Az Európai Unió következő fejlesztési ciklusára való felkészülés jegyében az Emberi Erőforrások Minisztériuma elkészítette a 2021 és 2030 közötti időszakra szóló köznevelési stratégiát. A dokumentum 14 beavatkozási irányt határoz meg az előttünk álló időszakra, egyebek mellett tovább javítanák a pedagógusok felkészültségét és megbecsültségét, kiterjesztenék az óvodáztatást, javítanák a gyerekek idegennyelv-tudását, a digitális kompetenciákat, a rászorulók hozzáférését, emellett tovább csökkentenék a korai iskolaelhagyók arányát is.
Több asszisztens kell
– Magyarország az elmúlt években gazdasági szempontból az Európai Unió egyik leggyorsabban növekvő országa volt, okkal bizakodunk abban, hogy a jelenlegi veszélyhelyzet leküzdése után újrainduló európai növekedésben is tartani tudjuk majd ezt a pozíciót – szögezi le a dokumentum, amely újabb infrastrukturális fejlesztéseket is előrevetít. Mint írják, a budapesti agglomerációban várhatóan folytatódik az érdemi népességnövekedés, vagyis az iskolai kapacitáshiány miatt új iskolák építése és bővítése várható a térségben. Elismerik, hogy a mindennapos testnevelés feltételei még mindig nem mindenhol adottak.
A kerettantervnek ráadásul része az úszásoktatás, ezért tanuszoda-fejlesztések várhatók, annak érdekében, hogy még ebben a kormányzati ciklusban legyen uszoda minden óvoda és iskola elérhető közelségében.
A stratégia rögzíti: rendszerszintű pedagógushiány nincs, ugyanakkor a tanárok munkáját támogató szakemberek, segítők nincsenek elegen, emiatt a tanároknak sok olyan feladatot kell elvégezniük, amely nem pedagógiai munka. Az iskolai étkezés szervezése és lebonyolítása, a hiányzásokkal kapcsolatos adminisztráció, a mérések, vizsgák és orvosi vizsgálatok szervezése vagy éppen a továbbtanulás adminisztrációja asszisztensekre is rábízható, akikből több kellene. Hozzáteszik, a középiskolák felsőbb évfolyamain akár tanulókat is be lehetne vonni bizonyos technikai asszisztensi feladatokba.
A dokumentum emlékeztet, hogy 2010 óta jelentősen nőtt a pedagógusok anyagi megbecsülése, ennek kapcsán ugyanakkor leszögezi, hogy figyelemmel kell lenni a pedagógusok átlagbérének és a diplomások átlagbérének viszonyára, valamint arra, hogy a bérek versenyképesek maradjanak.