– Egyre inkább úgy látjuk, hogy a gyerekeknek nagy szükségük van a kötelező órákon kívül az önismeretre, a konfliktuskezelésre, arra, hogy átadjunk valamiféle stratégiát, amellyel képesek leküzdeni a problémáikat, ezért az elsők között kapcsolódtunk be a Békés iskolák programba hat évvel ezelőtt – mondta el lapunknak Pattantyúsné Tóth Gyöngyi, a zuglói Móra Ferenc Általános Iskola igazgatója. A Nemzeti alaptantervben hét kompetencia jelenik meg, amelyekkel foglalkoznia kell az intézményeknek, ezek egyike a személyes és társas kapcsolatok – ebbe szorosan beilleszthető a program. Az igazgatónő szerint a gyermekek körüli problémáknak számos oka lehet, de jellemző például, hogy egyre több az egyszülős család, ahol az anya vagy apa sokat dolgozik a megélhetésért, ezért kevesebb időt tud a gyerekével tölteni. – Az iskolában pedig azt tapasztaltuk, hogy a konfliktusok néha verekedésbe, megalázásba torkollnak, ezért is éreztük úgy a tanári karral, hogy szemléletváltásra van szükség. Ebben segített a program – fejtette ki Tóth Gyöngyi.
Adler Katalin, a Zuglói Közbiztonsági Nonprofit Kft. prevenciós koordinátora, egyúttal a Békés iskolák program koordinátora elmondta, szemléletmódjuk szerint a bántalmazás szereplői nemcsak a bántalmazóból és az áldozatból állnak, hanem a szemlélőkből is, akik ha tétlenek, megerősítik a bántalmazás létjogosultságát. A program szerint a közösség minden tagjának a felelőssége a bántalmazás, amely ráadásul 85-90 százalékban a kortársak előtt történik. Éppen ezért a közösség többségét jelentő szemlélőkre helyezik a hangsúlyt, és őket igyekeznek mozgósítani, hogy védelmezőként fellépve aktívan kommunikálják: nem tűrik el a bántalmazást.
Adler Katalin a program hátteréről elmondta, 2006-ban Horgász Csaba pszichológus hozta be hazánkba az iskolai bántalmazások megelőzésére és kezelésére. A Békés iskolák rendszerszemléletű: hosszú távon az egész intézmény légkörét képes megváltoztatni, ami kihat a gyerekeken kívül a szülők és pedagógusok egymáshoz való hozzáállására is. A prevenciós koordinátor szerint a bántalmazás mögött nagyon sokféle tényező állhat, de jellemzően azt a közösségen belül a hatalom megszerzése, az erőfölénnyel való visszaélés motiválja és célja a másik megalázása, megszégyenítése. Adler Katalin hangsúlyozta: saját tapasztalata is igazolja, hogy a gyerekek nagyon is vevők arra, hogy észrevegyék, ha valakit bántanak és kiálljanak egymásért.