A Világgazdaság értesült róla, hogy szakmai szinten felmerült a népligeti felüljáró teljes elbontásának lehetősége. A lap megkeresésére a Főpolgármesteri Hivatal konkrétan nem reagált, de
azt megerősítette, hogy a Budapesten az Üllői út forgalmát a Könyves Kálmán körúton átvezető műtárgyról az állapota miatt részletes vizsgálat készül az idén, amelyet a Budapest Közút Zrt. végeztet.
Azt is jelezték, hogy a műszaki felmérés sokrétű, így kiterjed arra, hogy a felüljáró milyen mértékben terhelhető, hogy az esetleges felújítása során milyen beavatkozásokat kell elvégezni, illetve, hogy ezek elvégezhetők-e a jövőbeni fennmaradása érdekében.
A portál szerit ebből a nyilatkozatból több esetleges forgatókönyv lehetősége is kiolvasható, például az is, hogy korántsem biztos, hogy a januártól frissen bevezetett 12 tonnás súlykorlátozás lesz az utolsó az átkelőn. Emlékeztetnek, hogy még 2019 tavaszán a Budapest Közút kitiltotta a húsz tonna össztömeget meghaladó tehergépjárműveket a felüljáróról, igaz, az M3-as metró felújítására hivatkozva. Arra ugyanakkor nem érkezett válasz, hogy vajon a személyautósoknak kell-e számolniuk tilalommal, azonban ilyen szigorítás a közeljövőben nem valószínű.
A főváros reakciójából viszont az is látszik, hogy a vizsgálat eredményének tükrében
valóban életbe léphet az az opció, hogy felújítás helyett megszüntetik az 1978 decemberében átadott Népligeti felüljárót.
Ha a jelenlegi városvezetés végül azt a döntést hozza, hogy felszámolja a népligeti felüljárót, az számottevően érződni fog a forgalom alakulásában, amely már eleve tűréshatáron mozog – részben más, nem kellően átgondolt közlekedéstechnikai intézkedések eredményeképp – a belvárosban. Erre azonban megoldást jelentene a kormány által favorizált, de a főváros részéről nem támogatott Galvani híd megépülése.
Becslések szerint ha megvalósulna a projekt, az napi nyolcezer járművet szívna ki az Üllői útról – emlékeztet a Világgazdaság.
Ez a megoldás lehetővé tenné a Pesti alsó rakpart lezárását, de a Rákóczi hidat is tehermentesítené. Ezek együttesen már előidézhetnének olyan helyzetet, hogy valóban szükségtelenné válik a népligeti felüljáró megtartása. Egyelőre azonban az első feltétel, a Galvani körút kialakításában sincs egyetértés.
Borítókép: A Népligeti felüljáró az Üllői út és a Könyves Kálmán körút találkozásánál. (Fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László)