Úgy tűnik, Karácsony Gergely egészen addig vár a Lánchíd felújításával, amíg balesetet vagy tragédiát nem okoz az azonnali felújításra szoruló építmény. Legalábbis ezt mutatja, hogy a főváros saját cége, a Budapest Közút Zrt. már áprilisi állapotjelentésében is leszögezte:
a vasbeton szerkezetrészek állapota miatt számítani lehet arra, hogy kisebb betondarabok lehullhatnak, amelyek kárt is okozhatnak, a legnagyobb kockázatot pedig a déli oldali járdalemez jelenti.
A Magyar Nemzet birtokába került 2020. áprilisi és júniusi vizsgálati jelentés tartalma egyértelművé teszi, hogy a híd rövidesen életveszélyessé válik, felújítása nem tűr halasztást. Lássuk, pontosan milyen problémákról van szó!
Repedések, törések és megdőlt korlátok
A jelentés szerint a Lánchíd gyorsuló tönkremenetele számos ponton tapasztalható. A járdalemezek – ahogy a jelentés fogalmaz – átlyukadása bárhol, bármikor várható az északi és déli oldalon egyaránt. A befeszült, felpúposodott kábelaknára fedlapokat helyeztek, amelyeket sürgősen szintbe kellene állítani, ezen kívül a megjelenő kátyúk és átlyukadások folyamatos foltozása és javítása is szükséges.
A járdakorlátok oszlopain kisebb-nagyobb hosszúságú repedések, sérülések keletkeztek, és további problémát jelent, hogy a korlátok kifelé dőlnek. A szabad szemmel is látható dőlési folyamatot a vizsgálat szerint állandóan figyelemmel kell kísérni, a helyzet súlyosbodása balesetveszélyt okozhat. A kábelcsatornák szinte teljesen elkorrodálódtak, mivel a csapadékvíz folyamatosan áztatja ezeket és az alatta lévő szerkezeteket.
A budai pillér falazatának pályaszint alatti kőburkolata egyre rosszabb állapotban van: jellemzőek a felületi fagyások és párkánytörések, illetve csorbulások, repedések jelentek meg – állapította meg a vizsgálat. A fugák számos helyen kiperegtek, a kőlapok szétcsúsztak, a keletkezett hézagok hulladékkal vannak tele, vagy benőtte őket a gaz.
Veszélyben vannak az autósok is
A gyalogjárdák merevítő tartói és láncszerkezetei is teljességgel elhasználódtak – különösen igaz ez a pályaszint alatti szerkezetekre.
A jelentés hangsúlyozza: a híd állapota, valamennyi szerkezeti elemére kiterjedően, folyamatosan romlik. A tapasztalt súlyos problémák kezelése már lehetetlen, a híd komplex felújításának mielőbbi megkezdése elengedhetetlenül szükséges.
A vizsgálati anyagból az is kiderül, hogy nagyon nehéz bármilyen prognózist adni arra nézve, mikor fordul a romlási folyamat egy intenzívebb, balesetveszélyesebb szakaszba, ahogy azt sem lehet előre megmondani, mikor és hol következik be nem várt esemény a hídszerkezetben.