Teljesen esetleges, hogy a külsőbb kerületekben hol talál BKV-jegyautomatát az utas, és az is, hogy a megtalált készülék éppen működik-e, elfogad-e készpénzt és kártyát is, illetve milyen címletekkel lehet rajta fizetni – ezzel a problémával kerestük meg néhány hete a BKK-t, miután több BKV-járat vonalát is teszteltük. Azt a kérdést is feltettük, hogy a közlekedési vállalat miért nem szerel fel minden egyes járműre automatát, ahogyan az sok európai nagyvárosban történt. A válasz ez volt:
„mivel az értékesítési hálózat fenntartásának jelentős költségei vannak, azonban Budapest önkormányzatának nem állnak rendelkezésre korlátlan erőforrásai a közösségi közlekedés finanszírozására, ezért ebben a tekintetben is a gazdaságos, hatékony működésre kell törekednünk”.
A BKK arról is tájékoztatta a Magyar Nemzetet, hogy a saját stratégiájában két megoldás szerepel, és mindkettő bevezetése már korábban megkezdődött. Az egyik az első ajtós felszállás kiterjesztése a busz- és trolihálózat egészére, ebben a járművezetők értékesítik, illetve ellenőrzik a jegyeket. A másik pedig a jegyek és bérletek online értékesítése. „A mobiltelefonos értékesítés és az elektronikus jegyrendszer fejlesztésére törekszünk, megfelelve a kor technológiái lehetőségeinek, illetve összhangban Budapest önkormányzatának Otthon Budapesten stratégiájával” – írta lapunknak a közlekedési vállalat.
Az online értékesítéssel kapcsolatban a Bkk.hu/mobiljegy oldal tájékoztat. A mobiljegy vagy -bérlet használata elvileg egyszerű. A Közlekedési Mobiljegy elnevezésű applikációt a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. oldalán keresztül lehet letölteni a két nagy appstore-ból, használatát pedig így írja le a BKK-honlap: „a bérleteket – hasonlóan a napijegyekhez – a vásárlást követően nem szükséges érvényesítened. Első ajtós felszálláskor és a metróállomás területére lépve, kérjük, olvasd be okostelefonoddal a kihelyezett kódot, és mutasd fel a megjelenő ábrát a sofőrnek vagy a személyzetnek.”
A valóságban azonban már nem működik ilyen egyszerűen a folyamat. Tanulságos, hogy a felhasználói vélemények alapján az alkalmazás rendkívül alacsony, 2,2-es értékelést kapott, a szöveges hozzászólásokból pedig pontosan kiderül, mi a gond: „Otthon megvásároltam a jegyemet, mire a busz megérkezett, az alkalmazásba nem lehetett belépni, hogy érvényesíteni tudjam azt… Igazán csinálhatnának ezzel valamit, mert elég kellemetlen lesz büntetést kapnom, miután kifizettem a jegyem. (Helyben nincs lehetőség jegyvásárlásra)” – írja az egyik hozzászóló.