A jó kapitány mindig tisztában van a céllal, ám a hajó pillanatnyi haladási irányát állandóan a változó körülmények figyelembevételével határozza meg. Mozdulatait a szelek erősségéhez és hullámok áramához igazítja.
Legfontosabb minden irányváltásnál, hogy ne boruljon, s ne is fusson zátonyra a naszád. Így a kapitánynak viharos időben is megfontoltan, mértékletesen kell meghoznia döntéseit.
Ha jó szelek dagasztják a vitorlát, elég a megfelelő irányt megválasztani, ám szélcsendben a lapátokat ki kell ereszteni, hogy a hajó biztonságos kikötőbe érjen.
A mai világgazdasági helyzet háborgó tengerre emlékeztet, s gyakran csak az menti meg Magyarország hajóját a felborulástól, ha merőlegesen halad a tömbházmagas hullámokra. Tőlünk keletre az orosz–ukrán konfliktus viharfelhői, nyugatra a túlszabályozás és kitekeredett ideológiák zátonyai. Ezek közt kell most lavírozni, hol teljesen bevont, máskor egészen kieresztett vitorlákkal.
A hullámok olykor összecsapnak a fejünk felett, de ha a kormányos jól választ haladási irányt, megtalálhatjuk a kiutat a nyugodtabb vizek felé. Ezt az irányt most a kormány a hazai foglalkoztatás gerincét adó kis- és középvállalkozások támogatásában szabta meg. Hiszen, „ha van munka, minden van”. Ezt támasztja alá a harmadik hónapja tapasztalható növekvő jövőbe vetett bizalom a gazdasági szereplők részéről, s ezt látjuk az immáron évek óta tartó bérnövekedésben is.
E körülmények közt a gazdaságélénkítés egyik zászlóshajójának a Demján Sándor-tőkeprogramot választották, amely százmilliárd forint keretösszegű tőketámogatást biztosít a hazai vállalkozásoknak.
A kezdeményezés a hazai kis- és középvállalkozások forráshoz jutását könnyíti meg, segítve a magyar tulajdonú cégek növekedését, versenyképességét és munkahelyteremtő erejét, mégoly háborgó hullámok között is, melyek olykor majdnem felborítják nemzetgazdaságunk naszádját.
Ezt egészíti ki az a kkv-kat segítő csomag, melyet Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn tárt a nyilvánosság elé Nagy Elek MKIK-elnök társaságában. Kedden, azaz tegnap pedig már meg is szavazta az Országgyűlés azt, amiben hétfőn megállapodtak. A Demján Sándor-tőkeprogram zászlóshajójának haladását olyan további ösztönzőkkel gyorsítják, mint a kkv-k adócsökkentése és adminisztratív terheik mérséklése. A mozdulat megfontolt, arányos, célszerű; nem fenyegeti a hajót felborulással.
Ugyanakkor feltűnt a horizonton egy másik kapitány, aki magáról azt állítja, nála jobb kormányos még nem volt a Föld kerekén. Ám csapzott gályáján látszik, hogy többször futott már zátonyra, és a viharokat is épphogy túlélte. Csak a jegyzőkönyv kedvéért írjuk le, hogy a ladikot többször az Európai Bizottság fregattja mentette meg a pusztulástól, s vontatta Brüsszel szélcsendes kikötőjébe.
Ez a nem oly messziről jött hajós váltig állítja, hogy mindig tudja a jó irányt és a megfelelő módszert, de ha hajója eddig bármikor kifutott a nyílt vízre, bebizonyosodott, hogy közelről sem rendelkezik kapitányi kvalitásokkal.
Ellenben hajlamos a szirénhangok irányába kormányozni, vagy saját nagyszerűségétől megittasodva dűteni-borítani, mit sem törődve azzal, hogy legénységével mi történik. Arról nem is beszélve, hogy számtalan hétpróbás matrózt is felengedett a fedélzetre, akik legszívesebben a zavaros vizek felé vennék az irányt.
Mindezek fényében nem látnánk szívesen e kapitány kezében a kormányt, mert bár hajózni muszáj, de emlékezzünk: céltalan hajósnak nincs kedvező széljárás. Azonban a tapasztalt kezek mindig biztos kikötőbe irányítják a hajót, legyen vihar vagy szélcsend a világtengereken.



























Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!