Papp Zoltán, búvár: Nem csak lelkileg, hanem fizikailag is nagyon megterhelő volt a munka

Tizenhárom nappal a tragédia után kiemelték a Hableányt a Dunából. A mentés részleteiről Papp Zoltánt, a roncshoz lemerült búvárt és Kállai Zoltánt a hajódarut üzemeltető cég vezetője kérdezte Földi-Kovács Andrea a Hír TV Magyarország élőben című adásában.

Forrás: Hír TV2019. 06. 12. 14:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint 600 ember megfeszített munkája kellett ahhoz, hogy sikeres legyen az elmúlt évtizedek egyik legkomplikáltabb mentése a Dunán. A Hableányt, amelyet két hete gyűrt maga alá egy szállodahajó a Margit hídnál hét óra alatt hozták fel 9 méter mélyről. A mentés egyik főszereplője volt Papp Zoltán ipari búvár, aki a műsornak nyilatkozva elmondta, hogy a merülések alkalmával több feladata is volt. A hajó ablakait be kellett rácsoznia, hogy a kiemelés során a testek nehogy kiússzanak a hajótestből. Nem csak lelkileg, hanem fizikailag is nagyon megterhelő volt a munka.

„Iszonyúan nehéz volt a feladat, mert a magas vízállásnak köszönhetően hatalmas volt a sodrás, nagyon nehéz volt a közlekedés minden alkalommal a létrán fölfelé és lefelé is, amikor elértük a meder alját, ahol az ember csak kúszva-mászva tudott közlekedni az igen rossz látási viszonyok között” – mondta telefonos bejelentkezésében a szakember. Speciális búvárruhában voltak, ami az egész testüket szárazon tartotta a merülés alatt, bármilyen vastagságú ruha fölvehető alá, a hideg miatt. Az embernek egyedül kell megoldani a problémákat. „Fejben nagyon összeszedettnek kell lenni”, mert „a víz alatt az ember igazából egyedül van” – szögezte le az ipari búvár Papp Zoltán.

A műsor folytatásában Kállai Zoltán a hajódarút üzemeltető cég vezetője elmondta, hogy volt már a Clark Ádám darus hajónak ilyen, ehhez hasonló kiemelési munkája. Fontos dolog volt, hogy a TEK koordinálta a kiemelés eseményeit, a megfelelő eszközök így időben a helyszínen biztosítva voltak. Már a hajó elsüllyedésének másnapján le lettek ezek az eszközök egyeztetve – húzta alá Kállai Zoltán.

„A Hableány kicsit rosszabb állapotú volt, mint amire számítottunk, maga a súlya olyan 80 tonna körüli volt az emelés közben, kicsit több talán mint 80, és voltak olyan repedések rajta, amiket még akkor nem tudtunk felmérni, mikor víz alatt volt. Még a végén éppen ezért újabb köteleket is kellett bekötni” – jegyezte meg a hajódarut üzemeltető cég vezetője. Az volt a cél, hogy biztonságosan és időben ütemezetten folyjon le a munka, viszonylag gyorsan. Megfeszített munkával kellett dolgozni, hogy mindez megvalósuljon időben. A magas vízállás miatt akadtak gondok – nyilatkozta Kállai Zoltán.

A teljes tartalom IDE kattintva érhető el.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.