Nem tartott lépést eddig egymással az alternatív, elsősorban elektromos hajtású városi közlekedési eszközök rohamos terjedése és az eszközök használatának szabályozása. A mindennapi közlekedésben elsősorban a bérelhető elektromos rollerek lettek népszerűek, ami érthető: több társaság is kínál ilyeneket, a rollerek halkak, nem bocsátanak ki füstöt, könnyen elérhetők, igaz, elég drágák. És rendkívül gyorsak. Ez a tulajdonságuk hasznos, ha az ember gyorsan szeretné elérni a célját a mindennapi közlekedésben, de roppant veszélyes, ha járdán, zebrán haladnak vele, hiszen – mint említettük – az elektromos rollernek nincs észlelhető hangja, könnyen előfordulhat, hogy a gyalogos elé lép.
A problémával nem csak a budapestieknek kell szembenézniük. Az RT nemzetközi médiahálózat brit szerkesztősége augusztus elején összehasonlította, milyen kérdéseket vet fel a rollerek használata két, egymástól eltérő közlekedési kultúrájú nagyvárosban, Londonban és Moszkvában. A brit fővárosban a riport szerint úgy becsülik, hogy 2021 végére az elektromos rollerrel eddig okozott balesetek száma elérheti a kétszázezret. Moszkvában az elmúlt két évben tíz halálos balesetet okoztak ilyen közlekedési eszközökkel. Mindkét metropolisz megpróbálkozott a jogi szabályozással.
Londonban saját tulajdonú elektromos rollerrel egyáltalán nem lehet közúton és közterületeken közlekedni, ezeket csak magánterületen lehet használni a tulajdonos beleegyezésével. Bérelt járművel pedig kizárólag közúton lehet haladni.
Moszkvában azzal próbálták megoldani a helyzetet, hogy a rollerekre sebességkorlátozást vezettek be: nem közlekedhetnek 15 km/h sebességnél gyorsabban. A televíziós anyag szerint azonban a jogi rendezés nem jelentett teljes megoldást, ma is sokan használják ezeket az eszközöket felelőtlenül.
A fővárosi önkormányzattól megpróbáltuk megtudni, létezik-e Budapestre vonatkozó egységes szabályozás, ám egyelőre erre nem kaptunk választ.
Az azonban tény, hogy a belvárosban már évekkel ezelőtt lépni igyekeztek a szabályozás érdekében,
bár 2018-ban, amikor végül is a kerület képviselő-testülete elfogadta a rendeletet, még elsősorban a turistaattrakciónak számító segwayek okoztak inkább gondot. „Belváros önkormányzata az országban elsőként hozott létre helyi szintű szabályozást az így kialakult kaotikus helyzet rendezésére, illetve a jövőbeni, esetleges baleseteket megelőzendően. Ennek keretében nem a teljes tiltást, hanem az észszerű szabályozást választottuk. Így azok a polgárok, akik személyes célból szeretnének egy ilyen új közlekedési eszközt használni, megtehetik – a vonatkozó KRESZ-szabályok és az új önkormányzati rendelet betartása mellett –, azzal, hogy a korábban korlátlan turisztikai és csoportos felhasználás viszont határok közé szorul” – olvasható az V. kerület honlapján. A 2018. június 15. óta hatályos rendelet világos: ezekkel az eszközökkel tilos a gyalogutakon és a gyalogos övezetekben közlekedni. A járvány kitörése előtt, amíg sokan használtak ilyen eszközöket, a helyi közterület-felügyelők figyeltek a rendelet betartására.
Azt, hogy a probléma túlmutat Belváros határain, már kormányzati szinten is felismerték.
Révész Máriusz kormánybiztos még tavasszal nyilatkozott az Inforádiónak arról, hogy a kormánybiztosság és az Országos Baleset-megelőzési Bizottság (OBB) több szervezet bevonásával dolgozik a KRESZ módosításának javaslatán. Erre nemcsak az elektromos rolleres közlekedés miatt van szükség, de a tervezet ezzel is foglalkozik majd. Révész Máriusz elmondta, hogy az egyeztetés már évek óta folyik (a munkát a pandémiahelyzet is sokáig lassította), és a cél az, hogy belátható időn belül lezáruljon a tervezés szakasza.
„Én nagyon-nagyon bízom benne, hogy az OBB-vel történt egyeztetés után most már végre lesz egy olyan csomag, ami elfogadható lesz mindenki számára” – fogalmazott Révész Máriusz az Inforádiónak.
Borítókép: Például így sem lehetne száguldozni a főváros útjain Fotó: Bach Máté