A Magyar Nemzeti Bank 2019-es Versenyképességi programjának a Tudásalapú társadalom címet viselő fejezete a magyar oktatási rendszer megújításáról szól. A szakértők szerint az egyik legfőbb kihívás, hogy a munkaerőpiac olyan jövőbeli állapotára készítse fel a fiatalokat, amelyek előrejelzése a gyorsuló fejlődés miatt egyre nehezebb. Ismertetésük szerint a fejlődés mai üteme mellett szinte elképzelhetetlen, hogy a tanulmányaikat ma kezdő diákoknak pontosan milyen tudásra lesz majd szükségük a munkaerőpiaci pályafutásuk során.
Éppen ezért elengedhetetlen, hogy hazánk olyan oktatási rendszert alakítson ki, amely elsősorban a tanulás szeretetével, a folyamatos fejlődés igényével és képességével ruházza fel a fiatalokat – fogalmaztak a szakértők.
A javaslatcsomag temérdek konkrétumot tartalmaz. A program nagy hangsúlyt fektet az oktatás-módszertan jelentős mértékű fejlesztésére.
Hangsúlyozzák, hogy a nemzetközi jó gyakorlatok (főként a finn vagy az észt oktatási rendszer tapasztalatai) áttekintése után érdemes lenne kidolgozni egy olyan egységes, folyamatosan frissített módszertani ajánlásgyűjteményt, amely tartalmazza a legfrissebb tanulási és tanítási módszereket, amelyekből a tanárok maguk választhatják ki az alkalmazni kívánt megoldásokat.
Javasolják, hogy – észt példára – a hazai állami iskolák között is legyenek olyan intézmények, amelyeknek van lehetőségük ellenőrzött keretek között új módszerek tesztelésére. Fontosnak tartják, hogy az oktatási intézmények teljesítményének és a diákok elégedettségének egységesített mérése és az eredmények publikálása megtörténjen. Ez például lehetővé tenné az egyes tanítási módszertanok eredményességének összehasonlítását.
A szakértők szerint a jelenleg is zajló új Nemzeti alaptanterv kidolgozásánál törekedni kell, hogy a készségfejlesztés és a gyakorlati életben is használható tudás biztosítása a képzés középpontjába kerüljön. Mint írják, az alapkészségek kialakítása elengedhetetlen ahhoz, hogy a munkaerőpiac folyamatosan változó kihívásaira képesek legyenek – az egész pályafutásuk során – megfelelő módon reagálni az oktatási rendszerből kikerült diákok.