A pandémiás évek nagy nyertesei közé tartoznak az élelmiszerek házhoz szállításával foglalkozó vállalatok, köztük a Wolt és a Netpincér örökébe lépő Foodpanda is, amelyeknek a futárai aktív szereplői voltak a kisvállalkozók tételes adójának (kata) megváltoztatása elleni tüntetéseknek – derül ki az Adatradar elemzéséből. Bár mindkét cég ezreket foglalkoztat, alkalmazotti kötelékben ennek a létszámnak csak a töredékét tartják: a Wolt Magyarország Kft.-nek jelenleg 125 alkalmazottja van az Opten adatai szerint, 2019 végén pedig még csak húsz fővel dolgoztak.
A futáraiknak viszont például nem biztosítanak alkalmazotti státust, pedig az alvállalkozóként szerződött futárpartnerek száma már több mint egy évvel ezelőtt elérte a négyezer főt, a 2020-as esztendő egészében pedig átlagosan 2,5 ezer fő körül mozgott az ételkihordók létszáma.
Mindeközben a bérköltség még a 250 millió forintot sem érte el a cég 2020-as beszámolója szerint. A tárgyévben egyébként több mint 3,3 milliárd forint árbevételre tettek szert, az eladott (közvetített) szolgáltatások, vagyis jelen esetben a futárköltségek értéke pedig 2,1 milliárd forint volt.
A vállalat beszámolója alapján kalkulálva egy futár átlagosan hetvenezer forintot kapott a cégtől havonta. Ez akkor érhette meg a kiszállítónak, ha félállású katásként 25 ezer forint adót kellett fizetnie. A cég szemszögéből, ha bruttó bérként kellene kifizetnie a futárok díját, nem pedig szolgáltatásként, akkor további 13 százalék szociális hozzájárulás fizetési kötelezettsége keletkezne. Ilyen számok mellett több mint 270 millió forintot spórolhatott meg a cég azzal, hogy alvállalkozókkal dolgozik, az állam pedig összességében legalább 220 millióval járhatott rosszabbul.