A közutakon a múlt héten történt hat halálos baleset a statisztika szerint is a leggyakoribb okokra vezethető vissza: szabálytalan előzésekre, gyorshajtásra.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Továbbra is kedvezően alakulnak idén a közúti balesetek hazánkban, kevesebb ilyen történik, mint korábban – írja az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság hivatalos honlapja, a Kreszváltozás. Ami különösen örvendetes, hogy lényegesen kevesebben haltak meg idén eddig a közútjainkon, mint egy évvel korábban a hasonló időszakban. Ezt a rendőr-főkapitányságoktól származó előzetes adatok támasztják alá. Eszerint 2020 januártól augusztusig, nyolc hónap alatt 9018 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, ami 16,1 százalékkal kevesebb, mint 2019-ben, amikor 10 748 regisztrált eset történt.
Egy korábbi halálos baleset helyszínén, Bicskénél az összeroncsolódott járművek Fotó: MTI/Lakatos Péter
Az első nyolc hónapban a közutakon 240 baleset volt halálos kimenetelű, ez 24,3 százalékos csökkenést jelent a 2019. év azonos időszakához képest. Tavaly 317 halálos kimenetelű baleset történt, amelyekben 358-an haltak meg, idén 26,8 százalékkal kevesebben, 262-en vesztették életüket az útjainkon – írja a rendőrség hivatalos szakportálja. A portál a halálos esetek részletes ismertetésével rámutat a fő baleseti okokra is.
Mint írják, a múlt héten 1110 közlekedési baleset jutott a hatóságok tudomására, ebből személyi sérülés 292-ben történt. A sérültekből 76-an szenvedtek súlyos, 210-en könnyebb sérülést. Ezeken túlmenően hat haláleset történt.
1. Vas megyében, Sajtoskál közelében, a 84-es számú főúton szeptember 14-én reggel egy 18 éves nő személykocsival áttért a menetirány szerinti bal oldalra, ahol nekiütközött egy 40 éves férfi által vezetett tehergépkocsinak. Mindkét jármű a jobb oldali vízelvezető árokba sodródott. A tehergépkocsi mögött haladó 54 éves férfi személyautójával az ütközést észlelve fékezett, és jobbra kormányozva a járművét, letért a jobb oldali vízelvezető árokba, ahol nekiütközött a tehergépkocsinak. A baleset során a fiatal női sofőr a helyszínen meghalt, utasa, egy 20 éves férfi súlyos sérülést szenvedett.
A ma is zajló balesetvizsgálatnak kell majd megállapítania, hogy mi okozta a vezetéstechnikai hibát.
2. Szeptember 15-én Ajka lakott területén belül, egy útkereszteződésben egy 47 éves nő a személyautójával kanyarodva nem biztosított elsőbbséget a neki balról érkező motorkerékpárosnak. Összeütköztek, a 24 éves motoros férfi a helyszínen meghalt, a gyanú szerint hibázó autós könnyű sérülést szenvedett.
Az első nyolc hónapban a balesetek 35 százaléka írható a haladási sebesség nem megfelelő alkalmazása rovására (ebben benne van az abszolút és relatív gyorshajtás is), 23 százalékban az elsőbbségi jog megsértése miatt történt baleset, amelyek baleseti oka a lakott területeken belül dominál, valamint kiemelhető még a baleseti okok közül a magas esetszámáért a kanyarodási szabályok megszegése, amely a balesetek 16 százalékáért felelős.
3. Keszthelyen szeptember 15-én kora este egy 25 éves férfi a személygépkocsijával egy útkereszteződésben balra kanyarodás közben összeütközött a vele szemben érkező, egyenesen továbbhaladni szándékozó 81 éves férfi által vezetett segédmotoros kerékpárral. A motoros súlyos sérülést szenvedett, a mentők kórházba szállították, ahol orvosi ellátása közben meghalt.
A személyautó vezetője vélhetően nem adta meg az elsőbbséget kanyarodás előtt a motorosnak.
Összeroncsolódott motorkerékpár az Alsózsolca és Sajólád közötti úton még 2017-ben, miután a jármű összeütközött egy személyautóval Fotó: MTI/Vajda János
4. Nyíribronyban, reggeli órákban egy 45 éves nő személykocsival a vele azonos irányban előtte haladó 63 éves női kerékpáros hátsó kerekének ütközött. A kerékpáros leesett és az út jobboldali szélén lévő betonozott vízelvezető árokba esett. Kórházba szállították, ahol délután az ellátása ellenére meghalt.
A követési távolság be nem tartása egy ember életébe került.
5. Forró lakott területén kora délután egy 56 éves férfi személyautóval eddig ismeretlen okból áttért a menetirány szerinti bal oldalra, ahol nekiütközött a vele szemben haladó, 33 éves férfi által vezetett személygépkocsinak. A baleset során a sávját elhagyó autó sofőrje a helyszínen meghalt, utasai, egy 17 éves, egy 16 éves és egy 15 éves fiú könnyű sérülést szenvedtek. A szemből érkező autó sofőrje súlyos, utasa, egy 39 éves nő könnyű sérülést szenvedett.
A sávját elhagyó autós felelőssége több mint valószínű.
6. A 33-as számú főúton szeptember 19-én délután Nagyhegyes irányából Debrecen irányába tartott személyautóval egy 47 éves férfi, amikor az előtte, vele azonos irányba haladó jármű előzésébe kezdett. A gyanú szerint az előzés megkezdése előtt nem győződött meg arról, hogy a szembejövő sáv szabad-e olyan távolságban, hogy az előzést biztonságosan be tudja fejezni, így összeütközött a vele szemből, Debrecen irányából Nagyhegyes felé haladó autónak. A frontális ütközésben az előzést végző autó sofőrje az életét vesztette, női utasa és a szemből szabályosan érkező autó női sofőrje súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett.
Az áldozat felelőssége vitathatatlannak tűnik.
A rendőrség egyébként arra inti a gépjárművezetőket, hogy a közelgő időjárásváltozás, az őszi időjárás miatti veszélyekre fokozottan készüljenek. Nem elég ugyanis csak a KRESZ-t betartani, ha például nincs felkészítve járművünk a körülmények változásaira vagy ha ugyanolyan tempóban vezetünk, mint a nyári, száraz időjárási viszonyok között.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.