Magyar kutatók felfedezése az izomgörcsök kezelésében

Az izomgörcsök első igazán hatékony oldója lehet az MPH–220 nevű hatóanyagjelölt – mondta a gyógyszerfejlesztést végző Motor Farmakológia Kutatócsoport vezetője szombaton az M1 aktuális csatornán.

Forrás: MTI2020. 10. 24. 13:20
Illusztráció. Forrás: Pexels

Málnási-Csizmadia András hozzátette: a jelenlegi gyógyszerek nem képesek az izomgörcsök hatékony oldására, ráadásul nagyon komoly neurológiai, illetve szív- és érrendszeri mellékhatásokat okoznak. Elmondása szerint a hatóanyag 2021 tavaszán lép be a klinikai vizsgálatok fázisba, de a Cell, a világ legjelentősebb élettudományi magazinja már cikket írt a gyógyszerjelölt hatásmechanizmusáról. A cikket már több mint százötven sajtóorgánum átvette – jegyezte meg.

Illusztráció Fotó: Pexels

Hangsúlyozta, hogy az új izomgörcsoldó segíthet egyebek között a sztrókon átesett betegek harminc százalékánál jelentkező, iszonyatos fájdalmakkal járó súlyos és krónikus jellegű izomgörcsökön és a sclerosis multiplex (SM) esetén kialakuló görcsök esetében is. Magyarországon százezer ember kezelését könnyítheti meg az új hatóanyagjelölt – fűzte hozzá a kutató. Az élethosszig tartó, sokszor folyamatosan romló izomgörcsök 50-60 millió ember életét nehezíti meg világszerte – hangzott el a műsorban.

A kutatást az Eötvös Loránd Tudományegyetemen végezték a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal támogatásával.

Rákkutatás

Mint arról korábbi cikkünkben beszámoltunk, pusztítja a rákos sejteket egy új kísérleti kezelés. A legújabb kísérleti rákkezelés megdöbbentő hatékonysággal pusztítja el a beteg sejteket.

A kutatók rájöttek, mi pusztítja a rákos sejteket. A forradalmi eljárás „főhőse” egy nanorészecske, amely az úgynevezett L-fenilalanin nevű aminosavban található. Ez pedig a fehérjéket alkotó aminosavak egyike, amik az elfogyasztott húsból és tejtermékekből kerülhetnek a szervezetünkbe. A kutatók azért fókuszáltak ennyire erre, mert ez az egyik olyan sav, amelyre a rákos sejtek a leginkább támaszkodnak – írja a Science Alert.

Így tehát a benne található Nano-pPAAM nevű részecske képes arra, hogy jótékony aminosavként viszonyuljanak hozzá a rákos sejtek, amiket aztán arra kényszerít, hogy elpusztítsák saját magukat. Az egereken végzett teszten bebizonyosodott, hogy így specifikusan és hatékonyan lehet megsemmisíteni a rákos sejteket úgy, hogy a többi egészséges sejt ép marad, azokat az eljárás nem pusztítja el – állítja a Life.hu cikke.