A baloldal kampányát segítő anyagok eléréseinek a maximalizálására külön Facebook-oldal és portál működött a külföldről több milliárd forinttal finanszírozott dollármédia portfóliójában. Az Erősítő a 2021 januári létrehozásától a tavaly áprilisi választás napjáig nagyjából 250 millió forintot költött olyan hirdetésekre, amelyekkel a szivárványkoalíció üzeneteit népszerűsítették a közösségi médiában.
Egy kampányra szabott médiabirodalom tündöklése és bukása – 6. rész
Lapunk 2019 szeptemberében elsőként számolt be az EzaLényeg-csoport baloldali kampányban játszott szerepéről. Most részletes kutatással bizonyítjuk, hogy a lejáratóoldalak tulajdonosai a milliárdos, részleteiben máig homályos külföldi finanszírozásból egy sor további honlapot működtethettek. Sőt, Erősítő néven külön arra létrehozott oldalt is üzemeltettek, hogy a balliberális sajtó anyagait népszerűsítsék a közösségi médiában, erre pedig nagyjából negyedmilliárd forintot költöttek el a választásokig.
Hirdetéscunami a kampányhajrában
Csak a voksolást megelőző egy hétben az Erősítő húszmillió forintból promotálta balliberális médiumok, köztük a Telex, a 24.hu, a 444.hu, valamint a Hvg.hu cikkeit.
Ezen írások jelentős része az ukrajnai háború és a Covid-járvány kezelése kapcsán igyekezett a kormányt inkompetensnek beállítani, de szép számmal közöltek kormányellenes tüntetésre mozgósító és a szivárványkoalíció mellett kampányoló anyagokat is.
A szavazás napja után gyakorlatilag inaktívvá váló oldal a kampányban átlagosan 100-200 ezer forintot költött egy-egy baloldali cikk hirdetéscsomagjára, amellyel jellemzően több százezres elérést generáltak. Az Erősítő fennállása alatt feladott 12 ezer hirdetés több mint egyharmada – 4500 – esett a választás előtti hónapra.
További Belföld híreink
Az Erősítő hátterében fellelhetők mind a DatAdat cégcsoport, mind pedig az Oraculum 2020 Kft. tulajdonosi körének a szereplői. A Nemzeti Információs Központ (NIK) jelentése szerint e két vállalatnál landolt annak a több mint négymilliárd forintnak a csaknem kilencven százaléka, amely az USA-ból – a Korányi Dávid-féle Action for Democracy-n keresztül – és egy svájci alapítványtól érkezett a baloldal kampányának támogatására. Az ellenzék választási csodafegyvereként számontartott DatAdatról azt érdemes tudni, hogy adatgyűjtésre és a választók profilozására, valamint a hirdetések pontos targetálására szakosodott.
Az Oraculum 2020 Kft. pedig az EzaLényeg.hu nevű, helyi kampánytémákra fókuszáló lapcsoportnak a kiadója. A szövevényes portfólión keresztül – amelynek a lejárató oldalak mellett például ételrecept tematikájú honlap és viccportál is része volt – milliárdos összegekkel igyekeztek célba juttatni a szivárványkoalíció kampányüzeneteit.
További Belföld híreink
Az Erősítő mögött álló egyik kulcsfigura a DatAdat cégcsoportban is jelentős tulajdonrésszel rendelkező Dessewffy Tibor, a Gyurcsány–Bajnai-korszak egyik meghatározó háttérembere.
Az ELTE Társadalomtudományi Karának oktatójaként is tevékenykedő Dessewffy a képviselője ugyanis az Amplify App nevű, Észtországban – az DatAdat OÜ elnevezésű vállalkozással azonos tallini címre – bejegyzett társaságnak, amely az Erősítőt működteti és az adatkezelését is végzi. Az Amplify App megtalálható a DatAdat Professional Kft.-nek a bejövő és kimenő pénzforgalmat generáló partnerei között is. Az említett NIK jelentés szerint a DatAdat Professional Kft. 34 millió forint értékben bocsátott ki számlát az Amplify App-nak.
További Belföld híreink
Ikerportál Montenegróban
Az Erősítőnek Montenegróban működik egy ikerportálja, amelyben Páva Zoltán, az Oraculum 2020 Kft. tulajdonosa is érdekelt. A Nagalsi.me üzemeltetője ugyanúgy az Amplifier App, mint az Erősítőé, a bejegyzését pedig a Páva érdekeltségébe tartozó EMI Investment bonyolította.
A felépítésében, funkciójában és még a webdizájn apró elemeiben is az Erősítő pontos másaként létrehozott portál a magyar megfelelőjéhez hasonlóan az országos választás időszakában – ez Montenegróban tavaly októberre esett – volt aktív, s látványosan – 15 ezer euró értékben – promotált olyan tartalmakat, amelyek a montenegrói baloldali URA pártot támogatták.
Ennek kapcsán a montenegrói sajtó érdeklődésének homlokterébe került a Nagalsi.me tevékenysége, ám sem a hirdetőportál, sem a weboldal működtetői nem tisztázták magukat.
További Belföld híreink
„Mikroadományok” és adatkezelés
Mindeközben – a homályos finanszírozású baloldali projektekhez hasonlóan – az Erősítő is azt állítja magáról, hogy a mikroadományokból működik. Ezt a narratívát már az is komolytalanná teszi, hogy még az Erősítő saját honlapja is erősen ködösít azt illetően, hogy miként használják fel az „olvasói” támogatásokat:
Kezdetben minden felajánlás 100 százalékát felhasználjuk. […] később a hozzájárulások növekedésével a befizetések járulékából tervezzük finanszírozni oldalunk működtetését.
Ezzel a „disclaimerrel” gyakorlatilag homályban tarthatják, hogy valójában mennyi adomány folyt be „mikroadományként”, de a „később” kifejezés már annak fényében is nehezen értelmezhető, hogy az Erősítő csak a kampány alatt fejtett ki érdemi tevékenységet.
További Belföld híreink
Figyelemre méltó, hogy az adományok gyűjtésére az Action Network elnevezésű rendszert használták, amelyről korábban kiderült, hogy a tranzakciók lebonyolításán kívül más funkciója is van: az Action Network kezelte azoknak a magyaroknak az adatait, akik a személyes információikat megadták a baloldali aktivista Molnár Áronnak a NoÁr nevű webshopjában, valamint akik előfizetnek vagy feliratkoznak a NoÁr-féle hírlevelekre, illetve regisztráltak az általuk népszerűsített tüntetésekre.
További Belföld híreink
Borítókép: A Bajnai Gordon-féle DatAdat cégcsoport is fellelhető az Erősítő hátterében (Fotó: MTI/Soós Lajos)
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezKarácsonyék szerint vicces, hogy üres a fővárosi kassza, de hová tűnt a pénz?
Ez 200 milliárd forinttal kevesebb, mint amit a Fidesz adott át öt éve.
Tragédia a Havannán: már nem lehetett megmenteni a nő életét
Jelenleg is folyamatban van a helyszíni szemle.
Pofátlanul sok pénzt csapolt le egy egészségügyi dolgozó
Olyan embereknek utalt több száz milliót, akik nem is dolgoztak a cégnél.
Menczer Tamás: Mindannyiunkról szól a nemzeti konzultáció
A Fidesz–KDNP kommunikációs igazgatója leszögezte, Magyarország számára rossz a gazdasági blokkosodás.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Szentkirályi Alexandra: Péter, vagy hazudsz, vagy fogalmad sincs a budapesti munkáról
Szoboszlai Dominik piros lapot érdemelt? A korábbi vb-döntő bírója világos választ adott
Pánik a 3-as metrón: rohantak a tűzoltók a Nagyvárad térre
Leállítják a Hell egyik energiaitalának gyártását
Fény derült Meghan Markle sötét titkára, így teszi tönkre Harry herceget
Volodimir Zelenszkijt vicces kedvében találták Brüsszelben: Orbán Viktoron nevetett
Évekre eltűnt Magyarországról, most pedig végleg visszatér a valószínűleg legnépszerűbb női divatmárka
Pénteki sportműsor: pályán a Borussia Dortmund; F1-es sprintkvalifikáció
„A mocskos-zöld narkós szemét, akit a Nyugat etet, elvesztett minden legitimitást”
Döbbenetes videó a Kalibr-csapásról
A Ferenc, a Klára és a Péter
Felháborító bejegyzéssel búcsúzott Potápi Árpád János államtitkártól a baloldali elemző
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezKarácsonyék szerint vicces, hogy üres a fővárosi kassza, de hová tűnt a pénz?
Ez 200 milliárd forinttal kevesebb, mint amit a Fidesz adott át öt éve.
Tragédia a Havannán: már nem lehetett megmenteni a nő életét
Jelenleg is folyamatban van a helyszíni szemle.
Pofátlanul sok pénzt csapolt le egy egészségügyi dolgozó
Olyan embereknek utalt több száz milliót, akik nem is dolgoztak a cégnél.
Menczer Tamás: Mindannyiunkról szól a nemzeti konzultáció
A Fidesz–KDNP kommunikációs igazgatója leszögezte, Magyarország számára rossz a gazdasági blokkosodás.