Már az látványos különbséget mutathat egyes pártok támogatottságában, hogy telefonon vagy személyesen keresik meg a válaszadókat a közvélemény-kutatók, illetve hogy mi a felmérés alapvető tárgya – legalábbis ez derül ki a Závecz Research elemzéseit megnézve.
Vegyük az intézet által a napokban publikált, a biztos pártválasztók közötti mérésből származó adatokat. Eszerint a Fidesz 52 százalékon áll, a Jobbik 14, az MSZP 12, az LMP pedig 7 százalékos táborral bír. Egy nem sokkal korábban ugyancsak a Závecz Research által – egyébként az LMP megrendelésére – készített felmérés viszont már más számokat mutat. Lapunk mutatta be, hogy abban az adatsorban a Fidesz ugyan szintén 52 százalékos, a Jobbik viszont már 19, az MSZP 11, az LMP pedig 9. A legnagyobb eltérés a Jobbiknál (5 százalék) és az LMP-nél (2 százalék) van, pedig a két felmérés elkészítése időben nem esett távol egymástól.
Závecz Tibor a Magyar Nemzetnek most arról beszélt, hogy a havonta publikált, kifejezetten a pártpreferenciákat mérő kutatásaikat mindig személyes kérdezéssel veszik fel, és elsődlegesen arra kíváncsiak, hogy mely pártok vajon mekkora bázissal bírnak. Ahogy fogalmazott, ezek a „nagybetűvel vett” pártpreferencia-kutatások. Ezektől függetlenek a pártok által megrendelt mérések, amelyeknek a témája is alapvetően más szokott lenni; például a miniszterelnök-jelöltek vagy egyes politikusok népszerűsége. A kutatásokat telefonos kérdezéssel veszik fel, és nem is a pártpreferencia az elsődleges, amit meg akarnak tudni. Vagyis szerinte a kettőt ilyen értelemben kár összehasonlítani.
Závecz Tibor lapunknak arról is beszélt, hogy az általuk hivatalosan publikált pártpreferencia-méréseket nézve megállapítható, hogy a Fidesz nyár óta folyamatosan bővíteni tudja táborát, ami a teljesen népességen belül 24-ről 33 százalékra emelkedett. Ez nagyjából 700 ezer szavazót jelent. Az is kiderült, hogy az új támogatók leginkább a nyugdíjasok, az alacsony iskolázottságúak és a kistelepülésen élők közül kerülnek ki. Ezt magyarázhatja egyrészt, hogy a nyugdíjasok nyugdíjprémiumot, illetve Erzsébet-utalványt is kaptak, ami egy kisnyugdíjasnál érződik a házi költségvetésen, másrészt pedig e rétegek azok, amelyek nem férnek hozzá sokféle hírforráshoz, leginkább a kormányt támogató közmédiából, megyei lapokból vagy a jelentősebb kereskedelmi televíziókból tájékozódnak.