Tízből hat BKV-buszon nincs vagy mit sem ér a klíma

A Közlekedő Tömeg civil szervezet saját mérései és a hozzájuk küldött bejelentések alapján a Budapesten közlekedő buszok kevesebb mint negyven százalékánál hűti érdemben az utasteret a légkondi. A szervezet szerint a Karácsony Gergely vezette fővárosi önkormányzat és a BKK számára minden szükséges információ és eszköz rendelkezésre áll a gondok megoldásához, de tudatosan nem foglalkoznak azzal, hogy budapesti utasok tízezreinek kell minden nyári nap elfogadhatatlan körülmények között utaznia.

Schmidt Gábor
2021. 07. 12. 5:50
A forgalomban lévő járművek alig negyven százalékán lehet csak temperálni utasteret Fotó: Teknős Miklós Fotó: Teknos
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A budapesti buszok alig negyven százalékán működik jól a klíma – derül ki a Közlekedő Tömeg civil szervezet összeállításából. Mint írják, a BKK szolgáltatói állományában összesen mintegy 1450 busz van, ezek közül mindössze 125 Ikarus nincs felszerelve klímaberendezéssel. Ami a villamosokat illeti:

a negyven Siemens Combino és a 74 CAF Urbos mindegyike légkondicionálóval felszerelt. A 111 Hannoverből használtan vásárolt TW6000 típusú szerelvényből eddig egyre telepítettek klímát egy kísérleti átalakítás során, még a 322 Tatra és a 67 Ganz csuklós villamosok egyikén sincs ilyen berendezés, ahogy a fogaskerekű hét szerelvényén sem.

 

A trolibuszok közül csak 59 Skoda-Solaris és két, autóbuszból átalakított Ikarus 412GT klimatizált, 84 öregebb kocsin legfeljebb a nyitható ablak nyújt felüdülést nyáron. Az M2-es és az M4-es metróvonalon közlekedő 37 Alstom-szerelvény légkondicionált, a kisföldalatti 23 Ganz és az M3-as metró 37 Metrovagonmas vonata viszont nem.

A Közlekedő Tömeg saját mérései és a hozzájuk küldött bejelentések alapján a buszok kevesebb mint negyven százalékánál hűti érdemben az utasteret a légkondicionáló. Leginkább a Mercedes Conecto és a szóló Mercedes Citaro buszokkal kedvezőek a tapasztalatok.

A maradék buszok esetében nagyjából a járművek felén a klímának csak minimális hatása van, mert gyárilag alulméretezték a berendezést vagy nem tartják megfelelően karban. A buszok másik felén a klíma csak zúg és meleget fúj vagy egyáltalán nem üzemel. A problémát súlyosbítja, hogy a klímahibás járműveken nincs megfelelő méretű, nyitható ablak, vagy be van reteszelve, ezért nem lehet kinyitni.

 

A civil szervezet szerint a járművezetőknek is kínszenvedés 8-10 órán át 35 fok feletti hőmérsékletben dolgozni, a nem megfelelően klimatizált kocsit vezető munkavállalók általában arról számolnak be, hogy a járművükön már hetek, hónapok vagy évek óta nem működik a berendezés, annak ellenére, hogy a garázsban rendszeresen jelzik a hibát.

A forgalomban lévő járművek alig negyven százalékán lehet csak temperálni utasteret
Fotó: Teknős Miklós

A Közlekedő Tömeg felhívja a figyelmet, hogy a járművek zárt utasterében, amelyet szinte folyamatosan tűz a nap, általában 3-8 fokkal melegebb van, mint a kültéren, ha nem működik a légkondicionáló.

Ez minden ember, de különösen az idősek, a szív- és érrendszeri, valamint a légúti betegséggel küzdők szervezetét megterheli és rosszulléthez vezethet.

 

A szervezet szerint a Karácsony Gergely vezette fővárosi önkormányzat és a BKK számára minden szükséges információ és eszköz rendelkezésre áll a gondok megoldásához, „részükről tudatos döntés, hogy nem foglalkoznak azzal, hogy budapesti utasok tízezreinek kell minden nyári nap elfogadhatatlan körülmények között utaznia”.

Mint írták, a BKK és a szolgáltatók közötti szerződésben pontos előírások vonatkoznak arra, hogy milyen hőmérsékletet kell biztosítani a járművek utasterében. A BKK-nak joga van pénzügyi szankciókat kivetnie, ha a szolgáltatók nem teljesítik az elvárásokat, azonban évek óta nem vagy csak nagyon ritkán élnek ezzel a lehetőséggel.

 

HŰVÖSEBB LEHET MAJD A 3-AS METRÓN

Kiderült végre, hogy megoldható a 3-as metró szerelvényeinek utólagos klimatizálása, mondta Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes egy, a napokban tartott sajtótájékoztatón – írta a Telex. Azt pontosan nem tudta kifejteni, hogy mi a műszaki megoldás lényege, mint közölte, ezt a BKV szakemberei jelezték neki. Hozzátette: a BKV feltételes tendert írt ki az utólagos klimatizálásra.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.