Megérkeztek a Balatonhoz vezető Sió-csatorna utolsó szakaszához a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) új személyszállító hajói, amelyek egy hete indultak el Komáromból – erről a társaság szerdán délután közleményben számolt be. Kiemelték: a két új kompot és két új katamaránt szállító flotta csaknem 400 kilométert tett meg az elmúlt közel egy hétben, érkezésüket tömegek várták Siófokon.
A Balatoni Hajózási Zrt. emlékeztetett arra, hogy a négy új hajó június 21-én indult el Komáromból, a flotta a Balaton kedvező vízállásának köszönhetően kelhetett útra. Az eleinte hét hajóból álló flotta először a Duna 272 kilométeres szakaszán haladt végig Komárom és a Sió torkolata között.
Majd a már csaknem húsz hajósra bővült szállítóflotta további 121 kilométert tett meg a Sió csatornán az elmúlt napokban. A hajók tegnap érték el a Siófok-Kiliti zsilipet, amelyen ma sikeresen átzsilipeltek. Itt a hajók pár napot még várakozni fognak, mielőtt a szállítás utolsó részéhez, a Balatonra történő átzsilipelés állomásához érnek
– mutattak rá a közleményben. Hozzátették: a két új katamaránt és két új kompot a szállítás miatt visszabontották, így megérkezésük után néhány hónapos összeszerelési munka vár rájuk. Újfent felhívták a figyelmet arra, hogy a hajók érkezése kifejezetten nagy innovációs mérföldkövet jelent a balatoni hajózásban, hiszen a Bahart 1978 és 81 között szerezte be a jelenleg is használt három katamaránját, és a kompok átlagos életkora is 50-60 év közé tehető.
Veigl Gábor, a Bahart vezérigazgatója rámutatott arra: örömmel látták, hogy milyen élénk érdeklődés övezete a hajók útját. Mint mondta, először a Duna, majd a Sió mentén számos alkalommal várták a flottát az érdeklődők.
– Az úsztatás, szállítás és a közreműködő csaknem húsz hajó koordinációja rendkívül komoly logisztikai feladatot jelentett a szakembereknek. A feladatot végző szakemberek felkészültségét azonban jól mutatja, hogy a Bahart, az Országos Vízügyi Főigazgatóság, valamint a hajógyár és a szállításban közreműködő partnerek munkatársai problémamentesen oldották meg a csaknem 400 kilométeres utat – emelte ki Veigl Gábor.
Mint a közleményben kifejtették, a Közép-Európában egyedülálló hajók motorjai a legmodernebb környezetvédelmi normáknak is megfelelnek. Emellett az új kompok az eddigi legnagyobb utas- és járműbefogadó képességgel rendelkeznek, építésük során pedig nemcsak a korszerű utasszállításra, hanem a nagyszámú kerékpárszállításra is nagy hangsúlyt helyeztek.
A két új komp, Szántód és Tihany a jelenlegi kompokhoz hasonlóan Szántódrév és Tihanyrév között közlekedik majd. A két új katamarán pedig Balaton és Tomaj néven a következő hajózási szezontól kezdve a legforgalmasabb útvonalakon áll majd forgalomba. A Tomaj Fonyód és Badacsony között közlekedik majd, a Balaton pedig a Siófok–Balatonfüred–Tihany útvonalon teljesít majd szolgálatot.
Borítókép: A hajók sorban haladtak a Sió csatornán (Fotó: Bahart)