Kilenc évet is kaphat az ukrán kapitány

Vádat emelt tegnap az ukrán Jurij Csaplinszkij ellen a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége és harmincötrendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt. A vádiratban kilenc év börtönbüntetés kiszabását indítványozzák, amennyiben a Viking Sigyn hajóskapitánya az előkészítő ülésen teljeskörűen beismeri a terhére rótt bűncselekményeket és lemond a tárgyalásról.

2019. 11. 29. 12:09
Jurij Csaplinszkij az ügyészség szerint elkerülhette volna a tragédiát Fotó: Arpad Kurucz
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elkészült a vádirat Jurij Csaplinszkij, a Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitánya ellen a májusi budapesti hajókatasztrófa okozása miatt, írtuk meg a hét elején, és csütörtökön a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség be is nyújtotta azt a Pesti Központi Kerületi Bíróságra. A hatóság halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetése és harmincötrendbeli segítségnyújtás elmulasztásának a veszélyhelyzetet előidéző által elkövetett bűntette miatt kéri a kapitány elszámoltatását. A vád szerinti bűncselekményeket a törvény – a halmazati szabályokra figyelemmel – kettőtől tizenegy évig tartó szabadságvesztéssel fenyegeti.

A kerületi ügyészség indítványozta, hogy a bíróság ítélje Csaplinszkijt kilenc év börtönre és kilenc év vízijármű-vezetéstől eltiltásra abban az esetben, ha a bűnösségét az előkészítő ülésen beismeri és lemond a tárgyaláshoz való jogáról.

Jurij Csaplinszkij az ügyészség szerint elkerülhette volna a tragédiát

A 64 éves kapitány 1975 óta hajózik a Duna egész szakaszán, 1989 óta van hajóskapitányi képesítése, 2000 óta a svájci székhelyű Viking Cruises hajózási társaság alkalmazásában áll mint hajóskapitány; érvényes rádió- és radarkezelői képesítése is van. A Sigynnel május 29-én, az esti órákban a Duna bal partján található Akadémia hajóállomásról indult el északnak, a Margit híd irányába. A kapitány a hajót zuhogó esőben, éjszakai látási viszonyok között, a Duna két partján üzemelő közvilágítás mellett, sűrű vízi forgalomban vezette. A Dunán azonos irányba közlekedett a Hableány sétahajó 33 dél-koreai utassal, a magyar kapitánnyal, valamint egy matrózzal. A hajó a Parlament előtt balról megelőzte a Sigynt, majd előtte hajózott és így elsőbbségi helyzetbe került a Margit híd alatti áthajózás előtt. Csaplinszkij ennek ellenére gyorsítani kezdett. A Hableány helyzete, iránya és sebessége szabad szemmel és a radarberendezése képernyőjén, illetve a helymeghatározó adatokat megjelenítő kijelzőn is egyértelműen látható volt. A vádlott azt is észlelhette, hogy ha változatlan sebességgel és irányban vezeti a hajóját, a Hableányhoz veszélyes közelségbe kerül és össze is ütközhetnek. A kapitány azonban percekig nem a hajó vezetésére koncentrált, így mindezt nem észlelte, s emiatt a Margit híd alatt a Sigyn nekiütközött a Hableány hátsó részének, beforgatta maga elé, rövid ideig maga előtt tolta, majd lenyomta és elsüllyesztette.

A vádlott az adott helyzetben tőle elvárható segítségnyújtási kötelezettségének nem tett eleget, annak ellenére, hogy a megfelelő képzéseken és gyakorlatokon részt vett, 2019 áprilisában és májusában több mentési gyakorlatot le is vezetett. A Hableány kétfős magyar személyzete és huszonöt dél-koreai utasa elhunyt, egy dél-koreait a mai napig keresnek a hatóságok.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.