„Régi ígéretünket váltottuk be. Mától 110-zel lehet repeszteni Szerencsre! Használják bátran a felújított 37-es utat, és persze vezessenek óvatosan!” – írta Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke legújabb Facebook-bejegyzésében.
A fejlesztés régi politikai és területfejlesztési ígéret volt, a 37. főút Gesztely és Szerencs közötti, közel 19 kilométeres szakaszának négysávosítása kizárólag hazai forrásból, mintegy bruttó 38 milliárd forintból zajlott.
A beruházás 2002-es kormányváltás után hosszú időre lekerült a napirendről
Koncz Ferenc, a választókerület korábbi országgyűlési képviselője 23 évvel ezelőtt fogalmazta meg a 37. főút négysávossá bővítésének szükségességét. A beruházás már az első Orbán-kormány idején szerepelt az állami útfejlesztési tervek között, azonban a 2002-es kormányváltás után hosszú időre lekerült a napirendről.
A 2010-es kormányváltás után több alkalommal is megjelent a beruházás megvalósításának igénye, építését a 2018-as választási kampányban ígérte meg Orbán Viktor.
A projekt megvalósítását egy 2020 novemberében elfogadott kormányhatározat biztosította. A fejlesztés Szerencs kitörési pontja, bekapcsolja a gyorsforgalmi úthálózatba, új beruházási és turisztikai lehetőségeket teremt a város számára. Várakozások szerint, az útszakasz elkészültével a menetidő jelentősen lerövidül nemcsak Szerencs és Gesztely, hanem Szerencs és Miskolc között is.
Magyarország második zenélő útburkolata
A Gesztely–Szerencs közötti szakasz kétszer két sávosra bővítésének alapkövét 2021. júniusban tették le. A projekt keretében a 37. számú főút Gesztely és Szerencs közötti, mintegy 18,9 kilométer kétszer egy sávos szakasza vált négysávossá, továbbá egy korábbi körforgalmat (37. főút és a Gesztely–Bőcs–Kesznyéten összekötő út találkozásánál) turbó körforgalommá, három útkereszteződést (taktaharkányi, taktaszadai, bekecsi elágazások) pedig egyszerű, egysávos körforgalommá építettek át. További projektrészként, a beruházás költségvetéséből valósult meg a 37. és a 38. számú főutak találkozásánál (tarcali elágazás) kerékpárút-átvezetéssel a korábbi csomópont átépítése új körforgalommá.
Emellett a két főút találkozásnál lévő tengelysúlymérő állomást is átépítették, amelynek célja a túlsúlyos járművek kiszűrése, az út minőségének védelme érdekében.
Ezt a célt és a biztonságos közlekedést további műszaki megoldások is szolgálják (pl. újharangodi csomópont előtt mintegy 500 méteres szakaszon hosszon egy különleges acélháló épült az aszfaltburkolatba, hét kilométeres szakaszon kihelyezett sodronykorlát).
A projekt keretében készült el Magyarország második zenélő útburkolata is.
A 37. sz. főút Hernádkak és Bekecs közötti szakaszán került a speciális útburkolat az „Érik a szőlő” magyar népdalt szólaltatja meg. 2022 végén megnyitásra került a főút jobb, illetve a bal pályájának mindkét sávja. A projekt teljes befejezéséig ugyanakkor az útszakasz munkaterület maradt, így a kétszer két sávos megnyitást követően is sebességkorlátozás volt még érvényben. Az M30-as autópályához kapcsolódva a beruházás Szerencset is összekötötte a gyorsforgalmi úthálózattal.
Borítókép: Orbán Viktor (Fotó: Facebook)