A csütörtök reggeli órákban keresztülhaladt a Duna budapesti szakaszán a szerdán délelőtt Komáromból elindult, hét hajóból álló, kötelékbe kapcsolt konvoj – erről a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) tájékoztatott közleményben. Kiemelték: a tervek szerint a hajók a nap végére érkeznek meg a Sió csatorna torkolatához, a keselyűsi zsiliphez. – A flottához időközben csatlakoznak a Sió csatornán történő szállításban közreműködő dunai hajók. A konvoj megbontása után a hajók átzsilipelnek a Sió csatornára, és onnan folytatják 121 kilométeres útjukat a Balaton felé. A csatornán az új hajók már egyesével, vontató és tolóhajók segítségével fognak továbbhaladni, amely összességében csaknem húsz hajóból álló flottát jelent. Mivel a hajókat a szállítás miatt részlegesen szét kellett szerelni, a forgalomba állás előtt még több hónapos szerelési munkák várhatók a Balatonra érkezésük után.
A Balatoni Hajózási Zrt. még szerdán adott ki közleményt arról, hogy a Balaton kedvező vízállásának köszönhetően megkezdődött a társaság új hajóinak szállítása a Dunán. Ebben felhívták a figyelmet arra, hogy a rendszerváltás óta nem érkezett új komp és katamarán a Balatonra.
A korszerű és kényelmes hajók nemcsak turisztikai szempontból jelentősek, hanem a helyi közlekedésben is fontos szerepet játszanak majd. Segítségükkel a balatoni lakosok is könnyebben közlekedhetnek a két part között. A két új komp a Szántód és Tihany nevet kapja, a két új katamarán pedig Balaton és Tomaj néven áll forgalomba
– mutattak rá.
A Balatoni Hajózási Zrt. a Magyar Turisztika Ügynökség közreműködésével építtetett két új személyhajója és két kompja a komáromi hajógyárban készült el 2021-ben. Az új hajókat a gyárban bocsátották vízre, ott végezték el üzempróbájukat. Ezután szállításra előkészített állapotban várták, hogy a Balaton vízállása, valamint az időjárás lehetővé tegye a vízi szállítást.
Idén a Balaton elérte a 120 centiméteres szabályozási szintet, sőt meg is haladta azt, így a szállítóhajók elindulhattak. Az összetett logisztikai feladatban a komáromi hajógyár, az Országos Vízügyi Főigazgatóság és kirendeltségei, valamint a Bahart munkatársai vesznek részt
– hangsúlyozták.
Veigl Gábor, a Bahart vezérigazgatója pedig arról beszélt, hogy nagyven éve nem volt ilyen mértékű műszaki fejlesztés a balatoni hajózásban. A négy új hajó mind mennyiségüket, mind az általuk képviselt modern technológiát tekintve hatalmas mérföldkövet jelent. – Ugyanakkor az új kompok és katamaránok érkezése nemcsak a Bahart életében jelentős, de turisztikai vonzereje a régió turizmusának fellendítésével is járhat. Emellett a helyi lakosoknak is kedvez, hiszen a kompok sűrűbb átkelést biztosítanak majd a révek között, így várhatóan csökken majd a Balaton körüli gépjárműforgalom és a károsanyag-kibocsátás – mondta Veigl Gábor.
Borítókép: Imponzáns látványt nyújt a dél felé haladó konvoj (Forrás: Bahart)