Testközelből ismerkedhetnek meg az iskolások ma este a technikai fejlődés vívmányaival és a különböző mesterségekkel. A Szakmák éjszakája nevű programsorozat az elmúlt három évben az eddigi legnagyobb méretű és látogatottságú országos pályaorientációs rendezvénnyé nőtte ki magát. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM), valamint a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal (NSZFH) által koordinált éjszakához idén 161 település 476 intézménye csatlakozott, amelyek országszerte egy időben 4438 programot szerveznek.
– A jelmondat – „Próbáld ki, csináld meg, ismerd meg!” – is jelzi, hogy az interaktív programok az elsődlegesek, amelyeket nem központilag, hanem a helyi szervezetek, az iskolák és vállalkozások szintjén kell létrehozni – mondta lapunknak Kucsák László, az NSZFH elnöke, hozzátéve: a helyszínekre a kisiskolásoktól kezdve (1–6. osztály) a pályaválasztókon keresztül (7–8. osztály) a továbbtanulni vágyó középiskolásokat és felnőtteket egyaránt várják. – Kínálunk olyan programokat is, amelyekben egy-egy részfeladatot szakmai felügyelet mellett ténylegesen az érdeklődők végeznek el, például a kozmetika, a fodrászat, a motorszerelés, a vízvezeték-szerelés, a falazás vagy a felszolgálás területén.
A látogatók kipróbálhatják a Greenbox technikát, a robotikát, de ha úgy tartja a kedvük, akkor lovagolhatnak is. Ám lesznek olyan programok is, mint például egy MiG–21-es vadászrepülőgép rendszerelemeinek tesztelése, sétahajózás vagy személygépkocsi- és traktorvezetés. – Ilyenkor a kormány természetesen nem a diákok kezében van – jegyezte meg az elnök, aki szerint nagyon fontos, hogy ne csak közvetlenül a pályaválasztás előtt fókuszáljanak a diákok és szüleik a szakmák megismerésére, hanem minél korábban kapjanak lehetőséget a betekintésre.

Fotó: Mirkó István
– Biztos vagyok abban, hogy az ilyen jellegű szakmakipróbáló programok, a személyes beszélgetések a szakmákat tanuló diákokkal vagy az adott területet képviselő szakemberekkel hozzájárulnak a sztereotípiák lebontásához és a szakmunka presztízsének további növeléséhez – hangsúlyozta Kucsák László. Kiemelte továbbá, hogy a pályaorientáció, az életpálya-tervezés egy folyamat, amelynek kiemelt része az önismeret-fejlesztés. – Az érdeklődés, a motiváció, a képességek feltérképezése területén a pedagógusokra sok felelősség hárul. Felkészülteknek kell lenniük, és ebben segítséget kell kapniuk – jegyezte meg.