Életveszélyes állapotban van a Lánchíd – képgaléria

Több mint fél éve tisztában van azzal Karácsony Gergely főpolgármester, hogy a Lánchíd állapota napról napra romlik, egészen idáig nem intézkedett azonban a felújításról, sőt, májusban bizonytalan ideig elhalasztotta azt. A Magyar Nemzet birtokába került vizsgálati jelentésből kiderül: a híd állapota, valamennyi szerkezeti elemére kiterjedően, drasztikusan romlik. A súlyos problémák kezelése már-már lehetetlen, a híd komplex felújítását mielőbb el kell kezdeni.

2020. 06. 11. 15:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, Karácsony Gergely egészen addig vár a Lánchíd felújításával, amíg balesetet vagy tragédiát nem okoz az azonnali felújításra szoruló építmény. Legalábbis ezt mutatja, hogy a főváros saját cége, a Budapest Közút Zrt. már áprilisi állapotjelentésében is leszögezte:

a vasbeton szerkezetrészek állapota miatt számítani lehet arra, hogy kisebb betondarabok lehullhatnak, amelyek kárt is okozhatnak, a legnagyobb kockázatot pedig a déli oldali járdalemez jelenti.

A Magyar Nemzet birtokába került 2020. áprilisi és júniusi vizsgálati jelentés tartalma egyértelművé teszi, hogy a híd rövidesen életveszélyessé válik, felújítása nem tűr halasztást. Lássuk, pontosan milyen problémákról van szó!

Repedések, törések és megdőlt korlátok

A jelentés szerint a Lánchíd gyorsuló tönkremenetele számos ponton tapasztalható. A járdalemezek – ahogy a jelentés fogalmaz – átlyukadása bárhol, bármikor várható az északi és déli oldalon egyaránt. A befeszült, felpúposodott kábelaknára fedlapokat helyeztek, amelyeket sürgősen szintbe kellene állítani, ezen kívül a megjelenő kátyúk és átlyukadások folyamatos foltozása és javítása is szükséges.

A járdakorlátok oszlopain kisebb-nagyobb hosszúságú repedések, sérülések keletkeztek, és további problémát jelent, hogy a korlátok kifelé dőlnek. A szabad szemmel is látható dőlési folyamatot a vizsgálat szerint állandóan figyelemmel kell kísérni, a helyzet súlyosbodása balesetveszélyt okozhat. A kábelcsatornák szinte teljesen elkorrodálódtak, mivel a csapadékvíz folyamatosan áztatja ezeket és az alatta lévő szerkezeteket.

A budai pillér falazatának pályaszint alatti kőburkolata egyre rosszabb állapotban van: jellemzőek a felületi fagyások és párkánytörések, illetve csorbulások, repedések jelentek meg – állapította meg a vizsgálat. A fugák számos helyen kiperegtek, a kőlapok szétcsúsztak, a keletkezett hézagok hulladékkal vannak tele, vagy benőtte őket a gaz.

Veszélyben vannak az autósok is

A gyalogjárdák merevítő tartói és láncszerkezetei is teljességgel elhasználódtak – különösen igaz ez a pályaszint alatti szerkezetekre.

A jelentés hangsúlyozza: a híd állapota, valamennyi szerkezeti elemére kiterjedően, folyamatosan romlik. A tapasztalt súlyos problémák kezelése már lehetetlen, a híd komplex felújításának mielőbbi megkezdése elengedhetetlenül szükséges.

A vizsgálati anyagból az is kiderül, hogy nagyon nehéz bármilyen prognózist adni arra nézve, mikor fordul a romlási folyamat egy intenzívebb, balesetveszélyesebb szakaszba, ahogy azt sem lehet előre megmondani, mikor és hol következik be nem várt esemény a hídszerkezetben.

A június 2-án végzett ismételt vizsgálat megállapította, hogy az autók nyomásától az aszfalton keletkezett nyomvályúsodás egyre csak növeli a balesetek kockázatát, az acélszerkezetek korróziós károsodása fokozódik, a vasbeton szerkezet pedig a folyamatos korrodálódás miatt ugyancsak tovább károsodott.

A jelentés készítői képeket is készítettek a vizsgálat során, melyek alátámasztják a leírt helyzetet, és tükrözik a híd borzasztó állapotát. Ezeket a képeket mellékelt galériánkban tekinthetik meg olvasóink.

Mire vár a főváros?

Fürjes Balázs, Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár az MTI-nek szerdán, a főváros képviselőivel történő egyeztetés után elmondta: „a híd gazdája a Városháza, a híd felújítása a főpolgármester felelőssége, de a kormány kész támogatni a munkát”. Az államtitkár hangsúlyozta: „a beruházást Tarlós István hiánytalanul előkészítette, ám októberben a budapestiek Karácsony Gergelynek adtak megbízást a legrégibb budapesti híd felújítására. Az ő munkáját segíti a kormány hatmilliárd forinttal és szakmai támogatással, ha erre a főpolgármester igényt tart”.

A mérnöki szakvéleményt Karácsony Gergely több mint fél éve megkapta, sőt ő maga tájékoztatta a kormányt arról, hogy a híd rendkívül veszélyes állapotban van, a felújítás nem tűr halasztást, a késlekedés pedig drasztikusan növeli a költségeket.

Csakhogy májusban a főpolgármester Facebook-oldalán bejelentette: a hídfelújítást bizonytalan időre elhalasztja. A kormány megkeresésére Karácsony Gergely három héten keresztül nem reagált, majd a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának ülésén való részvételét is lemondta.

Fürjes Balázs közölte, miután fél éven keresztül nem történt előrelépés, a főpolgármester Dorosz Dávid után Tüttő Katára bízta a felújítás megszervezését. Utóbbi a szerdai egyeztetésen száz százalékig egyetértett a kormány képviselőivel abban, hogy a Lánchíd felújítását a lehető leghamarabb meg kell kezdeni.

A kormány maximálisan együttműködik a fővárossal a lassan életveszélyessé váló híd mielőbbi felújítását illetően, az azonban kérdés, hogy a balliberális városvezetés saját politikai, pénzügyi és hatalmi érdekeit hajlandó lesz-e háttérbe helyezni a város és az ország egyik legjelentősebb műemlékének megóvásáért.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.