Télre is maradnak a felfestett kerékpársávok Budapesten

A városvezetés nem enged, ideiglenesen sem hajlandók felülvizsgálni a télen teljesen kihasználatlan ideiglenes kerékpársávok kialakítását. A karácsonyi bevásárlási forgatagban még nagyobb dugókra lehet számítani a feleslegesen leszűkített utakon.

Végh Attila
2020. 10. 18. 8:30
A rendőrség a 14 évesnél fiatalabbakat arra kötelezné, hogy viseljenek bukósisakot biciklizés közben Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Télen csak a profi bringásoknak ajánlatos nyeregbe pattanniuk. A budapesti, kerékpárral munkába járók több mint kilencven százaléka váltott vissza tavaszig autóra vagy tömegközlekedésre. Jól látszik ez Budapest megnövekedett autóforgalmán: a tavasszal felfestett biciklisávok üresek, az autók sávjaiban sűrűbbek és hosszabbak a reggeli és a délutáni dugók. Érdemes lehetett volna tavaszig eltüntetni a biciklisávokat a torlódások elkerülése érdekében, ám a főváros vezetése nem így látja a helyzetet.

Október második hete óta lehűlt a levegő, folyamatosak az esőzések, 16-án reggel köd borult Budapestre. Az időjárás nem kedvez a városi kerékpározásnak. Jelen sorok írója személyesen győződött meg a forgalom mértékéről: október 14-én és 15-én az Oktogonnál reggel fél nyolc és kilenc óra között 25 kerékpárost, délután fél öt és hat óra között mindössze húsz kerékpárost számoltunk össze, a csúcsforgalmon kívüli időpontokban szinte csak egy-egy a futár használta a biciklisávokat.

Büntetik az esernyőzést

Takács Zoltán kerékpáros túravezető szerint ebben semmi különös nincs, a városi bringások nem hogy nem készülnek fel az őszi-téli kerékpározásra, nem is akarnak kerekezni rossz időben, hidegben, vizes, csúszós útfelületen. A Bringázz a munkába! mozgalom ezekre a hónapokban szünetel, a kerékpározás veszélyesebb, kényelmetlenebb, hiszen speciális téli öltözetet kíván, nehezebb átöltözni a munkavégzéshez. Jellemző, hogy szeptember végétől kerékpáros túrák sincsenek amatőröknek, csak igazolt, naponta edző versenyzőknek, akik még rosszabb idő esetén teremben, speciális görgőkön edzenek, nem az utakon, féltve egészségüket, biztonságukat.

A Kerékpárosklub.hu honlap is csak profi kerékpárosoknak ajánlja az őszi, téli bringázást, megfelelően meleg öltözetben, ami eleve kényelmetlen, nehezebb a haladás, másfélszer több időt vesz igénybe ugyanakkora távolság megtétele, mint nyáron. Az őszi, vizes aszfalt a sárvédő ellenére is felveri a kerékpárosra az út nedvességét. Esőben néha látni esernyős biciklistákat, akik fél kézzel fogják csak a kormányt. Ez balesetveszélyes, a rendőrök szigorúan büntetik az így biciklizőket.

Biciklisek a fõvárosi Nagykörúton kialakított ideiglenes kerékpársávon 2020. május 23-án.
MTI/Mónus Márton

Esős, nedves időben lassabban, nagyobb íveket tartva kell kanyarodni, ami az autók mellett cikázva szintén veszélyesebb, ráadásul a kerékpár és az autó fékútja is megnő a nedves vagy jeges útfelületen. Szélesebb gumik, erősebb fékek kellenek a biztonságos téli bringázáshoz, erre a kerékpárosoknak csak tíz százaléka költ. A kerékpáros kultúrájáról ismert Hollandiában is negyedére esik vissza a bringások száma ősszel és télen, pedig ott mindenhol védett bicikliutakon közlekedhetnek a polgárok, nem az autók forgatagának közvetlen szomszédságában.

Védeni kell az ízületeket

Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ szakmai igazgatója szerint a téli kerékpározásnál a hideg levegő miatt nagy veszélynek vannak kitéve a térd, a csukló és a könyök ízületei. Ezek a testrészek hajlamosak a megfázásra, a hideg károsodást okoz az inak csontokhoz való kapcsolódásának helyén, a porc felületén. Megfelelő öltözékkel lehet védeni az ízületeket, ezek azonban a téli sportruházat mellett még kényelmetlenebbé, nehézkessé teszik a kerékpározást egy amatőr számára. Kint a szabadban télen is ajánlott a kerekezés, ha a sportolni vágyó beöltözik, s vállalja, hogy nagyobb az esés – ami a városi közlekedésben az autók köze zuhanva végzetes is lehet – és a sérülés veszélye.

Az Országos Rendőr-főkapitányság baleseti statisztikai adatai szerint október és április között csökken a kerékpáros balesetek száma, hisz csökken a kerékpáros-forgalom is. A legtöbb baleset ilyenkor vidéken történik.

Fotó: Police.hu

Sokakban felmerült a kérdés, a kerékpározásra alkalmatlan időjárási és útviszonyok mellett Budapest miért nem függeszti fel tavaszig egyes helyeken a kerékpáros közlekedést. Rényi Ádám, Budapest önkormányzatának sajtófelelőse a Magyar Nemzet kérdésére válaszolva elmondta, eddig sem volt szokás kerékpársávokat megszüntetni szezonális alapon Budapesten. Ezt azzal magyarázta, hogy soha annyian nem kerékpároztak Budapesten mint 2020-ban. A szeptemberi jó időben is sokan kerekeztek ősszel, a városvezetés pedig azt reméli, hogy szezontól függetlenül egyre népszerűbb lesz a kerékpározás. A főváros szerint ennek alapfeltétele az, hogy ne szüntessék meg a sávokat, ahol a biciklisek biztonságosan tudnak közlekedni. A lecsökkent kerékpáros forgalomra, és a csúszós utakból eredő biztonsági problémákra nem tért ki válaszában a kommunikációs szakember.

veszélyes kerékpársáv

Azt viszont Rényi hozzátette, az őszi és téli kerékpározás népszerűsítésének ügyében széleskörű a szakmai és politikai konszenzus. Arra hivatkozott, hogy a Kerékpárosklub ezzel kapcsolatos kampányát a Révész Máriusz kormánybiztos által felügyelt Aktív Magyarország program is támogatja. Ezzel csak az a probléma, hogy a program a biztonságos, autóforgalomtól elválasztott, tiszta levegőben történő kerékpározást támogatja, ami a nagykörúti kerékpársávok esetében több sebből is vérzik.

A kormánybiztos Magyar Nemzetnek adott nyilatkozatában emlékeztetett arra, hogy Tarlós István főpolgármester városvezetése alatt még 2013-ban a Balázs Mór-tervben elfogadták, hogy a kerékpáros közlekedés részarányát 2030-ra az akkori két százalékról tíz százalékra kell növelni, ám ebben a tervben elkülönített, biztonságos, csak kerékpárok közlekedésére kialakított, legalább szinteltolással elkülönített utakra gondoltak a tervezők, ahol még télen sem kell tartania a biciklistának attól, hogy elgázolja egy megcsúszó autó, vagy ő korcsolyázik be a bringával egy busz elé.

A kormánybiztos fiatalabb korában az egész országot bejárta kerékpárjával
Fotó: Havran Zoltán

A téli városi közlekedésre jellemző a szmog, az autók közötti kerékpározás ilyenkor még egészségtelenebb, még akkor is, ha a koronavírus fertőzés elleni védekezésben már megszokott maszkban közlekedik a kerékpáros, mivel a kipufogógáz ólomtartalmát nem szűri meg a maszk.

A kormánybiztos a Magyar Nemzet kérdésére azt is elmondta, mindezek ellenére nem ellenzi a kerékpársávok téli felfüggesztésének elutasítását Budapest vezetése részéről. Hozzátette, a fővárosi önkormányzat hibásnak tartott döntéseinek sorában a felfestett kerékpársávok a legártalmatlanabbak, hosszabb távon mégiscsak a magyar főváros levegőjének tisztaságát, közlekedésének megújulását szolgálják. Tavasszal sokkal nehezebb lenne a felfestett sávokat visszaállítani, s jelenleg nincs jobb megoldás a belvárosi kerékpáros közlekedésre. Köztudottnak tartja, hogy télen veszélyesebb az autók sávja mellett kerékpározni, ezért csak a rutinos bringásoknak javasolja ezt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.