Kevesebben haltak meg az utakon, mint korábban

A közutakon a múlt héten történt hat halálos baleset a statisztika szerint is a leggyakoribb okokra vezethető vissza: szabálytalan előzésekre, gyorshajtásra.

2020. 09. 22. 17:30
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra is kedvezően alakulnak idén a közúti balesetek hazánkban, kevesebb ilyen történik, mint korábban – írja az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság hivatalos honlapja, a Kreszváltozás. Ami különösen örvendetes, hogy lényegesen kevesebben haltak meg idén eddig a közútjainkon, mint egy évvel korábban a hasonló időszakban. Ezt a rendőr-főkapitányságoktól származó előzetes adatok támasztják alá. Eszerint 2020 januártól augusztusig, nyolc hónap alatt 9018 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, ami 16,1 százalékkal kevesebb, mint 2019-ben, amikor 10 748 regisztrált eset történt.

Egy korábbi halálos baleset helyszínén, Bicskénél az összeroncsolódott járművek
Fotó: MTI/Lakatos Péter

Az első nyolc hónapban a közutakon 240 baleset volt halálos kimenetelű, ez 24,3 százalékos csökkenést jelent a 2019. év azonos időszakához képest. Tavaly 317 halálos kimenetelű baleset történt, amelyekben 358-an haltak meg, idén 26,8 százalékkal kevesebben, 262-en vesztették életüket az útjainkon – írja a rendőrség hivatalos szakportálja. A portál a halálos esetek részletes ismertetésével rámutat a fő baleseti okokra is.

Mint írják, a múlt héten 1110 közlekedési baleset jutott a hatóságok tudomására, ebből személyi sérülés 292-ben történt. A sérültekből 76-an szenvedtek súlyos, 210-en könnyebb sérülést. Ezeken túlmenően hat haláleset történt.

1. Vas megyében, Sajtoskál közelében, a 84-es számú főúton szeptember 14-én reggel egy 18 éves nő személykocsival áttért a menetirány szerinti bal oldalra, ahol nekiütközött egy 40 éves férfi által vezetett tehergépkocsinak. Mindkét jármű a jobb oldali vízelvezető árokba sodródott. A tehergépkocsi mögött haladó 54 éves férfi személyautójával az ütközést észlelve fékezett, és jobbra kormányozva a járművét, letért a jobb oldali vízelvezető árokba, ahol nekiütközött a tehergépkocsinak. A baleset során a fiatal női sofőr a helyszínen meghalt, utasa, egy 20 éves férfi súlyos sérülést szenvedett.

A ma is zajló balesetvizsgálatnak kell majd megállapítania, hogy mi okozta a vezetéstechnikai hibát.

2. Szeptember 15-én Ajka lakott területén belül, egy útkereszteződésben egy 47 éves nő a személyautójával kanyarodva nem biztosított elsőbbséget a neki balról érkező motorkerékpárosnak. Összeütköztek, a 24 éves motoros férfi a helyszínen meghalt, a gyanú szerint hibázó autós könnyű sérülést szenvedett.

Az első nyolc hónapban a balesetek 35 százaléka írható a haladási sebesség nem megfelelő alkalmazása rovására (ebben benne van az abszolút és relatív gyorshajtás is), 23 százalékban az elsőbbségi jog megsértése miatt történt baleset, amelyek baleseti oka a lakott területeken belül dominál, valamint kiemelhető még a baleseti okok közül a magas esetszámáért a kanyarodási szabályok megszegése, amely a balesetek 16 százalékáért felelős.

 

3. Keszthelyen szeptember 15-én kora este egy 25 éves férfi a személygépkocsijával egy útkereszteződésben balra kanyarodás közben összeütközött a vele szemben érkező, egyenesen továbbhaladni szándékozó 81 éves férfi által vezetett segédmotoros kerékpárral. A motoros súlyos sérülést szenvedett, a mentők kórházba szállították, ahol orvosi ellátása közben meghalt.

A személyautó vezetője vélhetően nem adta meg az elsőbbséget kanyarodás előtt a motorosnak.

Összeroncsolódott motorkerékpár az Alsózsolca és Sajólád közötti úton még 2017-ben, miután a jármű összeütközött egy személyautóval
Fotó: MTI/Vajda János

4. Nyíribronyban, reggeli órákban egy 45 éves nő személykocsival a vele azonos irányban előtte haladó 63 éves női kerékpáros hátsó kerekének ütközött. A kerékpáros leesett és az út jobboldali szélén lévő betonozott vízelvezető árokba esett. Kórházba szállították, ahol délután az ellátása ellenére meghalt.

A követési távolság be nem tartása egy ember életébe került.

5. Forró lakott területén kora délután egy 56 éves férfi személyautóval eddig ismeretlen okból áttért a menetirány szerinti bal oldalra, ahol nekiütközött a vele szemben haladó, 33 éves férfi által vezetett személygépkocsinak. A baleset során a sávját elhagyó autó sofőrje a helyszínen meghalt, utasai, egy 17 éves, egy 16 éves és egy 15 éves fiú könnyű sérülést szenvedtek. A szemből érkező autó sofőrje súlyos, utasa, egy 39 éves nő könnyű sérülést szenvedett.

A sávját elhagyó autós felelőssége több mint valószínű.

6. A 33-as számú főúton szeptember 19-én délután Nagyhegyes irányából Debrecen irányába tartott személyautóval egy 47 éves férfi, amikor az előtte, vele azonos irányba haladó jármű előzésébe kezdett. A gyanú szerint az előzés megkezdése előtt nem győződött meg arról, hogy a szembejövő sáv szabad-e olyan távolságban, hogy az előzést biztonságosan be tudja fejezni, így összeütközött a vele szemből, Debrecen irányából Nagyhegyes felé haladó autónak. A frontális ütközésben az előzést végző autó sofőrje az életét vesztette, női utasa és a szemből szabályosan érkező autó női sofőrje súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett.

Az áldozat felelőssége vitathatatlannak tűnik.

A rendőrség egyébként arra inti a gépjárművezetőket, hogy a közelgő időjárásváltozás, az őszi időjárás miatti veszélyekre fokozottan készüljenek. Nem elég ugyanis csak a KRESZ-t betartani, ha például nincs felkészítve járművünk a körülmények változásaira vagy ha ugyanolyan tempóban vezetünk, mint a nyári, száraz időjárási viszonyok között.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.