– Gazdasági függésünk mégis viszonylag egyoldalú. A közép-európai régió kiszolgáltatottabb a német érdekeknek, mint fordítva.
– Ebben kedélyes egyet nem értés uralkodik közöttünk. A V4-ek és Németország közötti kereskedelem 70 százalékkal nagyobb, mint a németek és franciák között fennálló. Ennek a kapcsolatnak a megváltoztatása mindkét oldalon hasonló fájdalmat okozna, ezért nincs is rá szándék. A magyarországi német kereskedelmi kamara szerint a német befektetők négyötöde elégedett az itteni gazdasági környezettel. Ez pedig igen csattanós válasz azokra a vádakra, melyeket a teljesen egyoldalú, elfogult és kiegyensúlyozatlan német média fogalmaz meg Magyarországgal szemben.
– Nem lehet, hogy politikai nyomásra a német nagytőke viselkedése megváltozhat a jövőben, veszélyeztetve a Magyarországon létesült beruházásokat?
– A német gazdaságnak és az iparnak számos olyan szereplője van, akik úgy gondolják, hogy a német kormány nem képviseli megfelelően az érdekeiket. Ezért nem látom reálisnak azt a veszélyt, hogy politikai nyomással érdemben lehetne a német beruházásokat befolyásolni. Ez az uniós szabadpiac alapelvével lenne ellentétes.
– Vannak olyan vélemények a német sajtóban, amelyek szerint Berlin erélyesebben lép fel a gazdaság irányításában, ami egyébként konfliktusforrást jelent.
– Ez is alátámasztja azt az állításomat, miszerint a német gazdaság egyre elégedetlenebb saját kormányával. Az atomerőművek bezárását nagyon kevesen támogatták a német gazdaság szereplői közül, főleg, hogy így most a francia atomerőművek által előállított áramot vásárolják a németek. A károsanyag-kibocsátásban elfoglalt berlini álláspont a saját autóiparuk érdekeivel nehezen egyeztethető össze. A német gazdaságot ugyanakkor meg kell becsülni. Hatékonyságban, vállalatszervezésben tanulni kell tőle. A német politika és gazdaság közötti különbözőségek és feszültségek egyre nagyobbak, éppen ezért csökken a valószínűsége annak, hogy a politika befolyása növekedjen a gazdaságra.
– A napokban Merkel kancellár bejelentette, hogy 2021 után búcsúzik a közélettől. Kit látna szívesen a magyar kormány a helyén?
– Tiszteletben tartjuk a német választók döntését és nem kívánunk más országok belügyeibe beavatkozni. A mindenkori német kancellárral törekszünk jó kapcsolatra.
– Bizonyára nem sajnálják, hogy nem Merkellel kell majd együttműködniük.
– Várjuk ki a végét. Visszasírhatjuk még őt.
– Ön egyfajta összekötő szerepet vállal a német és a magyar kormány között. Tapasztalja azt, hogy megváltozott a német kormány viselkedése az említett belső konfliktusok miatt?
– Az elmúlt évekből a német politikában kevés örömteli tapasztalatom van. Vannak személyek a kormánypártokban, akikkel hosszú évek óta baráti a viszonyunk. Őket tisztelem is. Ez azonban nem változtat azon, hogy – Kövér László házelnök szavaival élve – a magyar nyolcvanas évekre jellemző sajtó- és nyilvánosságbeli viszonyok között élnek, amelyben a Magyarország melletti kiállás eltúlzott politikai kockázatnak minősül. Mivel azonban a német média 90 százaléka gyűlöl mindent, ami kereszténydemokrata és konzervatív, kénytelenek ebben a közegben politizálni.
Német barátaink úgy döntöttek, hogy ők nem alakítani akarják ezt a környezetet, hanem idomulnak hozzá. Mi ezt tiszteletben tartjuk, ettől függetlenül is törekedni fogunk a német kormánypártokkal a jó viszonyra. Ugyanakkor ezt a magyar érdekek mentén tesszük meg.
– Arra van koncepció, hogy a vonalas német gondolkodáson változtasson a magyar kormány? Léteznek erre módszerek a világban.
– Magyarország soha nem törekedett arra, hogy más országok belpolitikáját befolyásolja. Ahhoz, hogy egy nálunk kilencszer nagyobb lélekszámú ország közéletét alapvetően befolyásolni tudjuk, eszközeink sincsenek. Mindig rendelkezésére álltunk a német kezdeményezéseknek, egyesületeknek, újságoknak. Ez pillanatnyilag annyira elég, ahol most tartunk.
– Mi a célja Magyarországnak a közép-európai és német relációban? Szándékozik a kormány az együttműködés élére állni?
– Méretéből és gazdasági erejéből adódóan Lengyelországnak mindig is vezető szerepe lesz a közép-európai együttműködésben. Mi a külpolitikát mindig a magyar érdek szempontjából vizsgáljuk, ezért vállaltunk kellemetlen konfliktusokat is.
Amikor 2015 nyarán Magyarország egyértelművé tette, hogy a külső határok védelmére kerítést épít, akkor a brüsszeli korszellem szerint azok voltak a jó európaiak, akik a védtelen, határok nélküli és az illegális bevándorlás előtt letérdelő Európát, illetve az ennek következtében előállt anarchiát ünnepelték. Mi voltunk a rossz európaiak, akik a schengeni egyezmény betartása és a külső határok védelme mellett érveltek és eszerint cselekedtek. Úgy gondolom, az idő bennünket igazolt. Akkori vitapartnereink legfeljebb elhallgatni igyekeznek ezt, mert letagadni nem tudják. Ha akkor Magyarországnak nem egy konzervatív, hanem egy balliberális kormánya van, akkor az internacionalizmus jegyében azokhoz csatlakoztunk volna, akik ünneplik a nyitott határok politikáját és mindazt a veszélyt, amelyet ezzel Európára hoztak.
– Valóban adott most a népszerűség, de hogyan akar ebből a kormány a jövőben politikai tőkét kovácsolni?
– Optimistán látom a helyzetünket. Kiválóak gazdasági kapcsolataink Németországgal, és bár a politikai kapcsolatok nem menetesek a kölcsönös kritikáktól, van törekvés a hosszú távú, kiegyensúlyozott viszonyra. Az Európai Unióval is jó a viszonyunk, külgazdaságunk majdnem 80 százaléka itt koncentrálódik. Orbán Viktor miniszterelnök washingtoni látogatása pedig azt mutatja, hogy a jelenlegi amerikai kormánnyal kiváló az együttműködés. Oroszországgal és Kínával fejlődnek a gazdasági kapcsolataink.
A magyar diplomácia elérte azt, amit a miniszterelnök célként tűzött ki: a világ valamennyi vezető hatalma érdekelt legyen a sikereinkben, de legalábbis ne legyen olyan, aki ellenérdekelt benne.
– Említette a Trump–Orbán-találkozót. Szóba kerültek Magyarország keleti kapcsolatai? Mi volt az amerikai álláspont?
– Az Egyesült Államok vezetése az „Amerika az első” politikából indul ki. A rakétavédelemi rendszer kiépítése, a védelmi együttműködés vagy a honvédelmi költségvetésünk emelése mind olyan döntés, amelyből Washington láthatja, hogy Magyarországgal érdemes együttműködni, ráadásul a jelenlegi amerikai adminisztrációval nehéz lenne vitatni a politikai korrektség elleni harcban edzett ideológiai rokonságunkat.
– Fenntartható ez az egyensúly egy olyan világban, ami látványosan az élesedő konfliktusok felé halad?
– Fenntartható, mert Magyarország elvszerű és kiegyensúlyozott politikát folytat. Ez azt jelenti, hogy pontosan tudható, mely területeken nem tűrjük el a külföldi beavatkozást. Ezért vásároltuk vissza a Molt az oroszoktól. Pakson viszont szívesen együttműködünk. Hozzáteszem, a paksi bővítés a magyar politikában közmegegyezést élvezett, 2009-ben még Bajnai Gordon mondta azt, hogy az új atomerőmű megépítése nemzeti érdek. Az Obama-adminisztráció alatt az amerikaiakkal is sok vitánk volt, mert a magyar belpolitika legitim ellenzéki szereplőinek gondolták magukat, de az Egyesült Államok mai vezetése tisztában van azzal, hogy Magyarország megbízható politikai, gazdasági és védelmi szövetséges.
– Donald Trump külpolitikája ugyanakkor kevéssé kiszámítható. Nem lesz egy pont, amikor válaszút elé állítja a magyar kormányt: vagy mi, vagy a keleti kapcsolatok?
Ezt tévedésnek tartom. Egyrészt azért nem, mert senki nincs abban a helyzetben, hogy ilyen döntés elé állítsa a magyar külpolitikát. Másrészt azért sem, mert mi pontosan tudjuk, kik a szövetségeseink. Az Egyesült Államok szövetségesünk, Kína és Oroszország pedig gazdasági partnereink. Nem értek egyet azzal sem, hogy Trump elnök külpolitikája kiszámíthatatlan. Vannak persze meglepőnek látszó taktikai húzásai, de az amerikai külpolitika fő vezérfonala sokkal világosabb, mint bármikor korábban. A jelenlegi amerikai külpolitikát leginkább az amerikai gazdasági érdekek határozzák meg. Amerika legfőbb célja a Kínával és az EU-val szembeni külkereskedelmi deficit mérséklése. A Clinton-érában legfeljebb azt lehetett kiszámítani, hogy ha valaki komolyabb összegekkel támogatta a Clinton-alapítványt, azzal Washington jó viszonyt fog ápolni – legyen az akármelyik diktatúra.