A budapesti buszok alig negyven százalékán működik jól a klíma – derül ki a Közlekedő Tömeg civil szervezet összeállításából. Mint írják, a BKK szolgáltatói állományában összesen mintegy 1450 busz van, ezek közül mindössze 125 Ikarus nincs felszerelve klímaberendezéssel. Ami a villamosokat illeti:
a negyven Siemens Combino és a 74 CAF Urbos mindegyike légkondicionálóval felszerelt. A 111 Hannoverből használtan vásárolt TW6000 típusú szerelvényből eddig egyre telepítettek klímát egy kísérleti átalakítás során, még a 322 Tatra és a 67 Ganz csuklós villamosok egyikén sincs ilyen berendezés, ahogy a fogaskerekű hét szerelvényén sem.
A trolibuszok közül csak 59 Skoda-Solaris és két, autóbuszból átalakított Ikarus 412GT klimatizált, 84 öregebb kocsin legfeljebb a nyitható ablak nyújt felüdülést nyáron. Az M2-es és az M4-es metróvonalon közlekedő 37 Alstom-szerelvény légkondicionált, a kisföldalatti 23 Ganz és az M3-as metró 37 Metrovagonmas vonata viszont nem.
A Közlekedő Tömeg saját mérései és a hozzájuk küldött bejelentések alapján a buszok kevesebb mint negyven százalékánál hűti érdemben az utasteret a légkondicionáló. Leginkább a Mercedes Conecto és a szóló Mercedes Citaro buszokkal kedvezőek a tapasztalatok.
A maradék buszok esetében nagyjából a járművek felén a klímának csak minimális hatása van, mert gyárilag alulméretezték a berendezést vagy nem tartják megfelelően karban. A buszok másik felén a klíma csak zúg és meleget fúj vagy egyáltalán nem üzemel. A problémát súlyosbítja, hogy a klímahibás járműveken nincs megfelelő méretű, nyitható ablak, vagy be van reteszelve, ezért nem lehet kinyitni.
A civil szervezet szerint a járművezetőknek is kínszenvedés 8-10 órán át 35 fok feletti hőmérsékletben dolgozni, a nem megfelelően klimatizált kocsit vezető munkavállalók általában arról számolnak be, hogy a járművükön már hetek, hónapok vagy évek óta nem működik a berendezés, annak ellenére, hogy a garázsban rendszeresen jelzik a hibát.

Fotó: Teknős Miklós
A Közlekedő Tömeg felhívja a figyelmet, hogy a járművek zárt utasterében, amelyet szinte folyamatosan tűz a nap, általában 3-8 fokkal melegebb van, mint a kültéren, ha nem működik a légkondicionáló.
Ez minden ember, de különösen az idősek, a szív- és érrendszeri, valamint a légúti betegséggel küzdők szervezetét megterheli és rosszulléthez vezethet.
A szervezet szerint a Karácsony Gergely vezette fővárosi önkormányzat és a BKK számára minden szükséges információ és eszköz rendelkezésre áll a gondok megoldásához, „részükről tudatos döntés, hogy nem foglalkoznak azzal, hogy budapesti utasok tízezreinek kell minden nyári nap elfogadhatatlan körülmények között utaznia”.
Mint írták, a BKK és a szolgáltatók közötti szerződésben pontos előírások vonatkoznak arra, hogy milyen hőmérsékletet kell biztosítani a járművek utasterében. A BKK-nak joga van pénzügyi szankciókat kivetnie, ha a szolgáltatók nem teljesítik az elvárásokat, azonban évek óta nem vagy csak nagyon ritkán élnek ezzel a lehetőséggel.
HŰVÖSEBB LEHET MAJD A 3-AS METRÓN
Kiderült végre, hogy megoldható a 3-as metró szerelvényeinek utólagos klimatizálása, mondta Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes egy, a napokban tartott sajtótájékoztatón – írta a Telex. Azt pontosan nem tudta kifejteni, hogy mi a műszaki megoldás lényege, mint közölte, ezt a BKV szakemberei jelezték neki. Hozzátette: a BKV feltételes tendert írt ki az utólagos klimatizálásra.