Elérték a Balatonhoz vezető Sió csatornát a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) vadonatúj személyszállító hajói – erről pénteken a társaság tájékoztatott közleményben. Mint kifejtették, az új hajókat szállító konvoj szerdán a komáromi hajógyárból indult el a Dunán, Komárom és a Sió torkolata között 272 kilométert tett meg, majd csütörtökön, a nap végén érkezett meg a keselyűsi zsiliphez. A kötelék hajóit átzsilipelik a Sió csatornára, mint írták, a munkálatok jelenleg is tartanak.
A további 121 kilométeres útvonalra a kezdeti hét hajóból álló flotta kibővült, a Balatonról és a Dunáról további munkahajók érkeztek a szállítás segítése érdekében. Az ebben közreműködő csaknem húsz hajó koordinációja rendkívül komoly logisztikai feladatot jelent a szakemberek számára
– emelték ki. Hozzáfűzték, hogy a csatornán az új hajók már egyesével, vontató- és tolóhajók segítségével fognak továbbhaladni. Mivel a hajókat a szállítás miatt részlegesen szét kellett szerelni a forgalomba állás előtt, még több hónapos szerelési munkák várhatók a Balatonra érkezésük után.
Környezetbarát hajók
A Balatoni Hajózási Zrt. a közleményben emlékeztetett arra, hogy a rendszerváltás óta nem érkezett új személyszállító komp és katamarán a Balatonra. Mint kifejtették, a két új komp a Szántód és Tihany nevet kapja, a két új katamarán pedig Balaton és Tomaj néven áll forgalomba.
– Nemcsak a balatoni turizmust, hanem a helyi vízi tömegközlekedést is szolgálják majd. A Közép-Európában egyedülálló két új komp és két katamarán motorjai a legmodernebb környezetvédelmi normáknak is megfelelnek. Emellett az új kompok az eddigi legnagyobb utas- és járműbefogadó képességgel rendelkeznek, építésük során pedig nemcsak a korszerű utasszállításra, hanem a nagyszámú kerékpárszállításra is nagy hangsúlyt fektettek – emelték ki. Hozzátették: a korszerű és kényelmes hajók nemcsak turisztikai szempontból jelentősek, hanem a helyi közlekedésben is fontos szerepet játszanak majd. Segítségükkel a balatoni lakosok is könnyebben közlekedhetnek a két part között.
Emlékeztettek arra, hogy negyven éve nem történt ilyen mértékű műszaki fejlesztés a balatoni hajózásban. A Bahart ugyanis 1978 és 81 között szerezte be a jelenleg is használt három katamaránját, és a kompok átlagos életkora is 50-60 év közé tehető.
Nagy teherbírás
A 45 méter hosszú és 11 méter széles új kompok mintegy 24 gépjárművet, 30 kerékpárt, és 120 utast képesek egyszerre szállítani. Az eddigi legnagyobb utas- és járműbefogadó-képességgel rendelkező hajók így hozzájárulnak ahhoz is, hogy csökkenjen a Balaton körül a gépjárműforgalom és a károsanyag-kibocsátás. A szintén 11 méter széles, de 35 méter hosszú katamaránok 350 utast vihetnek egy időben a partok között. Emellett további 35 kerékpár szállítására is alkalmasak, ami lényegesen meghaladja a jelenlegi hajók kapacitását. Megrendelésükkor ez fontos szempont volt, hiszen évről évre nő a biciklis átkelések száma
– hangsúlyozták, hozzátéve, hogy a katamaránok a kiemelt útvonalakon közlekednek majd, ahol így sűrűbb menetrend alakítható ki a 2024-es hajózási szezontól kezdődően.
Vártak az indulásra
A Bahart a magyar kormány közreműködésével építtetett két új személyhajója és két kompja a komáromi hajógyárban készült el 2022-ben. Az új hajókat a gyárban bocsátották vízre, ott végezték el üzempróbájukat. Ezután szállításra előkészített állapotban várták, hogy a Balaton vízállása, valamint az időjárás lehetővé tegye mozgatásukat.
Borítókép: Egyelőre a tervek szerint halad a hajókonvoj (Fotó: Bahart)