvar átalakítása is. Mivel a két beruházást gyakorlatilag együtt kezeli a kormány, valószínűleg az utóbbi esetében is felkészülhetünk némi csúszásra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.