Hiába népszerűek a felsőoktatásban az informatikai képzések, a nagyarányú lemorzsolódás miatt az egyetemek nem tudnak annyi diplomás pályakezdőt kibocsátani, mint amennyire az informatikai ágazatnak szüksége lenne.
A munkaerőpiaci elemzések évek óta emlegetik a több tízezer fős szakemberhiányt, ami annak ellenére sem látszik enyhülni, hogy az ilyen képzéseken végzett fiatalokat szinte kivétel nélkül azonnal felszívja a versenyszféra: a Felvi.hu adatai szerint az összes képzési terület közül itt a legrövidebb az álláskeresési idő, és mindössze a pályakezdők 0,9 százaléka nem tud munkába állni az egyetem után.
Nem csoda, hogy sok ezer diák érdeklődik a szakma iránt, tavaly országosan 13 ezren jelentkeztek valamilyen informatikai szakra, és összességében az első helyes jelentkezések körülbelül tíz százalékát erre a területre adták be.

Fotó: MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
A legkedveltebb a mérnökinformatikus, valamint a programtervező informatikus képzés, ezek minden felvételin a top 10-be kerülnek. Tavaly 7620 főnek sikerült bejutnia a vágyott informatikai szakra, és a felvett diákok száma jó néhány éve folyamatosan emelkedik.
Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen (ELTE) azonban felfigyeltek rá, hogy túl sokan vannak, akik nem tudják befejezni az elkezdett képzést. Az informatikai karon 2015-ben a hallgatók egyharmadánál azt látta a vezetőség, hogy nagy valószínűséggel nem fogják tudni sikeresen befejezni a tanulmányaikat. A gyenge átlagok az intézmény magyar és külföldi diákjai körében egyaránt problémát jelentettek, ezért az egyetem új intézkedéseket vezetett be.
A hazai egyetemek nemzetköziesítési törekvéseit összefoglaló, napokban megjelent, Nemzetköziesítünk 3. című tanulmánykötetben Horváth Zoltán, az ELTE dékánja arról számolt be, hogy első lépésként felvettek egy főállású pszichológus diáktanácsadót a karra, aki tanulás-módszertani és életvezetési tippekkel segítette a diákokat, kortárs segítő csoportokat és tréninget szervezett nekik.
A tréninget 2015-től minden belépő hallgatónak kötelezővé tették, 2016-tól pedig már rendes tantárgyként vehették fel a diákok. Ma már kredit is tartozik a pályaidentifikációs foglalkozásokhoz, és további négy pszichológust alkalmaz az informatikai kar, emellett pedig bevezettek egy üzleti modult is, amelynek óráin azt tanítják meg a diákoknak, miként indíthatnak jól működő vállalkozást.