Újabb beváltatlan ígéret Karácsonytól: nem lesz légkondi az M3 metrón

Hiába lehetne az M3-as metró szerelvényeit klimatizálni, az idei nyarat is légkondi nélkül kell átvészelnie az utasoknak.

Munkatársunktól
2023. 06. 21. 8:10
20230123 budapest deak teri es a ferenciek teri metrot atadasa karacsony gergely navracsics tibor havran zoltan magyar nemzet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Jelenleg is áll a közbeszerzés, amit az M3-as metró szerelvényeinek klimatizálására írtak ki” – közölte a BKV a Világgazdaság megkeresésére.  A szóban forgó tendert még 2021 május végén indították el, ám azóta sincs érdemi előrelépés az ügyben. A lap emlékeztet: Karácsony Gergely főpolgármester már a 2019-es önkormányzati választás hajrájában, majdnem pontosan négy éve is a klíma nélküli szerelvényekkel kampányolt.

Sőt a főpolgármester még Tarlós István idején, 2017-ben egy szál törölközőben hívta fel arra a figyelmet a 3-as metró állomásain, hogy milyen kibírhatatlan a meleg. Bár többször megígérte a főváros jelenlegi vezetése, a légkondicionálás azóta sincs megoldva a kocsikban, így ezen a nyáron is napi félmillió utasnak kell átvészelnie a föld alatti hőséget.

A lap azt is felidézi, hogy mintegy 230 milliárd forintból, több mint öt és fél év alatt újították fel a teljes vonalat. Előtte pedig 69 milliárdból az orosz MWM Rt. mind a 222, a vonalon közlekedő kocsit teljeskörűen felújította. 

Vagyis van egy teljesen új infrastruktúra és egy komplett megújított járműflotta, egyedül a klíma hiányzik, pedig a BKV is elmondta: nincs műszaki akadálya annak, hogy kellemesebb hőmérséklet fogadja az utasokat.

De miért nem klimatizálják az M3 metró szerelvényeit? A főváros most alapvetően két problémára hivatkozik. Az egyik a fejlesztés költségigénye: a klímaberendezések felszerelése 2021-es becslések szerint kilencmilliárd körüli összeget emészthetne föl, amely azóta biztosan még többe kerülne. Miután a városvezetés folyamatosan arról számol be, hogy pénzügyileg a kormányzat által kivéreztetett helyzetben van, valószínűsíthető, hogy a városházán senki se fog tízmilliárdos összeget beleölni a projektbe, helyette inkább a háború mögé bújnak.

A költségigény, valamint az orosz gyár garanciavállalása miatt tárgyalni kell a fejlesztésről, amelyet jelenleg akadályoz az Oroszország elleni európai uniós embargó és szankciók hatása

– fogalmazott a BKV a Vg.hu érdeklődésére, hozzátéve, hogy  a járművek utastéri klimatizálásának feltételes közbeszerzési eljárásában felkérték a lehetséges ajánlattevőket a végleges ajánlatuk beadására. Csakhogy az orosz MWM Rt.-vel és Transmashholding Rt.-vel – amely társaságok közreműködése a projektben szükségszerű – az orosz–ukrán háború és a kiterjesztett EU-szankciók miatt megszakadt a kommunikáció. 

A beszerzési eljárás tehát áll, és a háborús folyamatokból kiindulva ez bizonyára még évekig így is marad.

Borítókép: Karácsony Gergely a Deák Ferenc téri metró átadásán (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.