Malév-csőd: Gyurcsányék mindenért garanciát vállaltak

Folyamatos tárgyalások zajlanak az NFM és a BA között a Malév leállása nyomán kialakult helyzet kezelése érdekében.

Kovács András
2012. 02. 09. 6:07
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Malév Zrt. felszámolása a Budapest Airport (BA) Zrt. hatályos privatizációs szerződései alapján közvetlen jogkövetkezménnyel nem jár – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) lapunk azon kérdésére, hogy milyen tervekkel készülnek a jelenlegi helyzetben. A 2007-ben módosított banki háttérszerződésben és annak mellékleteiben azonban a magyar állam kirívóan előnytelen módon gyakorlatilag teljes körű garanciát vállalt mindenért – teszik hozzá.

Az NFM szerint a Malév leállása és a várható forgalomkiesés ezért szélsőséges esetben pénzügyi, finanszírozási okokból állami helytállási kötelezettséget eredményezhet, amely különböző jogcímeken fizetési kötelezettségeket is jelenthet. Ennek pontos összege számos tényező (idő, fennálló adósság, befektetett összeg) függvényében alakulhat, összességében valóban elérheti akár a több száz milliárd forintot is – szerepel a közleményben.

Közös munkacsoport jöhet

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Budapest Airport Zrt. menedzsmentje, tulajdonosai között folyamatos tárgyalások zajlanak a Malév leállása nyomán kialakult helyzet kezelése érdekében, a felek közös munkacsoport létrehozását tervezik. A szaktárca az állami mozgástér korábban lefolytatott vizsgálata nyomán egy ésszerű, vállalható kompromisszum kialakítására törekszik – zárul a közlemény.

Egyértelműen hátrányos megállapodást kötött a magyar állam számára a Gyurcsány-kormány 2007-ben a Budapest Airporttal – jelentette be szerdai sajtótájékoztatóján Budai Gyula. Az elszámoltatási kormánybiztos rámutatott arra, hogy a záradék szerint több mint 800 milliárdos kár érheti az államot.

Gyurcsányt nem tájékoztatták?

Budai Gyula a hírTV Kontraszt című műsorában vasárnap úgy nyilatkozott, hogy Gyurcsánynak a törvény előtt kell számot adnia arról, miért került titkos záradék a BA privatizációs szerződésébe, ennek következtében ugyanis az államnak akár 450 milliárd forint fizetési kötelezettsége is keletkezhet a Malév leállásával kieső utasforgalom miatt.

Gyurcsány ennek kapcsán arról beszélt, hogy nem adott felhatalmazást arra, hogy titkos záradék készüljön a Budapest Airport privatizációs szerződéséhez, és a vagyonkezelő nem tájékoztatta arról, hogy létezne ilyen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.