A közösségi médiában a koronavírus-válság ideje alatt a Fidesz túlsúlya érvényesült: egy bejegyzése két és félszer annyi felhasználót késztetett reakcióra, mint az ellenzéki pártok üzenetei – derül ki a Médianéző Központ legfrissebb közösségi médiára irányuló elemzéséből. Az ellenzéki oldalon azonban nem beszélhetünk stabil erőviszonyokról.
Pártverseny a közösségi médiában
A járványhelyzet kényszerdigitalizációja jelentősen növelte az internetes adatforgalmat, a netalapú kommunikációt és természetesen kihatott a pártokkal folytatott interakcióra is. Az elmúlt két hónapban, március 4. és május 4. között, a Fidesz sokkal sikeresebbnek bizonyult, mint ellenzéki kihívói. A Fidesz bejegyzéseire összesen 2,8 millió interakció (kedvelés, megosztás, komment) érkezett, míg az összesített ellenzék tekintetében ez a szám mindössze kicsivel több, mint 2,5 millió. Az ellenzéki pártok közötti üzenetverseny nem feltétlenül tükrözi a közvélemény-kutatásokat: az interakciók alapján az ellenzéki pártok közül a Jobbik áll a legjobban (19 százalék), őket követi a DK (12 százalék), majd az MSZP és a Párbeszéd (7,5 illetve 7 százalék), míg a sort az LMP és a Momentum zárja (2, illetve 0,5 százalék).
Beszédes, hogy a vizsgált időszakban a Fidesz mindössze 909 bejegyzést osztott meg, miközben az ellenzék összesen 2004 bejegyzést. A rendelkezésre álló adatokból kiszámítható, hogy egy Fidesz-üzenet átlagosan 3119 Facebook-felhasználót késztetett reakcióra, míg egy átlag ellenzéki bejegyzés csupán 1305-öt. A Facebook Hirdetéstár adatai alapján az is kiderül, hogy a Fidesz ezeket az eredményeket fizetett hirdetések nélkül érte el, azaz közösségi médiahasználata jelentősen hatékonyabb, mint az összesített ellenzéké.
Kormányzati tájékoztatás a közösségi médiában
A kormány a veszélyhelyzet idején az átlagosnál intenzívebb tájékoztatási tevékenységet folytat a koronavírussal szembeni védekezés érdekében, amelynek részeként a közösségi médiafelületek használata is nagyobb hangsúlyt kapott. Ennek jól látható eredménye, hogy a Magyarország Kormánya Facebook-oldal a vizsgált időszakban több mint kétszeresére duzzadt: a korábbi 182 ezer kedvelővel rendelkező oldal ma már 380 ezerrel rendelkezik. Azonban ennél is nagyobb változás, hogy ma már 528 ezer személy követi az oldalt, ami háromszorosa a vírus előtti időszaknak. A vizsgált időszakban az adatok szerint ez a közélettel foglalkozó magyar közösségi oldal fejlődött a legnagyobb ütemben (111 százalék), ezek alapján kijelenthető, hogy a Magyarország Kormánya Facebook-oldalt tartják az emberek a védekezés elsődleges forrásának a veszélyhelyzet alatt.