Kerékpársávok lesznek az Üllői és a Váci úton is – mutatjuk a részleteket

A főváros megerősítette: a környezeti terhelésre hivatkozva újabb biciklisávok a létesülnek Budapesten.

2023. 07. 01. 11:30
Budapest, 2020. március 20. Egy kerékpáros és gyalogosok haladnak át az V. kerületi Kálmán Imre utcán. MTVA/Bizományosi: Juhász Gábor *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt. Fotó: Juhász Gábor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A felújított M3-as vonal átadásával felszabadultak a metrópótlásra használt buszsávok a Váci út–Üllői út tengelyen. Mindez lehetőséget teremtett egyebek mellett arra, hogy biztonságosabbá váljon a biciklizés Budapest észak–déli tengelyén, ezzel együtt pedig csökkenjen a belváros környezeti terhelése − fogalmazott megkeresésünkre a főváros sajtóosztálya annak kapcsán, hogy korábban, az I bike Budapest Facebook-oldalán azt írta: Az M3-as metrópótlás végével a buszsáv helyén védett kerékpársávot alakítanak ki a Váci és Üllői úton. Elsőként a Váci úton lesznek bringasávok, majd júliustól az Üllői úton is. 

A főváros sajtóosztálya kifejtette, hogy új szakaszába lépett az Újjáéledő sugárutak városfejlesztési koncepció megvalósítása. Ennek értelmében az átalakításnak köszönhetően bizonyos útszakaszokon az eddigiekhez képes többféle közlekedési eszközzel lehet majd biztonságosabban és gyorsabban haladni. 

Mindezt úgy, hogy a jelenlegihez képest nem szűkül a különböző közlekedési módok számára biztosított útfelület, sőt jellemzően nem változik a sávok száma illetve van, ahol összességében több sáv is lesz az új forgalmi rendben, mint korábban volt. Csupán az egyes közlekedési módok által használt útfelület különül el jobban, ami minden közlekedő számára biztonságosabb, átláthatóbb forgalmi helyzetet jelent.

Kiemelték azt is, hogy a Magyar Kerékpárosklubbal és a Magyar Autósklubbal is történt egyeztetés. Továbbá 2022-ben Lélegezz fel, Budapest! címmel közösségi gyűlést tartottak, ahol nagy támogatottságot kapott az a javaslat, miszerint „Váljon Budapest zöld ütőereivé a Rákóczi úti és a Váci–Bajcsy-Zsilinszky–Kiskörút–Üllői úti tengely!”.

Hangsúlyozták ugyanakkor azt is, hogy a metrópótló buszok sávjainak megszüntetésével immáron több sávot használhatnak az autóval közlekedők a Bajcsy-Zsilinszky úton, a Károly körúton és a Múzeum körúton visszaállt a kétszer két, autóval használható sáv. Ezzel csökken a környékbeli kisebb utcák autóforgalmi terhelése.

Részletesebben az alábbiak szerint alakul át a forgalom az egyes szakaszokon:
 

  • A Váci úton a Göncz Árpád városközpont és a Dózsa György út közötti szakaszon nő az autóval is használható sávok száma. A jövőben kétszer három sávon haladhatnak a gépjárművek. 
  • A Gogol utca és a Nyugati tér közötti szakaszon új kerékpársávok jönnek létre. Autóval az eddigiekhez hasonlóan továbbra is kétszer két sávon lehet haladni. A Nyugati téren három új gyalogátkelőhely is létesül.
  • A Bajcsy-Zsilinszky úton a Nyugati tér és a Deák Ferenc tér között visszaáll a metrópótlás előtti forgalmi rend. Ez azt jelenti, hogy a továbbiakban már kétszer két sávon haladhatnak az autók, emellett mindkét irányban közös busz- és kerékpársáv is segíti a biztonságos és gyors közlekedést. 
  • A Kiskörúton, azaz a Deák Ferenc teret és a Kálvin teret összekötő Károly körúton és Múzeum körúton szintén a metrópótlás előtti forgalmi rend lép életbe: kétszer egy kerékpársáv és kétszer két forgalmi sáv lesz használható. Az Astoriánál biztonságos kerékpáros átvezetés is készül a Deák felé. 
  • Az Üllői úton, a Kálvin tértől a Szabó Ervin térnél lévő Névtelen utcáig (a benzinkútig) új, közös busz- és kerékpársávokat alakítanak ki, a Névtelen utcától a Népligetig pedig kerékpársávok jönnek létre.
  • Buszsáv az Üllői úton csak a Névtelen utcától befelé lesz egy rövid (körülbelül 130 méter hosszú) szakaszon, mindenhol máshol önálló, védett kerékpársáv létesül. A Váci és az Üllői úton a kerékpársávok biztonságát – ahol lehetséges – fizikai elválasztó elemek biztosítják majd, ami Budapesten eddig nem látott fejlesztés lesz a kerékpározók biztonsága érdekében.

 

Mind a Váci, mind az Üllői úton az autóforgalmi igényeket kiszolgáló, két autóforgalmi sáv biztosított marad a kerékpársávok kijelölése után is.

Hozzátették: az új sávok kialakítása június 1-je és július 30-a között ütemezetten zajlik. 

 

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Juhász Gábor)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.